Varför spricker hovarna?

Harbor

Trådstartare
Nu är vi oroliga och vet inte vad vi ska göra. Vi har upptäckt på flera hovar sprickor. Det har plötsligt blivit mer och vi har ingen aning om varför.
Ponnyn har haft små mindre sprickor tidigare men inte så här.
Vi har gett biotin i ett par månader redan och oljar och smörjer hovarna. Tips?

Sv: Varför spricker hovarna?

Det kan vara ett tecken på insulinresistens. Om hovarna sköts exemplariskt med en duktig hovslagare och daglig hovvård och det ändå inte hjälper, så skulle det kunna bero på sockret i fodret. Du får se till helheten i ponnyns status. Exem och väldigt lättfödd är andra tecken. Nu är ju många ponnysar lättfödda så jag menar jättelättfödd. Om sprickorna bara är längst ner så behöver du nog inte oroa dig för IR men om dom går uppifrån kronranden och ner så kan det betyda IR.

Det kan vara ett tecken på insulinresistens. Om hovarna sköts exemplariskt med en duktig hovslagare och daglig hovvård och det ändå inte hjälper, så skulle det kunna bero på sockret i fodret. Du får se till helheten i ponnyns status. Exem och väldigt lättfödd är andra tecken. Nu är ju många ponnysar lättfödda så jag menar jättelättfödd. Om sprickorna bara är längst ner så behöver du nog inte oroa dig för IR men om dom går uppifrån kronranden och ner så kan det betyda IR.

Vad menar du med "lättfödd"?

Att hästen lätt blir tjock på näringsfattigare mat, ser hen ut som en rullande boll?:p
Jag skulle råda dig att se till helheten på hästen, är hen överviktig? glanslös i pälsen? kanske fortfarande har mycket vinterpäls kvar osv. Är hen hängigare än vanligt? har hen ont i fossingarna?
Mycket kan bero på någon slags brist eller överskott av något ämne,
ta ut en veterinär och ta ett blodprov, går snabbt och kostar inte mycket, men man kan få reda på mycket genom det.
Magnesiumbrist t.ex kan resultera i nervositet och kraftig viktnedgång, dålig päls, hovar osv.

Jag har också haft det problemet med en häst. Min får nu biotin och det ger verkligen resultat..man ser på hoven som växer ut att det är en helt annan kvalitet. Sen fick jag lära mig att hoven ska inte oljas in eftersom den då stänger ute vätan och torkar på så sätt. Däremot kunde man massera in kronranden med olja.
Hoppas du får nån ordning på pållens hovar. Lycka till.

Det finns olika orsaker, t ex:

hornets kvalité, att hästen ridits för hårt på fast underlag, dåligt balanserade hovar eller felaktiga / felaktigt tillpassade beslag som ex att hovslagaren inte gjort ett seriöst jobb, eller att hästägaren väntat för länge med att sko om sin häst.

Hej! Jag är inte så superkunnig men jag har, precis som Mie, hört av alla jag pratat med, att man inte ska olja in hovarna eftersom det stänger ute fukten.
Min häst hovar, som har superdålig kvalité, har blivit riktigt fina nu över vintern, endast tack vare all snö som gjort att de fått mer fukt och inte torkat ut och spruckit :)
Vi gav honom biotin förra sommaren, men då han fick bukhinneinflammation i höstas och vi inte vet varför vågar vi inte ge honom det igen. Var förmodligen inte pga av biotinet han blev sjuk, men jag tyckte inte det hjälpte så mycket för hovarna i alla fall så jag vågar inte ta risken. Vatten har hjälpt hans hovar mycket mer :)

Min kompis har även något som kallas "hovstärkare" på sin häst hovar (luktar typ som nagellack). Förstår inte riktigt vad för sorts hovsprickor er ponny har, men "hovstärkaren" är nog mest till för att hindra att hovarna spricker upp vid sömmarna. Den fungerar bra för min kompis vad jag vet, men jag själv har aldrig provat den eftersom jag och min hovslagare kom fram till att "hovstärkaren" ju också borde stänga ute fukt, vilket inte är bra.

Min förra foderhäst hade en hovspricka som började nerifrån i hoven och gick lodrätt uppåt. Denna hade uppkommit av att hon inte blivit verkad tillräckligt ofta och hennes hovar växte mer i bak. Så när de inte blev verkade så blev belstningen i tån för stor och sprickan uppkom. Kan ju vara nåt sånt det beror på om det är den typen av sprickor er ponny har.

Men detta är bara mina få erfarenheter, och som sagt vet jag ju inte vad för sorts hovsprickor er ponny har...
Kan ni inte fråga er hovslagare vad h*n tror det kan vara och vad man kan göra? :)

Har nu köpt ännu ett medel, Cavalors hovbalsam som vi smörjer. Plus att han redan fått biotin i 3 månader. Ska se vad hovslagaren säger nästa gång.
En annan hovslagare som jag bara talade med i förbifarten sa att det är vanligt på sommaren när underlaget är torrt ute. Lagom fuktigt underlag är bättre men det är ju svårt när rasthagarna är dammiga och torra av lerliknande mark.

jag brukar spola min häst hovar minst en gång om dagen på sommaren när det är så torrt i hagarna :)
om du vill att de ska få mera vatten på sig så kan du ju göra det :)

man kan ju också ställa dem i en hink vatten i några minuter, en hov i taget, som Ponnyfantast skrev. Men ifall hästen inte vågar det så kan du ju bara spola :)

just en annan sak, som du säkert redan vet men i alla fall, fick veta det när jag började ge biotin. Att biotinet ger effekt på det nya hornet (visst heter hovmaterialet horn?) som växer ut, det gamla hornet som är "dåligt" påverkas inte. Utan hoven blir bättre först efter ett tag när hela hoven består av "biotinpåverkat" horn :)
men ja det visste du kanske :)

Vad smörjer du hovarna med?

När inte hovmekanismen fungerar 100 som den ska är det lätt att det blir hovsprickor, alltså att inte elastiska putan får den stimulans som den behöver.
Om hästen är lerig om hovarna och inunder så låt den vara det så ofta det går, lera hjälper hoven att årerfå lite fukt på det yttre, annars rekomenderar jag en bättre hovslagare.

Och vad kan en bättre hovslagare göra då? Det är väl inte hovslagarens fel att hovarna är torra?:confused:

Jag kör med Enzion (fodertillägg för problemhovar). Sen brukar jag pensla på med Tuff Stuff från Mustad. Hovslagaren kan inte förebygga ngt mot sprickor utan det är som ägare man får prova sig fram och se vad som gör att ens hästs hovar blir bättre. Själv har jag problem med häst som trampar av sig skorna och att hovarna lätt går sönder när hon är barfota.

Min 15-åriga häst hade dålig hovkvalitet de första 12 åren av sitt liv, så fort hon tappade en sko och tog ett steg utan var foten sönderflisad. De senaste tre åren har hovarna varit kalasfina! Hon har ätit samma foder (ja, alltså hö från samma ställe), haft samma hovslagare och ryttare, samma skötsel och träningsupplägg.
Förändring 1: Hon har gått på lösdrift de senaste tre åren = rör sig mkt mer jämnt fördelat över dygnet + har ingen anledning att sparka i väggarna.
Förändring 2: Hon går på sandmark nu, tidigare hagar har varit på lerjord.

Nu verkade ju du i samma miljö fått föränding på flera hästar? Fodret skulle jag tro var en bov i dramat i så fall!

.

Nu verkade ju du i samma miljö fått föränding på flera hästar? Fodret skulle jag tro var en bov i dramat i så fall!

Ja, en förändrad miljö kan det förstås också vara. Men jag antar att ni också haft snö under flera månader i vinter och inte typ 4 månader med lervälling?

När det är torrt ute i hagarna kan hovarna spricka för det och då återfuktar man helt enkelt hovarna genom att antingen hälla ut baljan med vatten i hagen så att gräset blir blött och hovarna då får sitt när hästen dricker eller så spolar man hovarna. Observera att det inte ska bli geggigt, gegga är inte bra för hovarna!
Hovarna kan också spricka om det är för blött i hagen och då är lösningen att man får ta in hästen på box under natten (eller dagen om det är mycket flygfän som irriterar) så att hovarna får torka upp ordentligt.

Och vad kan en bättre hovslagare göra då? Det är väl inte hovslagarens fel att hovarna är torra?:confused:

Har oxå dåliga hovar!!! Min får Hof Aid, jag tvättar hovarna varje kväll och då dom är riktigt rena borstar jag av dom med väldigt utspädd jodopax för att om möjligt döda ev bakterier. Ibland penslar jag på vanlig olja efteråt el om jag släpper ut så oljar jag in hovarna innan han går ut.
Har hört att lera torkar ut hovarna och alltså bör spolas bort och när sedan hoven spricker blir ytan större för avdunstning vilket gör att ännu mer fukt försvinner. När jag sköter "mina" hovar exemplariskt tycker jag mig märka en förbättring.

Finns säkert många orsaker till att hovarna spricker och kvalitén på hovarna i stort. Tror jag gått igenom de flesta tillskott där ute för att se om det kan vara något sådant. Provat att olja hovarna med linfröolja o nån annan fin olja med, både torra och med vatten under låååånga perioder. Just nu kör jag enbart på Hof Aid som förstärkare. Men, jag kan inte svara på om det är miljöombytet i augusti (mer utevistelse, bättre hö?) eller tillskottet som fått hovis att tycka att hovarna har blivit något bättre.

Om hästen får i sig alla saker den ska ha, om hovarna är rätt balanserade, om den får regelbunden motion vilker främjar cirkulationen - hovarna får inre fukt så att säga - och den fortfarande inte blir helt bra, ja, då kan det nog vara lite genetiskt med. Jämför generellt arabhovar - fullblodshovar. Jag börjar tro att så är fallet med min.

Jag har väldigt mycket problem med sprickor på min ponny. Jag oljar in hovarna med vanlig matolja på morgonen för då tar hoven upp fukten från oljan genom daggen i gräset. Men om man skulle olja in hovarna mitt på ljusa dagen så "stänger" hoven ute all fukt. Det har jag blivit rekommenderad av både min hovslagare & tränare.
Jag själv oljar in hovarna både morgon och kväll.

Eftersom jag har en fånghäst så kan hon inte gå på gräs utan de blir en torrare skogshage vilket medför att det blir torrare marker för ponnyn, vilket inte är bra för en häst med sprickor tyvärr.
Min hovslagare har även berättat att han vet en häst som hade riktigt dålig kvalitét på hovarna och aldrig växte ut och blev bra.
Dem satte påsar med vatten i runt hovarna och hovarna blev bra efteråt. Eller som nån tipsa om i ett inlägg innan, ställ hovarna i vattenhinkar i ett par minuter för fuktens skull eller spola hovarna gärna ett par gånger om dagen. :)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 318
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 290
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka