Varför inte en delad baklem?

-Remont-

Trådstartare
Blir det så stor skillnad på styrkan i marinplyfan om den är i två delar eller hel att man måste ha en hel i baklemmen?

En hel är ju både dyrare och svårare att få tag på därför jag funderade jag på om man inte kan ha två bitar som är delad under den mittersta profilen. Om profilen är stark nog tycker jag att det borde fungera lika bra som en hel.

Eller tänker jag inte efter ordentligt?

Sv: Varför inte en delad baklem?

Om du skall ha en delad så måste du ju också ha något som bär den på mitten annars hänger skarvarna i luften där du kan ju inte bara ha profil på tre sidor på en skiva som det blir då, det blir inte starkt nog att bära en häst. Men vist svetsar du dit en profil mitt i att stoppa in den i så är det ingen skillnad men att låta den hänga i luften på fjärde sidan går inte.

Nu ska jag bara hänga med. ;)

På utsidan är det en profil oavsett om den är hel eller delad eftersom transporten ser ut sån. Runt om hela plyfan är det en profil som är svetsad i hörnen = ramar in allt.
Men på den sidan det är gummimatta är det ju inget. Du menar att man får ha en profil där också?

Nej plyfan sitter ju idag instucken i en ram som du säger runt om hela om vi säger att ramen är 2 x 2 m för att göra det enkelt skall du använda två skivor som istället är 2 x 1 m så måste du ju även bygga om ramen alltså svetsa dit så att du istället för en ram som är 2x2m får 2 ramar som är 1x2 m alltså svetsa dit en ramdel i mitten på den befintliga ramen annars hänger ju änden in mot mitt bara i luften och då får du ju ingen styrka i den.

Hmm en lite förenklad bild idag med hel ram (tänk in ett streck överst går ju inte skriva in dubbla tecken [__] om du istället vill använda halva skivor så behöver ramen göras om för att istället bli "två" ramar [_][_] annars blir ju den del av skivorna som är in mot mitten bara hängande i luften utan stöd.

Idag ser ramen ut så här:

[_I_] eller rättare sagt är det tre extra profiler längs med hela ramen för att stötta upp den (tror jag iaf).
Så oavsett om den är hel eller delad så sitter det redan en profil i mitten, med hål för vagnsbult som hade hamnat i varsin skiva om den var delad.
Frågan är om jag behöver ha en platt profilbit på insidan baklemmen (under gummimattan) också. Så att allt är låst från fyra håll?

Inte min transport, men jag hoppas att ingen misstycker lånebilden. Väldigt liten, men man kan se de tre profilerna:

310913-bf503b0d.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 383
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Mat Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 612
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka