Sv: Varför spricker hovarna?
Hej! Jag är inte så superkunnig men jag har, precis som Mie, hört av alla jag pratat med, att man
inte ska olja in hovarna eftersom det stänger ute fukten.
Min häst hovar, som har superdålig kvalité, har blivit riktigt fina nu över vintern, endast tack vare all snö som gjort att de fått mer fukt och inte torkat ut och spruckit

Vi gav honom biotin förra sommaren, men då han fick bukhinneinflammation i höstas och vi inte vet varför vågar vi inte ge honom det igen. Var förmodligen inte pga av biotinet han blev sjuk, men jag tyckte inte det hjälpte så mycket för hovarna i alla fall så jag vågar inte ta risken. Vatten har hjälpt hans hovar mycket mer
Min kompis har även något som kallas "hovstärkare" på sin häst hovar (luktar typ som nagellack). Förstår inte riktigt vad för sorts hovsprickor er ponny har, men "hovstärkaren" är nog mest till för att hindra att hovarna spricker upp vid sömmarna. Den fungerar bra för min kompis vad jag vet, men jag själv har aldrig provat den eftersom jag och min hovslagare kom fram till att "hovstärkaren" ju också borde stänga ute fukt, vilket inte är bra.
Min förra foderhäst hade en hovspricka som började nerifrån i hoven och gick lodrätt uppåt. Denna hade uppkommit av att hon inte blivit verkad tillräckligt ofta och hennes hovar växte mer i bak. Så när de inte blev verkade så blev belstningen i tån för stor och sprickan uppkom. Kan ju vara nåt sånt det beror på om det är den typen av sprickor er ponny har.
Men detta är bara mina få erfarenheter, och som sagt vet jag ju inte vad för sorts hovsprickor er ponny har...
Kan ni inte fråga er hovslagare vad h*n tror det kan vara och vad man kan göra?