Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare super_fantan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 25 243
S

super_fantan

Varför ser man nästan aldrig en frieser hästar på dressyrbanorna? Tycker att rasen borde passa bra till dressyr med sin stora utstråling och oftast fina steg. :idea:
Någon som har en teori om detta?

Sv: Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?

Ja, men jag tror inte att alla hålller med. Jag tycker inte att rasen passar för dressyr pga sin tydliga kallblodskaraktär och exteriör. Personligen skulle jag inte välja en sån ras.

Det skulle vara jätte roligt att se, dom är så otoligt vackra!

Men oavsett om var en häst kommer ifrån eller ser ut så borde det vara ok så länge den utför rörelserna korrekt... Så fram med dom...;)

Nej absolut, jag bara svarade för min egen del vad jag tror, ang om andra ev tänker som jag. Jag tycker självklart alla ska vara med bara man kan utföra det som krävs och jag tycker inte heller man ska göra om hästar av andra typer genom att ta bort stort hovskägg mm.

Var och en ska ha sin rastyp kvar. Jag menade att jag skulle inte välja en sån av de skälen men att andra väljer det är helt ok för mej.

De flesta som rider dressyr väljer ju inte fullblod heller:D Men det gör jag.:idea:

Jag TROR att de som vill ha bra tävlingsresultat väljer en "mer gångbar" hästras i tävlingssammanhang.

Jag tycker också det är tråkigt att det nästan bara förekommer halvblod i dressyren. Det kanske är så att det har varit så under en lång tid och sedan tror folk att det ska vara så. Det är samma som att man oftast använder p.r.e. hästar i akademisk ridkonst o.s.v.

Men jag antar att hästraserna är bäst lämpade för de ändamål som är vanligast för dem.
Jag är ingen expert och jag tycker också att frieserhästarna är häftiga men att halvlodshästarna kanske har mera fördelar exteriört.

jag är den enda som tävlar frieser här o inom flera mils radie också kring där jag bor iaf.
Och dom som har frieser, tränar mest akademiskt. Tror man kan räkna på handen hur många som tävlas i sverige (med andra väldigt få..)

jag har aldrig sett en PRE heller. (men vet däremot att det finns några i närheten)

tycker nästan bara man ser massa fuxar med vita tecken :angel: och till 90 % är dom halvblod, alternativt eng fullblod. Men för min del får dom mer än gärna rida halvblod!

Halvt kl*
Jag tycker inte att rasen passar för dressyr pga sin tydliga kallblodskaraktär
Problemet för mig är inte kallblodskaraktären utan att det faktiskt är en typisk körhäst körhäst. Alltså

Absolut!
Det jag menar med exteriören är just att den har sin exteriör utifrån att vara en ståtlig körhäst, med svanhalsen. Samt sina benlyft!

Påtagligt mycket körhäst i sin exteriör så att säga.

Sen tycker jag fortfarande frieserhästar är som gjorda för John Bauer-miljöer med lilla prinsessan med det stora håret på ryggen:bow: Underbart!

ang kallblodskaraktär...
det är mest att hår som gör det att det ser ut som ett kallblod (o för att inte förvirra några så är det väl bäst att jag säger att dom är inte kallblod, utan varmblod) dvs hovskäggen/hovarna, långa manen.

men kroppen är inte speciellt tung alls.

kanske därför jag har så himla långt hår :idea:
va lite ironiskt menat...men jag har faktiskt långt hår :-D
fast där skiljer sig gränsen...ngn liten prinsessa är jag ju dock inte (attans)

kanske därför jag har så himla långt hår :idea:
va lite ironiskt menat...men jag har faktiskt långt hår :-D
fast där skiljer sig gränsen...ngn liten prinsessa är jag ju dock inte (attans)

Du får väl odla långt o blondera (om du inte är blond)
Jag menar allvar, de är som gjorda att passa in i de trolska skogarna, :love: (ni vet väl vad jag menar för bilder?) Så vackert:bow:

Mina teorier:

Alla hästar är välkomna att tävla i modern dressyr, men många domare favoriserar halvbloden i sin poängsättning. Därför lönar det sej bäst att ha ett halvblod med dressyrsteg om man tävlar för att avancera. Har jag hört.

Frieser har hög halsansättning och det gör att det är svårare att få dem att söka framåt, neråt mot bettet, minsta okänslighet från ryttaren gör att hästen stannar kvar i sin lite högre halsansättning. Det gör dem svårridna. Inom AR arbetar man specifikt med just detta så därför funkar det bättre för dem.

Många av dem som köper frieser är egentligen inte intresserade av modern dressyr utan mer av barock/AR och kanske även de fina dräkterna. Om jag fattat det rätt är frieser dyra och är man då intresserad av tävlingsdressyr så kostar ju ett halvblod med dressyranlag ungefär lika mycket.

Så tror jag iallafall! Men kanske har ni invändningar! ;)

Varför skulle en friser inte passa till dressyr bara för att de är typiska körhästar?:confused:

Men kanske passar de tyvärr inte in på tävlingsbanorna i dagens dressyr, halvbloden dominerar och det är utifrån dem man bedömer rörelser etc. så det blir ju alltid "fel" när en annan ras kommer in i bilden..

ALLA hästar passar till dressyr, men alla kan inte göra superkarriär på tävlingsbanorna...!! Tror jag:idea:

jag har blonderat det en gång. såg ut som änglahår sa folk.

men det va som svinto att borsta.... aj.

jag är den enda som tävlar frieser här o inom flera mils radie också kring där jag bor iaf.
Och dom som har frieser, tränar mest akademiskt. Tror man kan räkna på handen hur många som tävlas i sverige (med andra väldigt få..)

jag har aldrig sett en PRE heller. (men vet däremot att det finns några i närheten)

tycker nästan bara man ser massa fuxar med vita tecken :angel: och till 90 % är dom halvblod, alternativt eng fullblod. Men för min del får dom mer än gärna rida halvblod!

men vad bra, då sticker du ju i alla fall ut bland alla klassiska halvblod!;) Hur är placeringarna för er, märker du nån skillnad hur bedömningarna blir? blir lite nýfiken..:)

tyvärr har jag bara tävlat honom 4-5 ggr eller ngt. Precis när vi va fit for fight åkte jag av (av ren olyckhändelse, inte pga dum häst!) och bröt skulderbladet o blev förlamad (en period), så jag va borta ett halvår o han reds in förra året som 5 åring. Så jag fick lägga ridningen ganska mkt på hyllan o lika så tävlingarna. Men nu har jag sedan ca 3 månader tillbaka börjat rida honom mer igen och vi tävlade i helgen! vi gjorde flera missar (galoppbyte, vingliga fattningar etc..mest för att han tyckte det va så spännande med massa folk o titta på) men därimellan va han jättefin!! Vi fick 20 halvblod under oss iaf i resultatlistan! :) Med andra ord, så kan det bara bli bättre när han får lite mer rutin o balans :)

Det är både roligt o jobbigt o tävla frieser.
Det roliga är att det är vad jag vill göra. Det jobbiga är att jag får väldigt mkt blickar åt mitt håll, så det får väl en o känna sig lite ut-tittad ibland. Vilket kanske inte är så roligt om man har en sämre dag :D (som vilket ekipage som helst kan ha...)

Vi väntar på ny sadel som passar bättre...sen är det bara o träna på och tävla mer :-)

Senast ändrad av en moderator:

Mina teorier:

Alla hästar är välkomna att tävla i modern dressyr, men många domare favoriserar halvbloden i sin poängsättning. Därför lönar det sej bäst att ha ett halvblod med dressyrsteg om man tävlar för att avancera. Har jag hört.

Frieser har hög halsansättning och det gör att det är svårare att få dem att söka framåt, neråt mot bettet, minsta okänslighet från ryttaren gör att hästen stannar kvar i sin lite högre halsansättning. Det gör dem svårridna. Inom AR arbetar man specifikt med just detta så därför funkar det bättre för dem.

Många av dem som köper frieser är egentligen inte intresserade av modern dressyr utan mer av barock/AR och kanske även de fina dräkterna. Om jag fattat det rätt är frieser dyra och är man då intresserad av tävlingsdressyr så kostar ju ett halvblod med dressyranlag ungefär lika mycket.

Så tror jag iallafall! Men kanske har ni invändningar! ;)

Tkr dina teorier verkar stämma mkt bra :smirk:
Är man intresserad av att tävla lite högre klasser satsar man helt enkelt på ett halvblod:crazy: bättre att ta det säkra före det osäkra :cool:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
993
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 048
Senast: Mia_R
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka