S
sobrina
HJÄLP!! vill veta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hej jag undrar varför ishästen aldrig slutar att flåsa trots mke o lång avvärmning? jag vet att det självklart kan bero på bättre el sämre kondition, men jag ser detta hos alla islandshästar?? har alla dålig kondition då el? detta är så både på sommar och vinter. Så här är det inte på varmblodiga hästar halv o full blod?
HJÄLP!! vill veta.
Hästen kan också flåsa för att bli av med överskottsvärme. Den viktigaste sättet att bli av med överskottsvärmen är via huden (vid behov med hjälp av svettning). När hästen inte blir av med tillräckligt värme den vägen tar den andningen till hjälp....flåsandet bara beror på att de ersätter syreskulden som uppstår i blodet vid träning...
Tänk också på att samlande arbete utnyttjar lite andra muskler och i synnerhet på annat sätt än att "bara springa". Så har inte hästen behövt göra så'nt tidigare klarar den inte mycket. Troligen behöver hästen även öva upp koordinationen. Kom ihåg, att det tar flera år att träna upp en häst så den klarar dressyrövningar i högre klass (och samling)....dom kan springa på ren j,,,a vilja hur länge o fort som helst.. men när det kommer till arbete där det krävs styrka så pallar dom inte (dressyr avbrott igångsättn skolor osv o samtidigt behålla sin form)...