Varför knäpper det när hästen går?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gullegryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 7 651
G

Gullegryn

Hej!

För några dagar sen var jag och tittade på några hästar. När en häst gick förbi mig lät det som ett knäppande ljud som jag tyckte kom från bakbenen. Knäpp, knäpp, knäpp. Hästen rörde sig bra och var ohalt. Vad kan det ljudet bero på? Kändes ofint att fråga ägaren... man vill ju inte leta fel på andras hästar...:cool:

Undrar G

Sv: Varför knäpper det när hästen går?

Förmodligen kass ledvätska, då brukar det knäppa & ha sig. Vanligt på gamla skruttiga travare;)

hmm, en kompis häst har samma "problem" med hennes häst.
Jag minns inte riktigt vad det var. Hästen är ohalt men behöver stöd vid ridning.
Undra om de var att han hade spatt, hmm näee...
Måste fråga hon vad det är.

Luftbubblor i ledvätskan, när de 'sprängs' uppstår det knäppande ljudet.

Är det något hästen känner av eller kan ha ont av? Nyfiken eftersom en av hästarna i vårt stall låter så, men han är väldigt pigg och fin i benen och har alltid varit vad jag vet iallafall.

Vanligtvis är det inget att bekymra sig över, vi människor har också så ibland, mina fötter och knän knäpper massor, och jag har inte ont.

Kan tillägga att det även kan vara gasbubblor, inte bara luft.

hästen hade förmodligen patellaupphakning. en liten missbildning i knäleden.(Låsmekanismen som gör att hästen kan stå och sova) som gör att de knäpper vid varje steg. Rullkammarna på lårbenet (där patella ska glida över) kan vara lite olika stora så att patella inte riktigt passar och därför blir det i vissa lägen upphakning.

Min häst har det och när han är i form och får tränade muskler försvinner knäppandet.
Inget han har ont av. (fast finns säkert hästar med värre symptom)

Min nordis knäpper också så.

När jag hade uppe kiropraktorn för genomgång, så sa hon att det kan låta så från höften, när en sena "snäpper" över leden.

Så är fallet på Älvis. Inget han har ont av heller.

Tack alla för svar. Då verkar det ju inte vara så allvarligt iaf. Hästen ifråga var inte så gammal och det hade varit synd om det varit värre.
mvh/G

Patella upphakning är något annat... Det kan knäppa när man lyfter upp hovarna för att kratsa dom eller när man böjer ihop kotan lite, är oftast vanligt på lite äldre hästar/gamla hästar. Patellaupphakning knäpper ju oftast inte, utan kan ju i värsta fall låsa hela bakbenet så att hästan inte kan gå frammåt. I de fallen detta händer skall man försöka att backa loss hästen ur upphakningen samt Kontaka vet och ev spruta lite jodblister runt patellas inre raka band så att det stramas upp, samt överdosera B-vit under en period eller spruta i.m 5 dgr samt ge i fodret under en period.

min häst har iallafall patellaupphakning (enl vet) och på honom knäpper det i varje steg när han skrittar.

finns olika grad på upphakning, så det är inte alla hästar det låser sig på.

hästen hade förmodligen patellaupphakning. en liten missbildning i knäleden.(Låsmekanismen som gör att hästen kan stå och sova) som gör att de knäpper vid varje steg. Rullkammarna på lårbenet (där patella ska glida över) kan vara lite olika stora så att patella inte riktigt passar och därför blir det i vissa lägen upphakning.

Min häst har det och när han är i form och får tränade muskler försvinner knäppandet.
Inget han har ont av. (fast finns säkert hästar med värre symptom)

Jag håller med dig och det va mkt bra förklarat. Sedan finns det olika grad av patella bör man ha i åtanken men med största sannorlikhet är det just patella.

Hej!

För några dagar sen var jag och tittade på några hästar. När en häst gick förbi mig lät det som ett knäppande ljud som jag tyckte kom från bakbenen. Knäpp, knäpp, knäpp. Hästen rörde sig bra och var ohalt. Vad kan det ljudet bero på? Kändes ofint att fråga ägaren... man vill ju inte leta fel på andras hästar...:cool:

Undrar G

Det fanns en tråd uppe för ganska många månader ang hästar som knäpper i haserna å där kom det fram att säkert 90% av hästarna hade förr elles senare visat sig ha spatt tyvärr :(
Min knäpper i haserna å han har spatt... Det började i samma veva som spatten kom.

Min ponnys haser knäpper hela tiden, men han har inte spatt. Röntgade för någon månad sen och allt såg fint ut. Enligt vetrinären slutar knäppandet när de rört sig en stund (stämmer inte med min han knäpper hela tiden, alla gångarter). Antagligen har det med ledvätska att göra.
Lite irriterande ljud, men hästen verkar inte ha ont...

Det fanns en tråd uppe för ganska många månader ang hästar som knäpper i haserna å där kom det fram att säkert 90% av hästarna hade förr elles senare visat sig ha spatt tyvärr :(
Min knäpper i haserna å han har spatt... Det började i samma veva som spatten kom.

Nämen så trist om det är spatt. Måste ta reda på lite fakta om spatt, verkar vara ganska vanligt. Ska se om jag hittar någon spatt-tråd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 810
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 679
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 346
Senast: Edla
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 429
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka