Varför variera bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare dear_jessie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 845
D

dear_jessie

Jag läste någonstans att man ska variera mellan ett par olika bett ofta. Någon som vet varför? Har ridit med samma bett i alla år på tösen och har tyckt att det funkar bra! Tacksam för svar!

Sv: Varför variera bett?

det blir tryck på olika punkter i munnen av olika bett. byter man bett ofta belastar man inte samma ställen hela tiden, utan hästens mun hinner "vila" mellan gångerna. typ.

Okej, men vilka för olika sorter ska man variera mellan då? Vanligt tränsbett - 3-delat? Eller tränsbett - rakt? Vill ju ha så milda bett som möjligt!

hästtandläkare mfl brukar säga tredelat m fasta ringar och oledat tränsbett + ev bettlöst alternativ (typ sidepull).

själv tycker jag att man om man nu har ett behov av att variera ska göra det mellan bett som hästen gillar och funkar bra att rida på

Jag varierar mellan ett tredelat, ganska tunt pessoabett med droppe och vanligt tvådelat tränsbett, lite tjockare

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 286
Senast: sweep
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka