varför kandar??

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare coscos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 12 476
Sv: Re: varför kandar??

Nu tänkte jag tyvärr lite för mkt i mig själv eftersom jag rider fälttävlan. Vi har inte tvång på kandar där, lyckligtsvis.

Men sedan vet jag flera som inte klarat av att gå på kandar, mestadels fullblodshästar med liten mun dock.

Jag själv har haft två st till som inte kunnat gå på kandar. Dock moder och dotter båda skarpa i huvudet och blev oerhört varma i pannan av kandaret :crazy: Men där är det nog mer generna som spökade och en för övrigt tjorvig mun. Dessa fungerade utmärkt på stång i hoppning, men inte vid samling i dressyren. Där höll de sig på mattan endast på helt vanligt tredelat bett

Dock har jag inte provat ledade stänger på henne. Hoppas att det går bra, för hon går bra mkt bättre form mässigt på kandaret

Sv: varför kandar??

olgaklara skrev:
då det blir betydligt svårare i vår dressyr.

Tycker du :angel: :devil:
Nä ärligt talat så tyckte jag nog att dom *** programmen var rent utav tråkiga, där fanns inga som helst nya svårigheter som inte fanns i dom "gamla " programmen.

I det fyrstjärninga progammet som skall användas på SM fanns iallafall en diagonalsluta i galopp som enda "svårighet"men den var inte särskilt tvär tyvärr så det blir inte ens svårt. Jag ser fram emot program med någon halvpiurett och lite seriebyten i dom svåraste programmen :angel:

Det är ju helt knäppt att det finns regler som säger att man måste använda en viss typ av betsling. Varför får man inte rida på bettlösa alternativ? Kapsonen eller bitlessbridle är enligt mig klart överlägset betslingen att rida på plus att det är mycket mycket svårt att göra hästen fysiskt illa med dem. Men det gör dem inte lättare att rida på än tex ett kandar, kapson-ridning är en svår grejj. att kandaret ska vara ett bevis på att man är en duktig ryttare e ju bakvänt, det är ju ännu svårare att rida hästen korrekt i grimma... tränsbettet har sett nästan likadant ut sedan bronsåldern. dags att hitta på nåt nytt?

angående sporrar. visst, korrekt använda skadar de inte hästen alls. men därmed inte sagt att det inte går att driva hästen lite extra utan att spänna sig konstigt. Men det borde ju vara valfritt!

ja ja säg inte det till mig , det är inte jag som bestämt reglerna :devil:

Det kanske finns någon anledning till att träsbettet har sett ut som det gör så länge?
Kanske för att det har testats under alla dessa år och fungerat bra :devil:

Det är valfritt om du som ryttare vill rida på träns eller kandar från LA:5 till och med Msv B:1, och det är ryttaren som avgör alltså är det blandat under klassen vad som andvänds. Över Msv B:1 är det alltid kandar som gäller.

Mvh

Camilla

qodrofenia skrev:
:o pinsamt är du säker på det?..Tycker det låter lite knepigt då alla i samma klass inte får likadana förutsättningar :confused:

Eftersom det är upp till var och en så använder man ju det som ens egen häst fungerar bäst på. Därför blir det ju så rättvist det kan bli i dressyr (som visserligen inte alltid blir rättvist bedömd, men det är ju en helt annan fråga..)

jodå i LA:5 är det valfritt..står i programboken..(träns eller Kandar).. Det är ryttarens egna val.

man kan knäcka käken o nosryggen med mera med massvis av olika betslingar bara man försöker hårt nog. samt riva upp sår med sporrar och skavsår med gummiskydden som ibland sitter på. allt är relativt, det går att göra hästen riktigt illa med massor av utrustning.

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 583
Senast: Mirtai
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 962
Senast: Strandad
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 529
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka