varför inte katt?

Gravinda

Trådstartare
läste tråden i ÄU om ifrågasatta köp, och kom och tänka på ett samtal som jag hade med en kompis för ett par dagar sen. Jag har jobbat inom hunddagis på flera olika ställen. Hon jobbar fortfarande inom det.
Och inte allt för sällan stötte man på hundägare, oftast till små hundar, som inte gjorde nånting alls med hunden. Hundarna var bortskämda och ville aldrig gå, de ville bli burna.
Och vi började fundera, varför har folk små hundar att gosa och mysa med när de kan ha katter? Som dessutom klarar sig bättre utan den där promenaden och är mer självständiga?
Nu menar vi inte alls att alla småhunds ägare är så.

Men funderingen är alltså varför köper folk hundar när det egentligen skulle vara mer passande med en katt?
Är det mindre status i att ha katt?
Även raskatter?

Vad tror ni?

Sv: varför inte katt?

En del i det hela kan nog vara att en del anser att katter ska gå lösa ute och så låter de bli att skaffa katt om de inte bor lämpligt för det. Så skaffar de en liten hund istället. En hund "ska" ju gå i koppel medan en katt "ska" gå lös ute. En del tycker ju att det är oerhört hemskt med innekatter eller ännu värre, innekatter som får gå ut i... koppel!:eek:

Och så finns föreställningen att huskatter måste vara ute så ska man ha innekatt måste det vara en raskatt och raskatter är för dyra. För tydligen är det inga problem att smälla iväg 15000 kr för en chihuahua men att betala 6000 kr för vilken raskatt som helst är aaaalldeles för dyrt.:grin:

Jag har en helt annan teori... Dessa människor skaffar inte hund för att ha hund (uppenbarligen eftersom de inte gör något med den) utan för att ha en lojal liten vän som ligger och tittar tillbedjande på dem, följer efter dem och gör små trix för en köttbulle.

Katter gör sällan det... :p De går sin egen väg och kelar ofta på sina egna villkor. Katter är "vuxna" (efter två år ungefär) medans hundar alltid är någons "lilla bebis".

Men visst vore katt lämpligare i många fall. Man har ju hört om småhundar som fått lära sig gå på låda inomhus.

En del i det hela kan nog vara att en del anser att katter ska gå lösa ute och så låter de bli att skaffa katt om de inte bor lämpligt för det. Så skaffar de en liten hund istället. En hund "ska" ju gå i koppel medan en katt "ska" gå lös ute. En del tycker ju att det är oerhört hemskt med innekatter eller ännu värre, innekatter som får gå ut i... koppel!:eek:

Och så finns föreställningen att huskatter måste vara ute så ska man ha innekatt måste det vara en raskatt och raskatter är för dyra. För tydligen är det inga problem att smälla iväg 15000 kr för en chihuahua men att betala 6000 kr för vilken raskatt som helst är aaaalldeles för dyrt.:grin:

det var en intressant vinkel angående innekatter.
Det här med kostnaden tycker jag också är lite intressant, för jag tänker att precis som du så vill inte de här personerna köpa hund för att ha hund, utan för sällskapet. Men tror att det sen är lite mer status att hund än katt, men det tycker jag inte borde väga över. En raskatt borde väl vara tillräckligt med status?

Tror ni att föreställningen om att de som har katt är lite mer knepiga människor än de som har hundar lever kvar?

Jag har en helt annan teori... Dessa människor skaffar inte hund för att ha hund (uppenbarligen eftersom de inte gör något med den) utan för att ha en lojal liten vän som ligger och tittar tillbedjande på dem, följer efter dem och gör små trix för en köttbulle.

Katter gör sällan det... :p De går sin egen väg och kelar ofta på sina egna villkor. Katter är "vuxna" (efter två år ungefär) medans hundar alltid är någons "lilla bebis".

Men visst vore katt lämpligare i många fall. Man har ju hört om småhundar som fått lära sig gå på låda inomhus.

Har ett levande exempel på det där, en kund har en 5 mån chihuahua, valpar borde leka och springa? inte denna, hans liv finns bara i mattes knä, sätts han ner på golvet rör han sig inte, ställer sig inte ens upp, bara tittar på en och vill upp i knäet. Helt människo beroende.
Lite bättre om man sätter på kopplet innan man sätter ner honom, då fattar han att han ska på promenad. Visst måste det vara smickrande för att hunden hela tiden vill vara slickad mot en, och heldre vill bli buren än att gå.

Har ett levande exempel på det där, en kund har en 5 mån chihuahua, valpar borde leka och springa? inte denna, hans liv finns bara i mattes knä, sätts han ner på golvet rör han sig inte, ställer sig inte ens upp, bara tittar på en och vill upp i knäet. Helt människo beroende.
Lite bättre om man sätter på kopplet innan man sätter ner honom, då fattar han att han ska på promenad. Visst måste det vara smickrande för att hunden hela tiden vill vara slickad mot en, och heldre vill bli buren än att gå.

Detta är ingen riktig hund utan en bortklemad, förmodligen inavlad stakars krake som aldrig får vissa vad den egentligen går för. Folk som har hund för status eller för att fjopa bort den och som inte vet vad en hund egentligen behöver ska inte ha hund alls.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 155
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Sassy
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 658
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 780
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka