Varför känns det så fel?

P

ponny_

Jag letar nu kompis till min ponny.
När jag rider honom känner jag mig trygg trots att han kan busa.
Men när jah provrider stora hästar på 160 cm känner jag mig inte alls lika säker.
Varför är detta så? varför känns det så fel?
Jag blir osäker och nervös när hästarna testar en och det känns som jag kommer åka av.
Men med ponny är det ej samma känsla.

Har har ridit många storhästar i flera år.
Men varje gång jag nu sätter mig på en större så känns det ej bra.
Liksom att jag måste ner på ponny nivå.
Alla mina vänner frågar varför jag rider ponny och jag svarar alltid. Jag känner mig säker då.
Min familj tycker även dem att jag ska ha en ponny.

Vad tycker ni?
Vad skulle ni ha gjort?
Mitt hjärta säger ponny
Men samtidigt vill jag tävla.
Men resonerar lite så här

Vi vill bilda famil, jag jobbar och så, jag kommer inte ha tid att tävla hela tiden och när som helst
Jag vill ha en vän jag kan lita på en som jag känner mig trygg med.

Vad skulle du ha gjort?:confused: :confused: :(

Skulle behållt en vbl vallack som jag pratade om tidigare men han sparkades och hotades för mkt så han får åka till ägarna.

Sv: Varför känns det så fel?

om jag vart du, hade jag antingen köpt mig en Dponny eller en liten häst. Kanske en korsning typ?
För det första så får du ju tävla med en ponny trotts din ålder, inga problem.
När jag var ute och letade häst så ville jag helst ha en ponny för att jag älskar ponnyer. Däremot visste jag inte att man fick tävla ponnyer trotts att man var "för gamal" och ville därför ha en häst om jag nån gång skulle få för mig att jag ville tävla.
Så det blev en korsning mellan halvblod och welsh, han är som en förvuxen ponny. Perfekt helt enkelt :)

Sv: Varför känns det så fel?

Hola,

Behåll din ponny som du är trygg med! Att rida skall vara roligt! Och det finns inga måsten... Jo, att ta hand om sin ponny/häst ordentligt, men annars inga måsten öht.

Under SvRidsp paraply finns det inte mycket tyvärr inte några tävlingar som är riktigt passande eftersom det inte är så kul att klassa upp ponnyn som häst.
Det går ju men tävlingsresultaten lär ju bli aningens lidande. Förvisso är kanske det inte ett jätteproblem om du ändå har planer på att bilda familj inom inte alltför lång tid (då blir det som bekant inte så mycket tid över till tävling på ett par år).

Ett tips är att du tittar in i westernvärlden. Där är det tillåtet för vuxen att tävla ponny och det förekommer oftare än man tror eftersom många westernhästar är små och smidiga. Mina senaste fyra hästar har varit/är 135, 148, 146 och nu en unghäst som torde bli max 150. Samtliga (utom minsta ponnyn) rids av både mig 160/60 och maken 180/85
I westernvärlden finns i princip det mesta utom hoppning, så varför inte?

Vore jag du ponny_ så skulle jag behålla min ponny och ha roligt ihop med honom/henne, testa lite på några westerntävlingar om det suger i tävlingstarmen.
Om X antal år så är din ponny dessutom en trygg läromästare åt dina framtida barn.

mvh Eva

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 611
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 642
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 390
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025