Bukefalos 28 år!

Varje års dilemma

lillamy73

Trådstartare
Ni som har vinterhage och sommarhage.
Hur gör ni för att vänja in era hästar på gräs?
Hur snabbt?
5-10-15 minuter i taget?
10-20-30 minuter i taget?
Eller 1 timme 1 1/2 timme osv...
Eller släpper ni direkt på?
 
Här har jag för mig de släpper direkt på, men hästarna får gå in i stallet tidigare, minns inte vilken tid dock. Normalt brukar de komma in vid 21-22, när det är gräs tror jag det är 15-18 nånting. Har bara vaga minnen från förra året.
 
Släpper halvblodet direkt. Likaså ponnierna. De går i skogshagar. Den stora går dagtid med unghästen (halvblodet), nattetid med hingsten (miniatyr). Så vänjer inte in någon av dem. Men så kommer det upp gräs i vinterhagen, dvs de har knaprat gräs senaste månaden och bara de två största får hö. De går ute dygnet runt (lösdrift)
 
Börjar beta dem för hand typ 30 min-1 h så fort det kommer gräs. Sen har jag en liten minihage full med gräs som dem får gå i några timmar varje dag innan betessläpp. Jag släpper alltid på bete innan gräset har hunnit bli som kraftigast iom att risken för fång är störst om dem går pang på kraftigt gräs. Bättre att dem successivt får vänja sig vid det i takt med att det växer.
 
Min vinterhage är så stor vilket gör att det hinner äta varefter det växer. Innan intag för natten går de ett par timmar i en mindre hage med mer gräs. I juni släpper får de gå i sommarhage ett som mest är gles skog och kulturbete. Efter midsommar öppnar jag upp till sommarhage två där jag har en mindre vall. En bra sak med att ha en häst med känslig mage är att om han klarar hela processen opåverkad så går det i lagom takt. Om han får grön diarré har det gått för fort.
 
Jag har alltid betat mina för hand innan jag släppt dom på bete och sen kanske bara låtit dom beta nån del av dagarna i början.
 
Vi brukar låta dem gå i beteshage över dagen en eller två veckor innan släppet. Sen släpper vi tidigt, så sedan förra helgen har våra gått på bete 24/7. Vi har magert ängsbete, det är aldrig någon häst som fått fång här.
 
Vi började tidigare i vår att beta in dem i en liten hage ca 1 timme. Tycker hästarna stressar när man tar för liten stund i taget. Nu går de ca 5 timmar i en hage som det är en miniåker på å resten skog/sly. Perfekt inbetningshage.
Imorgon (mån) kommer de att gå i en del av en åker ca 5 timmar. I början av juni åker de ut på bete.
 
Jag handbetar mina. Första gången bara några minuter för att sedan öka på. De vänjs in successivt på sommarbetet i en månad ungefär innan de släpps dygnet runt, vanligtvis i början av juli. Mina är lättfödda och jag vill inte att de ska bli överviktiga. Jag är alldeles för rädd för fång för att riskera något. Vintertid går mina i uppgrusad hage och det är minimalt med gräs de får i sig där.
 
Har inte häst längre men när jag hade så byggde vi ut vinterhagen lite här och var åt olika håll där det fanns gräs. De fick en ny liten plätt gräs varje dag, såpass liten att de på en dag hann beta ner gräset mer helt.
Sen är det ju många som spärrar av nästan hela sommarhagen, betar igång hästarna på den lilla bit som är kvar tills den är nedbetad, släpper hästarna där på heltid och flyttar avspärrningen en liten bit varje dag så att hästarna inte kan vräka i sig.
 
jag släpper direkt. vinterhagarna är stora och har gräs. så är ingen större omställning att gå på bete. har dom dock bara på kraftigare gräs ett par timmar om dagen så att de inte äter upp allt på en gång :p.

då jag hade fånghäst så fick hon gå i en liten liten ruta och beta ner ordentligt, sen så ökade jag den ngn dm efterhand.
den svårfödda hästen vi hade samtidigt fick gå på gräset och beta ner det värsta åt shettisen.
 
Jag betar för hand, sen när vi får resultatet från stora blodmasksodlingen så kommer vi släppa hästen i hagen med betesreducerare 30-60 min och förlänga det så. Sen får han gå utan längre och längre tid.

Jag är superförsiktig, skulle aldrig våga att bara släppa, men min häst var överviktig när vi fick honom och nu har vi kämpat den övervikten i 1,5 år. ÄNTLIGEN är han slank och fin, men fortfarande otroligt glupsk. Ingen fånghäst överhuvudtaget, men tar det hellre försiktigt än står där med en häst som har aj pga fång. :p
 
Min häst är dels känslig i magen och ffa så blir han helt vild i hagen på våren o har skadat sig 2 år på raken. Vi har ca 1 ha totalt delat på typ hälften vinter o hälften sommarhage. Och så är jag apnojig med foderbyten. Alltid gräs i båda.

Löst det genom att KollaMasken ordentligt de första åren för "mkt" pengar och när de nolla ngt år så började vi öppna tidigare till sommarhagen. Detta året har vi typ lyckats riktigt bra och de har knappt alls reagerat o allt har hållts typ jämnt betat. Nöjd!

Det som styr är hur blött det är. Säger t sommarhagen när den är för blöt. Vilket typ innebär skånsk vinter.
 
Du är lite sent ut med tråden men du kan fundera infor nästa år. Det kan beror på vart du bor.
Här slappa jag dom dag tid när det börja spira grönt, dom få hö på morgan, då kan dom pila på dagen, dom få midags hö och sen ta in dom på kvällen for kvälls mat, på det sätt bli magen full och dom få inte i sig för mycket morgan gräs och overgången bli mer gensom.
 
Ni som har vinterhage och sommarhage.
Hur gör ni för att vänja in era hästar på gräs?
Hur snabbt?
5-10-15 minuter i taget?
10-20-30 minuter i taget?
Eller 1 timme 1 1/2 timme osv...
Eller släpper ni direkt på?

Brukar handbeta lite efter ridning ett par dagar. Sen har jag en gräshage med grind till vinterhagen. Ger en tuss hö så de har nåt i magen första dagarna, sen öppna till gräshagen lagom tid på kvällen innan de ska in i stallet för natten.

Typ 20 min första dagen, sen ökar jag gradvis. Efter ca 2v betar de 4-5 timmar. Sen går de heldag sista dagarna före betessläpp dygnet runt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 732
Senast: Keb71
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 301
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 871
Senast: Habina
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 599
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp