varför lindar ni benen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 083
Sv: varför lindar ni benen?

Lindar enbart på träning och då är det bara för att det är snyggt. Annars rider jag med skydd.

När jag är på tävling (meeting) har jag honom lindad på nätterna för att få mer cirkulation då det blir mycket stående i boxen.

jag lindar när jag rider dressyr/markarbete för att det ger ett bra stöd. Under nätterna har han Back on Track's stallbandage efter hårdare träning och tävling lr om han har vart lite svullen lr liknande.

KL

Hur gör ni med BoT? Har hört att man måste vänja in hästen vid dem, att man lägger 15 minuter varje dag + att man inte ska ha dem över natten eftersom det är för lång tid.

I somras under ett träningsläger hade jag dem jämt på under natten på min häst samt under dagarna då de inte hade så bra tillgång till utevistelse mellan passen, och tycker att det fungerade bra.

Tänkte börja med dem nu igen eftersom hårdträningen kör igång nu, men måste jag börja om med invänjningen, eller kan jag låta honom ha dem ett par timmar, för att sedan övergå till hela natten?

Kom att tänka på detta när jag läste att några av er ibland sätter på BoT under natten, dvs. att det går en tid mellan användningarna?

Var ett tag sedan jag höll på med detta, så mycket av kunskapen har trillat ur! :p

jag har lindor på natten efter hårdare träning och tävling
lindar ibland på uppvisningar för att det är snyggt

Jag lindar nog oftare än jag har skydd nu för tiden. Helt och hållet i förebyggande syfte, har en 4-åring med dålig kondis och vi är ute mycket i skog och mark. Vill inte att han ska riva upp sig på grenar, eller skada sig om han skulle fastna. Vi går på väldigt oframkomliga ställen ibland och efter första skogsturen med araben så hade han ett litet sår på frambenet.
Annars blir det helst höga strykkappor både fram och bak.
Har aldrig lindor på natten eller i hagen.

För att ge stöd.
Lindar inte på natten, då har jag bara bandagebitar i hela boxen morgonen efter :angel:

Vid ridning lindar jag för att ge stöd och för att det är snyggt.

På natten är min häst alltid lindad med BoT-paddar och fleecelindor för att motverka inflammation och ge värme för att förhindra gallor.

Rider: För stöd och skydd!

Natt: Lindar varje natt pga av att de blir galliga, unghästarna står utan lindor dock!

Lindar endast vid ridning fleecelindor+eskadronpaddar, för att det ger bra skydd och täcker hela benen, sen så är det mycket snyggare också ;)

Lindade c-ponnyn på natten efter träning/tävling då hon var gammal och blev lätt gallig i benen, annars linadr jag inte på natten.

Lindar vid ridning framförallt för att ge stöd, men även för att det är snyggt.

jag lindar när jag rider dressyr för extra stöd. ibland har jag på frambenen och ibland på bakbenen när jag rider hemma också. har elastiska då. har paddar om det inte är fleece under.

på natten har jag med liniment när han har ansträngt sig hårt. använder fleece då. ibland något annat varmt material. alltid paddar!

*kl

Jag lindar med fleece på frambenen varje gång jag rider pga att Dennis (hästen :) ) är opererad för senskada. På natten lindar jag när han har gått hårt på banan eller ute och då lindar jag med back-on-track.

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
946
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
527
Senast: Elo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Göteborg Horse Show och det sista världscupkvalet bjöd på rafflande hoppning. Svenska Linda Heed knep sin första världscupsseger med...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har en häst med grova ben där Veredus strl M är för tighta, men är rädd att L blir för höga. Är det någon som har mått på Carbon Gel?
Svar
0
· Visningar
96
Senast: feel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Husvagnsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur