Varför susar det så hemskt i min dator ??

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla,

Min dator börjar få några år på nacken, men fungerar väldigt bra (peppar peppar) förutom en sak: Det susar så hemskt i den! Vi har provat att dammsuga den, ifall det berodde på damm i filtret eller vad det heter, men det hjälpte inte. Har för mig det hjälpt tidigare, men inte nu.. vad kan det annars bero på?

Det verkar inte inverka på funktionen, men det är väldigt stressande att ha ljudet i bakgrunden hela tiden! Och det känns ju dumt om jag ska behöva köpa ny dator bara pga detta... Hjälp någon? Eller ska jag gå till en datorbutik o höra kanske? =)

//r

Fläktar tenderar att föra mycket oväsen när de börjar bli gamla och/eller igensatta av damm, så jag tror också att det är där felet sitter. På stationära datorer är det lätt att byta ut fläktar även för den som inte är så datorkunnig, bara lite skruvande och koppla i/ur sladd som behövs. Är det damm det handlar om så kan man köpa tryckluft på burk, speciellt gjord för rengöring av datorer och annan teknik.

Är det en laptop det handlar om så är det värre, då lär den behöva lämnas in till en datorbutik som kan öppna upp den och titta. Skulle tro att det i många fall blir billigare att köpa en ny laptop än att lämna in den, de är inte direkt gjorda för att kunna underhållas på samma vis som stationära datorer.

Senast ändrad av en moderator:
Tack ska ni ha för svaren! Det är en laptop. Tråkigt om det ska kosta mer att byta fläkten än vad en ny dator kostar. Ska se om jag kan skramla fram nån datakunnig i bekantskapskretsen som kanske kan/vill byta den åt mig =).

//r

Om det bara är sus räcker det med att rengöra, om det skorrar eller tjuter behöver fläkten bytas.

Tack ska ni ha för svaren! Det är en laptop. Tråkigt om det ska kosta mer att byta fläkten än vad en ny dator kostar. Ska se om jag kan skramla fram nån datakunnig i bekantskapskretsen som kanske kan/vill byta den åt mig =).

//r
Är det en superslimmad laptop eller en vanlig ?
De vanliga brukar inte vara så svåra att ta sig in i för att rensa på damm med tryckluft.
De superslimmade har nog annan kylning och är mer fort knox.

Jag har en stationär dator, där en av fläktarna har börjat ge oljud ifrån sig, men bara ibland. Jag brukar öppna chassit och dammsuga ut allt damm (då är dator inte på och strömsladden urdragen).
Min dator är snart 10 år, börjar bli dags att uppgradera den för den börjar bli slö. :)

Lite offtopic

Har skruvat isär ett antal bärbara av just den anledningen då fläktarna löper amok.
Och visst är det ett pet-jobb.
Tar ett antal timmar om man har otur
Man måste ju närapå slakta datorn i en miljon bitar innan man har kommit ner till fläktar och grafikkort/processor

Som då, i alla samtliga mina fall då sitter i botten.
Och varje gång så har jag samma fundering.
VARFÖR kan man inte göra någon form av lucka under?

Att på något sätt komma åt fläkten lättare?
Det är ju som sagt inte bara att blåsa rent, för det kan fungera ett kort tag.
Risken är att man sätter fläktens rotation i alldeles för hög hastighet då man blåser.
Och risk finns att den även blir obalanserad.
Fläkten har tunna plastvingar och samtliga vingar måste noggrant rengöras för att behålla balansen.
Vid det så kallade utblåset samlas väldigt mycket damm. Och när den sätter igen sig får fläktarna jobba mer.
Även där borde det finnas någon form av lucka så att man på enkelt vis kan göra rent utan att "kremera" fläktarna.

Alltså bara en fundering.
Jag undrar om inte just detta är den vanligaste orsaken till att folk måste köpa nya datorer.
Då man sitter med svart skärm och ett kraschat grafikkort...??

@Gnapp gav just ett gott råd.
Se till att det görs backup INNAN datorn lägger ner sin verksamhet.

AM

Lite offtopic

Har skruvat isär ett antal bärbara av just den anledningen då fläktarna löper amok.
Och visst är det ett pet-jobb.
Tar ett antal timmar om man har otur
Man måste ju närapå slakta datorn i en miljon bitar innan man har kommit ner till fläktar och grafikkort/processor

Som då, i alla samtliga mina fall då sitter i botten.
Och varje gång så har jag samma fundering.
VARFÖR kan man inte göra någon form av lucka under?

Att på något sätt komma åt fläkten lättare?
Det är ju som sagt inte bara att blåsa rent, för det kan fungera ett kort tag.
Risken är att man sätter fläktens rotation i alldeles för hög hastighet då man blåser.
Och risk finns att den även blir obalanserad.
Fläkten har tunna plastvingar och samtliga vingar måste noggrant rengöras för att behålla balansen.
Vid det så kallade utblåset samlas väldigt mycket damm. Och när den sätter igen sig får fläktarna jobba mer.
Även där borde det finnas någon form av lucka så att man på enkelt vis kan göra rent utan att "kremera" fläktarna.

Alltså bara en fundering.
Jag undrar om inte just detta är den vanligaste orsaken till att folk måste köpa nya datorer.
Då man sitter med svart skärm och ett kraschat grafikkort...??

@Gnapp gav just ett gott råd.
Se till att det görs backup INNAN datorn lägger ner sin verksamhet.

AM
Det blir ju ingen bra affär för datorbutiker och tillverkare om datorerna görs servicevänliga :)

@ptr har en bra synpunkt: det kan mycket väl vara något program eller tom ett datorvirus som förbrukar mycket datorkraft och gör att fläkten måste arbeta mer.
Starta "Task manager" och se hur många procent belastningen är på CPU, normalt är det bara några procent om man inte gör något speciellt.

• Gilla
Reactions: Sar
Stängde av den förbannade nätlagringen med, den var full och ville inte betala längre för mera utrymme. Inget för den som har dåligt nät, men den raderade allt utom själva filerna men som tur var fanns där att välja att kopiera så det gick att rädda även för den som är dum med sådana här apparater. La ihop en massa bilder och då skrek den om dubletter, så kastat något tusental sådana samt en massa andra dubbletter. Lång väg kvar men nu piggnade datorn till. Fläkten har inte gått alls sista timmen vad jag hört.

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 158
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud
  • Atletix