Varför teddy på schabraken?

Septicemia

Trådstartare
LÄngst fram vid manken liksom, där ska ju inte schabraket ligga emot så jag ser ingen funktion med luddet där. :confused:
Eller har jag missat funktionen helt?
Mias schabraken har ju ludd, fler andra märken också, varför?

Sv: Varför teddy på schabraken?

Men på de nyare modellerna så syns ju inte ens luddet, det bara finns där... :confused: :cool:

Det finns vojlockar/schabrak som har en extra "kudde" insydd över manken också, något som verkar ändå knepigare. Det gör det ju öht omöjligt att lämna manken fri... :confused:

de finns väldär för att motverka skav...

Men man drar ju upp vojlocken o bosskanalen så den ska ju inte skava någonstans... För att förhindra skav på sadeln då kanske. :rofl:

Nä, nu ska jag sova...

Men schabraket ska ju INTE ligga emot ryggen/manken, alltså borde det ju bara ludd vara ivägen och orsaka obehag.

Tänk på att schabraket (beroende på passform och hur sadeln ser ut) ofta glider ner och trycker mot ryggen. Tillverkaren har väl då kanske tänkt lägga dit lite teddytyg för att motverka skav hos hästen. Problemet är ju bara att teddy motverkar inte skav, isf ska det avra fårskinn.

Precis, det motverkar ju inte skav och det dör med att det är snyggt kan ju inte stömma, inte på mias iaf, där är det ju gömt inunder och syns inte med sadel på...men visst, på äldre schabrak är det ju ofta en luddkant i vitt framtill... :smirk:

Men jag trodde du menade att det var en kant synlig, sen läste jag resten av tråden och skrev ännu ett svar :)

Tillverkarna hittar på massor med konstiga saker hela tiden....

För att göra det lite mjukare när/om schabraket kasar ner och hamnar på manken. Dock är det lilla problemet att det är svårare att få upp ett sådant schabrak ordentligt. Finns både med ä'kta fårskinn, med teddyludd/syntetludd och så som någon skrev en vadderad kudde.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 250
Senast: Iamia
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Ligger här sömnlös och vakar över min lilla prinsessa. I torsdags märkte jag att hon slickade sig mycket och såg då att hon hade en...
Svar
18
· Visningar
1 118
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 046
Senast: Majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka