Milene

Trådstartare
Jaha, då har vargen kommit hit :( Den har ett etablerat revir någon mil bort, men nu har grannen sett den, ca en km bort.
Hur ska man skydda sina djur? Vi har nu tagit in alla, men det känns också lite trist :( Hur ska man tänka, hur gör ni andra? Vi har hästar, alpackor, höns, hund, katter och kaniner.
 
Vi har haft hästarna i vargrevir i flera år. Peppar peppar har de hållit sig på avstånd. Den senaste som flyttat in är björnen 😏 Cirkus 500- 1 km från stallet, den håller till i skogen där vi hade hästarna förr.

Finns utöver hästarna både hund och katt. Bra trådar med bra kräm i staketet verkar vara grejen. Har en bekant som berättade att en han kände skaffa en lama och släppt in bland sina får för att hålla vargen borta efter den plocka lamm.
 
Vi har haft varg i många år. Jag har inte gjort något mer än fått rovdjursstängsel till fåren. Påverkar oss inte nämnvärt men man märker skillnad på de andra vilda djuren.

Man tänker kanske annorlunda om man varit utsatt för angrepp, jag vet inte.
 
Jaha, då har vargen kommit hit :( Den har ett etablerat revir någon mil bort, men nu har grannen sett den, ca en km bort.
Hur ska man skydda sina djur? Vi har nu tagit in alla, men det känns också lite trist :( Hur ska man tänka, hur gör ni andra? Vi har hästar, alpackor, höns, hund, katter och kaniner.

Rovdjursstängsel.

Vi har varg på genomresa lite titt som tätt och lodjur med revir, så inför fårinköp kommer vi att rovdjursstängsla. Det enda som det har medfört är att fårinköpet verkligen dragit ut på tiden, eftersom det inte bara är att smälla upp ett staket.

Jag har hört om flera som fått sina får rivna, och tittar man samtidigt på deras stängsel är det ju inte särskilt konstigt. Det är ofta äldre stängsel som hade behövt åtgärdas ordentligt, varg eller inte. Får, kor etc går ju själva ut ur hagarna regelbundet. Sen påstår jag givetvis inte att rovdjursstängsel löser allt, men då har man åtminstone gjort sitt vad gäller stängslingen.
 
Svarar alla

Har ni rovdjursstängsel även till hästarna? Stora hästar också? Tänker att även om de inte blir slagna av vargen så kanske de flyr och skadar sig själva?
 
Svarar alla

Har ni rovdjursstängsel även till hästarna? Stora hästar också? Tänker att även om de inte blir slagna av vargen så kanske de flyr och skadar sig själva?
Bor i vargrevir, och har både hästar och får.

För vargriskens skull är alla marker som betas, stängslade med godkända RAS-stängsel, av typen 5 eller 6 trådiga elstängsel, med "mycket ström i.

Hästarna har inte visat tecken på oro, ens när vi sett vargspår i närheten.

Det verkar som om hästar är mindre intressanta som bytesdjur för vargen, än framförallt vad får eller getter är, med tanke på hur sällsynt det är med vargattacker på häst.
 
Bara för att man sett en varg betyder det inte att ni fått ett varg revir hos er. Kan mycket väl vara en ensam varg på vandring. Har haft flera såna vandrat igenom området där jag har haft hästen uppstallad utan oro. 1 ensam varg ger sig inte på ett sånt stort byte som en häst, och oftast stannar den bara i området ett par dagar max och sedan vandrar den vidare.
 
Rovdjursstängsel.

Vi har varg på genomresa lite titt som tätt och lodjur med revir, så inför fårinköp kommer vi att rovdjursstängsla. Det enda som det har medfört är att fårinköpet verkligen dragit ut på tiden, eftersom det inte bara är att smälla upp ett staket.

Jag har hört om flera som fått sina får rivna, och tittar man samtidigt på deras stängsel är det ju inte särskilt konstigt. Det är ofta äldre stängsel som hade behövt åtgärdas ordentligt, varg eller inte. Får, kor etc går ju själva ut ur hagarna regelbundet. Sen påstår jag givetvis inte att rovdjursstängsel löser allt, men då har man åtminstone gjort sitt vad gäller stängslingen.
Brukar inte Rovdjursföreningen, eller vad den heter, hjälpa till med att sätta upp staket gratis?
 
Brukar inte Rovdjursföreningen, eller vad den heter, hjälpa till med att sätta upp staket gratis?
Ja, det gör de.

Men det brukar vara så, att det handlar om att de hjälper till med bidragsberättigade rovdjursavvisande stängsel. De hinner inte bygga mer än några få stängsel om året, det är frivilliga krafter.

Och det är i första hand får- och getbesättningar som har möjlighet att få bidrag enligt regelverket, det finns oerhört mycket mindre bidragspengar än det finns behov.

Eftersom vare sig nöt eller häst blir attackerade i någon större utsträckning, så ska det vara extraordinära omständigheter för att andra djurslag än de små idisslarna ska beviljas bidrag.

Men, vad vet jag om hela Sverige, på vissa håll så kanske det finns stängslingsteam hos rovdjursföreningen, som bara sitter och väntar på att få bygga stängsel?

Det är väl bara att ta kontakt och fråga.
 
Har aldrig märkt av någon förening som velat sätta upp stängsel i mitt län iaf.
Vet inte hur aktiva rovdjursföreningen är i ditt län?

I mitt län så bidrar de med stängsling. För snart tio år sedan, så stängslade Rovdjursföreningen en betesmark här hos mig, och sannolikt, så kommer Länsstyrelsen i mitt län att anordna en kurs till våren, i "byggande av rovdjursavvisande stängsel" med deltagande av Rovdjursföreningen, på min gård.

Fåravelsförbundet i grannlänet, har tillsammans med det länets rovdjursförening, och länstyrelsen, hållit en liknande kurs, 2019 tror jag det var.

Fysiska kurser har ju varit få p.g.a. Coronan de senaste säsongerna.

https://www.rovdjur.se/om-oss/stangsling
 
Bidraget för rovdjursavvisande stängsel, är inte heltäckande avseende stängselkostnaden, vilket påstås på sidan.

Man får 50 kr/meter, vilket inte fullt ut täcker materialkostnaden ens.

När man bygger regelrätta ("enligt viltskadecenters anvisningar"), så behöver man använda rejäla trästolpar, och dessa kostar också rejält.

För fem år sedan, så kunde jag underskrida 50/m vid bygge av rovdjursavvisande stängsel, styckpriset på de stolpar som används på raksträckor underskred då 20 kr/st, när man köpte hel bunt med stolpar (drygt 200 stycken).
Förutsättande att allt arbete räknades som "gratis".

I somras, när vi stängslade ca 900 meter runt nyrestaurerad betesmark, kostade samma stolpar strax över 30 kr/st.
De grova hörnstolparna, HT-tråd, isolatorer och andra "manicker" för stängselbygget har också stigit ordentligt i pris.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Min granne har förlorat en katt. En stor, fin, fluffig hane. Bra jägare och ute i alla väder. Idag tog hon ut ID-hund som spårade. Den...
Svar
14
· Visningar
2 244
Senast: Soapbubble
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 863
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 426
Senast: Amha
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 355
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp