Varför ridbyxor och vilka?

Enya

Trådstartare
Varför är det så bra att rida med ridbyxor? Jag rider alltid med vanliga byxor, vilka som helst som är rena den dagen. Jag äger inga ridbyxor alls faktiskt. Jag är överviktig och hur ser det ut i ridbrallor då? Finns det ridbrallor i större stl alls egentligen?

Jag har hört något om ridjeans, men de är ju också rätt tighta och det är det jag inte är så förtjust i. Finns det något alternativ?

Sv: Varför ridbyxor och vilka?

Vad menas med överviktig och i vilken stl? Jag har sett upp till typ 48 tror jag men det borde finnas större...om inte annat så i herrstorlekar?
Jag är överviktig men har helt vanliga ridbyxor.
Att man har ridbyxor är ju för att de är framtagna för att rida i, de ger stöd och skaver inte t.ex. Men det finns ju inget som säger att man inte kan rida i annat :)

Jag rider med ridbyxor eller joggisar. Vanliga jeans skulle jag nog inte vilja rida i pga av sömmen.
Min mage kan svullna efter maten och då är joggisar skönast :)
Men har jag planerat en längre ritt så föredrar jag ridbyxor då de sitter bättre.
blir inte en massa extratyg som skaver.

Upp till 46 verkar vara vanligaste storlekarna, men hittade precis en affär med storlekar upp till 54, Teambanan.se

Vad menas med överviktig och i vilken stl? Jag har sett upp till typ 48 tror jag men det borde finnas större...om inte annat så i herrstorlekar?
Jag är överviktig men har helt vanliga ridbyxor.
Att man har ridbyxor är ju för att de är framtagna för att rida i, de ger stöd och skaver inte t.ex. Men det finns ju inget som säger att man inte kan rida i annat :)

Tack för svar! Jag tänkte på stl 44 alternativt 46.

Jag är bara så förundrar själv eftersom jag aldrig rider i ridbyxor utan även i jeans tex. Helt vanliga, dock förstora, jeans :) JAg har gått ner i vikt så mina brallor passar typ inte så väl.... Men skav och irritation har jag aldrig fått? Det är säkert och såklart olika från person till person kan jag tänka:D

På vilket sett ger de stöd?

Jag rider med ridbyxor eller joggisar. Vanliga jeans skulle jag nog inte vilja rida i pga av sömmen.
Min mage kan svullna efter maten och då är joggisar skönast :)
Men har jag planerat en längre ritt så föredrar jag ridbyxor då de sitter bättre.
blir inte en massa extratyg som skaver.

Upp till 46 verkar vara vanligaste storlekarna, men hittade precis en affär med storlekar upp till 54, Teambanan.se

Jag äger inte ens några joggisar :D

Tack för ditt svar:) Jag ska kolla i affärerna igen, det är stl 44 alternativt 46 som jag är ute efter. OM jag nu anser mig behöva det! :D Men finns det några andra alternativ folk brukar ha vid ridning? Förutom joggisar.

Jag har ett par hela i stl 44 som du kan få om du vill :)
Bruna och faktiskt väldigt sköna. Oskodda men knäförstärkta.

Tror även ridbyxor är utformade för att inte skava när man använder stövlar/chaps :)

För att de är bekväma och praktiska. De har inga hårda sömmar, förstärkningar på rätt ställen osv. Om du trivs i att rida i vanliga byxor så gör det.

Varför? Det är så otroligt mycket behagligare än att rida i andra typer av byxor. Det känns "fel" i andra kläder. Antingen blir det stramt, stelt, halt, klumpigt etc, beroende på vad för byxor det är. Nej, ridbyxor ska det vara och gärna då helskodda, tycker jag. Nu när det varit varmt har jag dock ridit i mina "sommarridbyxor" som är ett par tunnare, oskodda och lite småtrasiga gamla ridbyxor...:D

För att ridbyxor är tåliga, bekväma, förstärkta på rätt ställen, sköna, inte har sömmar och liknande som ger skav osv. Plus att det ser prydligt ut.

Om man hellre rider i andra byxor, inte får skav och tycker det fungerar så varför inte..?

På vintern när det är riktigt busväder (som typ i vintras när jag var den enda som höll igång mina hästar dagligen fastän det var -30) så rider jag i långkalsonger med 3 par mjukisbyxor över samt tredubbla sockor för att inte frysa när jag lullar i skogen och liknande. Men det är undantaget :p

Jag har ett par hela i stl 44 som du kan få om du vill :)
Bruna och faktiskt väldigt sköna. Oskodda men knäförstärkta.

Tror även ridbyxor är utformade för att inte skava när man använder stövlar/chaps :)

Men oj vad snällt! Vad ska du ha för dem och vad tror du frakten kostar?

Jag rider i antingen vanliga jeans eller helskodda ridbyxor.
Helskodda ridbyxor ger mig bättre fäste i sadeln, dessutom har jag problem när jag tränar på banan iaf att byxbenen glider upp på vanliga, det slipper jag med ridbyxor.

Kan inte använda ridstövlar med jeansen och shortchaps är för klumpigt över.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 902
Senast: Squie
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka