Bukefalos 28 år!

Vargspår?

En normal stor vargtass är 9 cm på längden. Fick mail från en viltvårdare nyss. Och han var inte säker, men det kunde mycket väl vara spår av en varg.
Hade en Berner Sennen förut och hon hade bamse fötter, men ändå inte i närheten av det här.
 
Den här har gått väldigt rakt. Finns inga spår som drar iväg åt något annat håll, utan dom följer samma linje hela vägen. Svänger där rådjurs spåren svänger man inte ett enda "snesteg" annars.
 
Kan nog bara hålla med de som säger att det är en medelstor hund. Schäfer lämnar nog t o m större spår än så.

Lo-spår såg jag viserligen förra vintern, men jag har lite för dåligt minne av hur de såg ut. Men de är i ungefär samma storlek.
 
Det krävs något större än en medelstor hund för att göra dom här spåren. Som jag sa innan så hade jag en Berner förut och hon gjorde STORA spår...men det är ändå inget emot dom här.
 
Jämför du korten så är formen på avtrycket inte samma. Ditt spår ser man utan tvekan att det komemr från en hund. Men mitt ser inte ut på samma sätt. Det kommer från ett hunddjur det är helt säkert. Men en hund tvivlar jag på. Och eftersom våran viltvårdare här i länet också tycker att det ser ut som ett vargspår så tror jag på det.
Och som jag sa innan så är spåret i 10-15 cm snö och det syns inte riktigt hur stort det är på kortet eftersom själva spåret ligger nere i snön och man kan inte precis trycka ner kameran i snön...så jag fick ta ovanpå och då ser man inte fulla storleken.
 
Fast både colabruken och din handflata är ju jättestora brevid. Om spåren är 10-15 cm långa så måste ju burken vara enorm?

När jag sätter handen över din hand på skärmen så är det ungefär samma storlek och båda händerna täcker ju lätt spåren utan att ens behöva använda fingrarna...

Jag ifrågasätter inte formen, men storleken :confused:
 
Varg och hundspår är exakt lika, t om riktiga vargexperter är osäkra på vart spåren härrör ifrån, beroende på hur stor varg/hund spåren kommer ifrån.....
 
Jag sa inte att spåren var 10-15 cm långa utan att snön var så pass djup. Min hand ligger ovanpå snön, alltså inte nere i snön där spåret är och ser därför större ut än vad den är eftersom den är närmare kameran.
När jag tröck ner handen i snön *burr* så var spåret längre än min handflata, vilket inte framgår på bilden då den är närmare kameran
 
Dom har inte exakat samma form nej. I ett vargspår kan man rita ett "kryss" på ett speciellt sätt vilket inte går att göra i en hunds spår.
 
enligt vargexperterna jag talat med så är dom lika iallafall, nu KAN det ju naturligtvis vara vargspår du har hemma, men nästan alltid så är det hund
Jag hade en varg hemma för ett par år sedan, denna SÅG jag med egna ögon, men det var på förhösten så inga spår syntes.Troligtvis var det en vargtik då hon var ensam och min hane betedde sig väldigt konstigt i 2 veckors tid...så hon var ute efter fästman och hade tydligen sett ut min hane till en lämplig partner...sen bara försvann hon....

Jag var ute och spårade hela förra vintern då min hund försvunnit, jag såg nog hela sveriges flora av djurspår, men tror inte att nån av dom var varg(trots vargrika områden, vi har en stor flock här i skogarna)däremot såg jag många stora hundspår(även utan människospår i närheten) och jag vet hur spåren förändras över en natt.....
 
Idag såg jag några roliga spår. Kanske av räv?? Räven sätter ju fötterna precis så att det blir ett snörrätt spår. Men de trippa rju rätt så mycket och det brukar väl vara en kanske 3 dm mellan spåren?? Iaf de jag har sett. Men dessa var det ca 60 cm mellan och de var så perfekt placerade. Mina hundar travade inte alls i snön för det var ca 10-15 dm djupt. De galopperade ju sakta (och fort..) för att ta sig fram effektivast. så det såg ut som att räven varit med i ett travlopp eller nått :D Om det nu var en räv. Men en hund skulle nog inte gå så snörrätt...
 

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 666
Senast: Texaz
·
Övr. Hund Fick, som några av er kanske uppmärksammat, hem en omplacerings hane förra veckan. Allt har varit frid och fröjd hela veckan. En helt...
Svar
7
· Visningar
3 422
Senast: Miiip
·
S
Träning Jag har en D-ponny som jag har haft sen 1 september. Det är en tävlingsponny som har tävlat rätt mkt och han är alltså van att åka...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Nagenau
·
F
Träning Martinique & Tea - genom eld & vatten Vi köpte Martinique den 9:e juli 1999. Hon var den första och enda hästen vi åkte och tittade på...
2
Svar
29
· Visningar
2 208
Senast: eldione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp