Varför ska man ha gummisnodd?

Melrose

Trådstartare
Hej, vet att det finns en hel del trådar om gummisnodd/halsförlängare, men jag hittar inte riktigt svar på det jag undrar så därför kommer här ännu en.

Jo, det är så att jag har haft min häst ett tag, han är ganska pigg och framåt men inte superhet. Jag kan rida honom i form, men inte helt stadig hela tiden, (tappar ibland vid byte av gångare etc. eller efter galopp tex. då han blivit väldigt pigg, men brukar kunna komma tillbaka efter ett tag) och en ganska låg form.
Nu är det så att min medryttare började rida med gummisnodd på honom och hon tycker han går bättre då. Jag är väl lite emot hjälptyglar och vill helst inte ha det såvida det inte behövs,men jag pratade då med min tränare som tyckte det var en bra ide att ha det ett tag.
Sedan red jag för en annan tränare som tyckte att jag behövde jobba mer på att lyfta honom i formen. Han nämnde inget om gummisnodd, och det jag funderar på nu är om gummisnodden kan hjälpa mig att lyfta pollen i formen? Han sänker sig gärna, dock med risk att han snarare blir lite framtung och hängig, det blir väl inte så att han med gummisnodd blir ännu tyngre?
Har kollat runt lite men majoriteten på buke verkar vara ganska negativa till gummisnodd. :P Är det någon som skulle kunna motivera om jag ska ha gummisnodd eller inte? Jag vill i alla lägen göra vad som är bäst för honom! :)

Sv: Varför ska man ha gummisnodd?

Jag tycker faktiskt att just gummisnodden är en ganska värdelös hjälptygel.

Den beskrivs som enkel att använda för ryttaren osv, men en ryttare som är skicklig nog att använda hjälptygeln som just en hjälp, ett stöd för att arbeta hästen korrekt, och inte som en livlina som håller fast hästen, den yttaren hanterar även en mer avancerad hjälptygel som den gamla hederliga gramanen.

Där får man ju fördelen att kunna reglera hjälptygeln väldigt exakt, ge eftergifter osv, något som gummisnodden inte alls medger.

Att den är elastisk har en tendens att göra hästarna "sega" i munnen och ännu mer framtunga iom att den inte ger eftergifter.

Ett annat problem är storleken, den verkar itne finnas i stora storlekar, så på en normalstor häst blir det oftas alldeles för kort. Och då får man verkligen problem med eftergift...

Ta hjälp av din tränare att rida hästen till en bra form istället, och var inte rädd för att testa andra tränare om du inte tycker att du får önskad hjälp och resultat. :)

Sv: Varför ska man ha gummisnodd?

Ok, tack :) lite som jag misstänkte då. Inrotad ridskoleryttare som jag alltid varit innan jag nu fick häst så är det lätt att man alltid litar blint på tränaren (som visserligen kan ha rätt!) men känns viktigare att kolla upp allt nu när jag har egen. :)

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 303
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 915
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 933
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Somna in hemma