Varför inte en SPORTPONNY?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Prillan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 167
  • Visningar Visningar 16 598

Prillan

Trådstartare
Hej!
Det har slagit mig ett antal ggr vid alla disskussioner om Svensk ridponny, korsningsponnyer, WPB osv att egentligen vill vi ju alla få fram en bra svensk ponny som ska hanteras av ungdomar (barnponnyer finns det ju redan)o kunna tävla i olika dicipliner..

Egentligen spelar det ju ingen roll vad den heter men i dag är det ju täta skott mellan de olika ponnyföreningarna o uppfödarna hela tiden, o det är svårt att få till "rätt papper" om man avlar mellan föreningarna trots att det handlar om samma raser.

VARFÖR är det så här o SKULLE vi inte kunna göra nånting åt det????????? Tänk om alla kunde enas o vi skulle kunna marknadsföra en SPORTPONNY från Sverige:banana:

Vad tycker Ni?
prillan

Sv: Varför inte en SPORTPONNY?

Egentligen spelar det ju ingen roll vad den heter men i dag är det ju täta skott mellan de olika ponnyföreningarna o uppfödarna hela tiden, o det är svårt att få till "rätt papper" om man avlar mellan föreningarna trots att det handlar om samma raser.

VARFÖR är det så här o SKULLE vi inte kunna göra nånting åt det????????? Tänk om alla kunde enas o vi skulle kunna marknadsföra en SPORTPONNY från Sverige

Det är precis min åsikt. För att vi svenska uppfödare skall kunna konkurrera med importerna bör det till en diskussion om hur vi skall kunna förse den svenska marknaden med ponnyer - dvs de sorts ponnyer som de svenska ponnyryttarna vill ha. Särskilt stort verkar ju behovet vara på hopp-ponny-sidan.

Hlsn Helena

Jovisst vore det önskvärt, men enbart namnet "sportponny" är ju inte samma sak som att sportponnyn lever upp till namnet.

På ASRP´s hemsida debatt, finns lite inlägg i den här frågan.

http://www.asrp.se/debatt.html

peråke

Mitt ideal är att Sverige skulle ha mer samverkan mellan de långbenta ponnyraserna och en gemensam marknadsföring av de "lånbenta" sportponnyraserna, New Forrest--Connemara--Ridponny

"Tre Kronor"

Senast ändrad av en moderator:

Jag har förstått att du har rätt bra koll på statistiken! hittar inte tråden men hur var det nu på hopp sm, vilken ras/korsning/import låg bäst till?
prillan

Är det denna tråd du menar?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=699371

Det är inte lätt att utläsa vilken ras/korsning/import(land) som låg bäst till, flest bland de startande var i allafall 37 styckern ponnyer som var "Imp Irland" - med okänd stam. Tyvärr vet vi ju inte vad som ligger bakom dessa ponnyer, men högst troligt är väl att det är en hel del connemarablod i dem - ev även renrasiga connemaror.

New forest-ponnyerna gjorde ett bra SM, 10 startande, fem i A-final. Ytterligare två av NF-ponnyerna var kvalade till A-finalen, men deras ryttare valde att rida andra ponnyer i finalen. Flera ponnyer med 50% NF (ex NF/sv hbl, NF-connemara, xx-NF, shagya/NF mm) höll sig också väl framme under tävlingarna.

I kat B var segraren en svenskfödd, renrasig welsh, i kat D var guldmedaljören en renrasig connemara, född i Frankrike. Segraren i kat C var en ponny med okänd härstamning och okänt födelseland.

Hlsn Helena

Så står det inte skrivet i debatten, utan man ska leva upp till asrps krav alla andra blir i korsningsponny registret som skulle döpas om till ridponny part bred. Nej Tack! Så det skulle bli asrps krav som gällde och de andra föreningarna som följer EU regler skulle istället börja följa asrps regler??? Köper du en hingst i Europa måste man ta med sig avelsnämnden för att vara säker på att få använda den!!!!!
Inte ens hingstar från NWR i holland som har Europas strängaste urvals regler går direkt in i asrp inte ens om dom är Hollands bästa hingst med en fantastisk avkommebedömning!!!!!!! Nej dom ska till asrps premiering!

Jo visst kan jag hålla med dig till viss del men det står ju även så här;
Det här betyder i praktiken VALFRI avel, att SAMTLIGA födda hingstar oavsett var de är födda eller i vilken raskod kan bli en RIDPONNYHINGST om hingsten uppnår ASRP´s RASVISA KRAV.
o då kan man fundera på om som du säger dessa 30 dagars testade hingstar måste göra bruksprov i sverige oxå..

Men som sagt HUR ska vi komma vidare? Målet borde vara ett enat ponnysverige.Det kan ju inte vara rimligt som i dag när 3 !!! ponnyföreningar i princip har samma raser inblandade men olika registreringar.

Ingen annan uppfödare som har några åsikter?

Dagens rasvisa krav är att hingstar som är slutgodkända i av EU erkända avelsföreningar och har ett bruksprov som är av minst samma kvalite som krävs av Svenska hingstar blir direktgodkända.
(dom kan kasseras veterinärt)

Direktgodkända hitintills.

Poer Boy - direktgodkänd
Derano B-direktgodkänd
Derano Gold -direktgodkänd
Dancer Gold -direktgodkänd
Danger -direktgodkänd
Top Nordpol -direktgodkänd
BoGi -direktgodkänd
Elegant -direktgodkänd
Derbino -direktgodkänd
Hanassie.-direktgodkänd
Mckintosh, blev KASSERAD på sina ben som han fick sex på, han var annars godkänd och hade inte behövt avlägga bruksprov.

Några andra slutgodkända importhingstar har inte genomgått avelsvärdering i Sverige. (ivarjefall kan inte jag komma på några)

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Om vi ska konkurrera internationellt har det berättats för mig att ridponnyerna/sportponnyerna måste vara snygga, ädla och ha utstrålning med fantastisk ridbarhet, gångarter och hoppförmåga.Sett en videofilm från senaste Bundseschampionatet, Tyskland. Oj vilket vackert ädelt sto som vann och hon hade strålande gångarter. Hon lär vara lika bra i hoppning.Stoet hade Holländsk härstamning men var född i Tyskland.
Vi kan väl inte avla klumpiga, grova ridponnyer och tro den sortens svensk ridponny ska hävda sig internationellt.Då får vi nog hålla oss i lilla Sverige och få små pengar för våra avkommor.

Det är precis min åsikt. För att vi svenska uppfödare skall kunna konkurrera med importerna bör det till en diskussion om hur vi skall kunna förse den svenska marknaden med ponnyer - dvs de sorts ponnyer som de svenska ponnyryttarna vill ha. Särskilt stort verkar ju behovet vara på hopp-ponny-sidan.

Hlsn Helena

Den otroligt begåvade importerade Holländske ridponnyhingsten Jarno blev ju bruksprovsetta i Holland med 8,5 i gångarter och 9 i uppsutten hoppning på 30 dagars test och bruksetta på det obligatoriska brukprovet i Holland även som 4 åring.Varför blev han tvungen göra bruksprov i Sverige? Hörde han dessutom inte var frisk på Svenska prov.Är det inte förskräckligt låta en Holländsk bruksprovsette göra prov i Sverige?
Sett honom ridas hos Anna Svanberg nu och som halvblodsmänniska och welshägare har jag aldrig skådat nått bättre. Vilken hingst!
Är det mer än jag som sett denna sagohingst? Undersökt hans blod finnd tydligen bara welsh-fullblod i de 4 närmaste leden.

Dagens rasvisa krav är att hingstar som är slutgodkända i av EU erkända avelsföreningar och har ett bruksprov som är av minst samma kvalite som krävs av Svenska hingstar blir direktgodkända.
(dom kan kasseras veterinärt)

Direktgodkända hitintills.

Poer Boy - direktgodkänd
Derano B-direktgodkänd
Derano Gold -direktgodkänd
Dancer Gold -direktgodkänd
Danger -direktgodkänd
Top Nordpol -direktgodkänd
BoGi -direktgodkänd
Elegant -direktgodkänd
Derbino -direktgodkänd
Hanassie.-direktgodkänd
Mckintosh, blev KASSERAD på sina ben som han fick sex på, han var annars godkänd och hade inte behövt avlägga bruksprov.

Några andra slutgodkända importhingstar har inte genomgått avelsvärdering i Sverige. (ivarjefall kan inte jag komma på några)

peråke

Jarno var när han kom till Sverige under prövning i Holland och inte slutgodkänd.

I Sverige fick han därför gå in i det Svenska systemet i sin åldersklass och har i Sverige slutgodkännts.
Jarno var tre år när han kom till Sverige.

I Holland har man en lite längre prucedur för avelsvärdering och en ung hingst får vänta att bli slutgodkänd tills han lämnat tre årgångar avkommor som har besiktigats och först därefter kan hingsten inte sorteras bort.

Så i praktiken nu kan inträffa att Jarno i Holland blir kasserad för NWR när han slutbedöms nästa år.

Då kommer han ju i praktiken att vara slutgodkänd i Sverige och skulle då enligt RODDES EU historier kunna kräva att som stambokshingst i Sverige ivarjefall tvinga Holland att få verka där trots att han är kasserad ????

Så så himla enkelt är det förstås inte och alla stamböcker som är sina moderföreningar vill både se och själva godkänna en hingst för sin stambok och så är det också just nu.

Det är ju onekligen även för stoägarna ett tillfälle att både få se hingsten och få den beskriven av kunniga domare, och att hingstens utländska resultat blir officiella även här.

peråke

Usch vilken ton det börjat att bli, jag är inte speciellt insatt i asrps regler men jag vet att dom har ändrat detta så Bo-Gi, Elegant o co skulle inte bli direkt godkända på stuts numera, det var då det och asrp blev tagna på "sängen".
EU hingstar ska användas rakt av utan att behöva resa till någon premiering, ta den där stackars gamla Derbino som släpades runt och skulle visas upp varför blev inte han direktgodkänd utan tvingades till premieringen?
När det gäller NWR så görs bruksprovet på 30 dagar vid 3 årsålder, sedan visas dom bara upp ridna med egen ryttare som 4 åring, den 4 åring som sköter sig bäst är vinnare av "4 års bruksprovet" inget svårt alltså.
Sedan om dom är under utvärdering så är det deras avkomme bedömning och då kan man fråga sig varför utvärderas inte svenska hästars avkommor? Nej här stirrar vi oss blinda på om hingsten kan hoppa etc. och har noll kontroll på om avkommorna gör det.
Jarnos avkommor kommer alltid att gå in i NWR oavsett om han kasseras där eller inte. NWR har en mycket förnämlig regel att deras guldbelönade hingstar som gjort 30 dagars bruksprov kan visa sina avkommor ston eller hingstar vid 3 årsålder, blir dom t.ex diplom går dom rakt in i stamboken. I NWR har man alltid en andra chans detta gäller även de hingstar som gjort bruksprov i Tyskland.

Deras WPB avlas med lite nya blodslinjer och dom kan också med rätt raser användas i NWR aveln. Hollands WPB är flotta ridponnyer och inga stora klumpiga Cobkorsningar eller halvblodskorsningar iallafall tar dom inte med dom på några utställningar i NWPCS regi!

Naturligtvis ska hingstens resultat följa honom men som det är idag har vi ingen bra hingstpremiering och ingen koll på stall temperament och beteende, då skulle inte domarna ha hingstar godkända som uppför sig som vissa av våra hingstar gör.
ASRP har godkända ridponnyhingstar som har rena kassations olaterna som dom säkert nedärver till sina avkommor!
Asrps hingstar tävlar mot varandra en del med OS ryttare på ryggen andra med unga mindre erfarna ryttare. Hur ska man kunna jämnföra de olika hingstarna?
Per Åke som tydligen förespråkar det svenska systemet med denna fantastiska hopp bruksprov. Vad kunde vi se där hingstar som slet och störtade in i hindren och till slut inte kunde ta sig över 30 cm???!! Är det bra?
Jag var på welsh föreningens avelskonferans och där hade man en del mycket intressanta disskutioner om avel som jag ska följa upp.

.
Vi kan väl inte avla klumpiga, grova ridponnyer och tro den sortens svensk ridponny ska hävda sig internationellt.Då får vi nog hålla oss i lilla Sverige och få små pengar för våra avkommor.

Det jag ändå måste "protestera" lite mot detta är, att i Första hand tycker jag att vi i allafall ska föda upp bra sportponnyer för sverige!!!!!!! (nu vet jag att många blir galen:rofl: )Men tycker debatten riktas in mot importer bara..

Frågan är vad som räknas som ädel, tycker att de WPB, BRP, ASRP hingstarna vi har idag inte precis kan kallas klumpiga o grova o visst jag har sett avkommor efter dessa som tex har newforest eller connemara mor o DE har inte blivit ädla utan stor o grov (men ändå fina)o då kan man ju fundera på om den kombinatioen inte är så lyckat

Det finns ju massor med ungdomar på lägre nivå som vill tävla, alla rider ju faktiskt inte i Globen, SM osv o föräldrarna kan inte betala 100-250.000,-. för en ponny o tävla regionalt m.m

sen är oxå frågan vill vi verkligen ha dessa ponnyer med gångarter som bara vuxna kan sitta på, sett flera filmer på dessa hingstar o de slår ju många Halvblod, ja visst de är ju snygga o se på o får höga poäng men om du inte är SM ryttare i dressyr o är 17-18 år är det tufft o rida dom..
prillan

Fast vem vill föda upp ponnier med tanken att de ska tävla LC med grannens barn hela livet?
De seriösa uppfödare som finns vill ju att deras ponnier ska upp i eliten, för deras ekonomis skull samt för deras goda ryktes skull.

När det gäller ponnyns kroppsform, så handlar det inte om att lätta, ädla ponnier hoppar bäst, utan det handlar om vad som som sitter i skallen på ponnierna.
Tittar man på vissa av ponnierna i eliten så är det inga lätta ponnier vi har med att göra, utan bastanta ponnier med rejäl kroppsbyggnad.

När man avlar får man se till marknaden också. Ryttarna blir bara längre och längre tycker jag själv. Dessutom är det fler och fler killar som börjar rida, och en 16-årig kille kräver en helt annan typ av ponny än en 12-årig tjej gör i kroppsform.

Ja, visst är dom vackra och visst rör dom sej fantastiskt, men är det det som egentligen svenska ponnyryttare behöver? För mej verkar det som det är en avel som inriktar sig på små miniatyrhalvblod, och tyvärr ofta ganska heta och hårda i psyket också och det är väl knappast vad som eftersträvas, eller? Egentligen skall jag inte kasta mej in i den här debatten eftersonm jag har alltför lite kunskap om just avlandet av ponnyer, och då isynnerhet ridponnyer, men eftersom vi är ute och tävlar en del så ser man ju en del ponnyhästar som definitivt inte är lämpliga barnhästar, utan rentutsagt livsfarliga i mina ögon rent hanteringsmässigt!
Dessutom verkar ridponnyaveln mest inriktad på att ta fram gångartshästar, hoppningen har kommit lite mer i skymundan och det är ju svenska hopponnyer som det är skriande brist på? Rätta mig om jag har fel!

Fast vem vill föda upp ponnier med tanken att de ska tävla LC med grannens barn hela livet?

.

Men herregud det finns väl en hel del mellan LC o Elit...det är precis det här jag i allfall stör mig på, det är ju precis där emellan som vi INTE hart illräckligt många BRA ponnyer i Sverige, utan måste importera. Om man som jag dessutom bor i Norrland med brist på större tävlingar är nog de flesta uppfödare jätteglad o stolt om ponnyerna tävlar LA-MSV. ..

Sen har du helt rätt om att marknaden styr..
prillan

Senast ändrad:

Ja, visst är dom vackra och visst rör dom sej fantastiskt, men är det det som egentligen svenska ponnyryttare behöver? För mej verkar det som det är en avel som inriktar sig på små miniatyrhalvblod, och tyvärr ofta ganska heta och hårda i psyket också och det är väl knappast vad som eftersträvas, eller? Egentligen skall jag inte kasta mej in i den här debatten eftersonm jag har alltför lite kunskap om just avlandet av ponnyer, och då isynnerhet ridponnyer, men eftersom vi är ute och tävlar en del så ser man ju en del ponnyhästar som definitivt inte är lämpliga barnhästar, utan rentutsagt livsfarliga i mina ögon rent hanteringsmässigt!
Dessutom verkar ridponnyaveln mest inriktad på att ta fram gångartshästar, hoppningen har kommit lite mer i skymundan och det är ju svenska hopponnyer som det är skriande brist på? Rätta mig om jag har fel!

HÅLLER MED DIG FULLSTÄNDIGT!!
o just det här med ej lämpliga ponnyer på tävlingar är ett stort problem men sist jag var o tittade på en ponnyhoppning så var det just importerna som for runt som galningar o de svenskfödda efter bra hingstar skötte sig utmärkt..
prillan

Men herregud det finns väl en hel del mellan LC o Elit...det är precis det här jag i allfall stör mig på, det är ju precis där emellan som vi INTE hart illräckligt många BRA ponnyer i Sverige, utan måste importera. Om man som jag dessutom bor i Norrland med brist på större tävlingar är nog de flesta uppfödare jätteglad o stolt om ponnyerna tävlar LA-MSV. ..

Sen har du helt rätt om att marknaden styr..
prillan

Så där tänker nog jag också... Vi är ju skåningar och bortskämda med tävlingar i stort sett varenda helg året runt med många starter i klasserna och sett till antalet starter så ligger är de ju flest i de lättare klasserna och där behövs verkligen nytillskott, vet kompisar som tittat på ponnyer till sina barn i evigheter och har jättesvårt att hitta några, det finns gott om heta, stolliga ponnyer på marknaden men tyvärr med sämre kapacitet och vem vill ha en halvgalen ponny som är farlig att rida med begränsad hoppförmåga?
Därför har jag lite svårt att förstå konceptet med ridponnyer där det tydligen skall vara stor procent arab eller fullblod.

Sdet finns gott om heta, stolliga ponnyer på marknaden men tyvärr med sämre kapacitet och vem vill ha en halvgalen ponny som är farlig att rida med begränsad hoppförmåga?
Jag har sedan min flytt till Sverige letat efter en ponny att rida till och tävla för att sedan säljas för förtjänst, och jag hittar INGEN! Den får gärna vara lite stollig och het, då tävlingsryttaren jag har kommer att trivas på en sådan ponny, men ack! Jag hittar bara lugna och trygga ponnier som skulle hoppa runt en LB hela dagen lång....men inte en ponny som med lite tillridning och utbildning kan tävla MSV.
Skicka alla som letar efter trevliga, lugna ponnier som kanske inte når de högsta klasserna till mej för jag vet säkert 100 st sådana till salu!

Grejen var ju att jag hade tänkt att köpa en svensk ponny, men nu tror jag att det blir bättre att hämta hem en från Irland.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 879
Senast: cassiopeja
·
Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster... 2
Svar
25
· Visningar
3 716
Senast: kicket
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 031
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V