Varför måste man ha en sadel för 20000 kr?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Blue
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 429
B

Blue

Har ridit western i ca 1 år och tycker det är jätteroligt.Köpte en halvsyntetsadel till mitt varmblod men efter ett tag växte hon ur sadeln fick andra muskler och blev rundare.Så är på jakt efter ensadel som ska passa.Det är ju inte helr enkelt men jag har förstått att det inte bara är jag som har de problemen.Frågar man någon erfaren westernryttare så är det dom dyra sadlarna som gäller.Är jätte nöjd med min syntet sadel är jättetråkgt att denhar blivit för liten.Har läst om bomfria sadlar är det någon som har erfarenhet avdom så skriv gärna.

Sv: Varför måste man ha en sadel för 20000 kr?

Köp begagnat

Min kostade 7000 som jag betalade av på 3 månader i butik. Jätte bra!

Tips:
Köp en bättre begagnad märkessadel. Det är bättre (enligt mig) att betala tex 7000 för en sadel som är i gott skick och har ett nypris på tex 12000 än att köpa en NY sadel för 7000. En bra märkessadel är det nästan livstids användning på, såvida den sköts på ett bra sätt.

Jag har precis köpt en begagnad knappt använd Dakota Arab för 5500 kr.

Man behöver inte köpa svindyra sadlar om man nöjesrider och kanske tävlar lite, huvudsaken är att sadeln är bra för hästen. Visst en dyr handgjord sadel kanske håller i 100 år men ofta så ändrar hästen form under sin livstid och sadeln kanske inte passar hela hästens liv, ska man då sälja hästen och köpa en ny häst som passar i sadeln?

Det finns helt ok märken som inte kostar skjortan tex Double C, Dakota, Big Horn och Simco om man inte vill/kan få tag på en bättre begagnad sadel.

Bomlösa westernsadlar har jag bara hört bra om, men du får inte tävla med en sådan i de lite högre klasserna. Du får inte samma stabilitet i en bomlös sadel som i en bomsadel heller.

Pja, om du börjar med att räkna hur många timmar det tar att göra en sadel, och vad det kostar i timpenning, och lägger på kostnaden för bra material, och sedan lägger till att sadeln ska fraktas hit från USA och att återförsäljaren också ska leva, så är det väl inte så konstigt att en kvalitetssadel kostar pengar?

man får vad man betalar för, det är i regel inte svårare än så.
däremot finns det bra sadlar runt 10-12, där tillverkaren kunnat hålla ner priset genom att hålla igen med t.ex. utsmyckningen.
men jag håller med sasucatu; leta efter en begagnad sadel av ett bra märke, istället för att köpa en lågpris-sadel. Kvalité lönar sig alltid i slutänden, för både häst, ryttare och plånbok. (bättre en bra sadel i många år än många halvkassa som måste bytas ut).

Jag rekomenderar en av Tex Tan's eller Premier's billigare modeller, eller Double C.

Självklart så måste den inte kosta 20.000:-. Men om det är den enda sadeln som passar riktigt bra när du är hos sadelutprovaren så köper man den i alla fall.

Jag letade efter en sadel som var hälften så dyr men på sadelprovningen var det en sadel för över 20.000:- som passade hästen bra.

Så det var "bara" att ta ett djupt tag i sparkontot och hosta upp pengarna.

Jag försökte hitta en begagnad men det är ju knöligt att hitta en sadel den vägen. Vill inte hålla på och skicka tunga sadlar hit och dit. Blir för dyrt.

Provade de begagnade sadlar som handlaren hade hemma men ingen passade min häst. De var för smala allihop.

Jag har en underbar Tex Tan.
Köpte den "begagnad" för 8000, ett riktigt kap.

(Med begagnad menas att den var inköpt av någon annan från usa, och den var provad på hans häst, men passade inte. Oj, så VÄLDIGT begagnad :smirk: )

:rofl:

har du ridit i en cadel värd 20 tusen någon gång?
Det har jag gjort. jag ångrar att jag sålde den. Jag har ridit i syntetsadlar och billigare lädersadlar också och jo, det är en djävulsk skillnad på sadel och sadel :bump:

Men en lädersadel för runt 8-10 tusen är inte fy skam det heller!
Men jag vet inte om jag skulle gå och köpa en sadel för under 8 tusen om jag köper en ny. Och då ska det vara priset på en begagnad.
Låter mycket man jag får väl spara. Mina pengar är ju mitt problem och ingen annans :)

Jag har ridit i en sadel för 35 000 kr och ärligt talat så tyckte inte jag att det var någon större skillnad mot en betydligt billigare, men det var satans tung pga bullhide bommen och allt silver och visst var den snyggare...

Visst man kan ju inte jämföra men Börjes "El Paso" eller någon annan skräpsadel för ett par tusen men man sitter alldeles utmärkt i en billigare kvalitetssadel. Man kan sitta illa också men det kan man även göra i en svindyr sadel.

Javisst, såklart man ska hitta en sadel man trivs i och passar i och passar hästen. Och det brukar väl oftast gå i alla prisklasser.
Det är en smaksak + ekonomisk sak också, givetvis.

Men du frågade ju så då skrev jag ett svar vad JAG tycker och skulle göra.

Jag skulle satsa på en begagnad sadel i 8-12tusen kr - klassen som ny då kanske kostar 15-20 tusen.

Den sadeln jag hade kostade 15 tusen när vi köpte den sprillans ny. Idag kostar samma sadel över 20 så jo, jag ångrar att jag sålde den.

Det måste man inte. För det lilla jag promenadrider har jag en engelsk sadel som jag köpt begagnad billigt av en sadelmakare. Det viktigaste är att den sitter som en smäck på hästen. Och - om man nu får svära i kyrkan - har jag köpt en El Paso från Börjes, på vinst och förlust. Tänkte ha den till barnen att sitta och "åka" häst på i skogen - eller som prydnad om den inte passar på hästen. Men den funkar alldeles utmärkt på min hästs rygg och lilltjejen tycker den är jätteskön att sitta i. Det handlar ju om vad man ska ha sadeln till och att den ska passa hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka