Värktabletter eller alkohol

Ipren och anda nsaid påverkar inte levern (inte i större utsträckning åtminstone). Tabletter med paracetamol ger leverskador vid relativt låga doser. Vad som är farligast beror på dosen, men kombinera är ingen bra ide.

Jag brukar döva mina kroniska ryggsmärtor med vin. Värktabletter hjälper egentligen inte, men vinet gör det.

Paracetamol kan ge leverskador och så även alkohol. Du ska under inga omständigheter blanda de två, det är som att be om leverskador och är riktigt farligt. Du ska heller inte självmedicinera värk med alkohol. Risken för beroende är överhängande. Om alkohol verkar hjälpa mot smärtan skulle jag precis som @fio skriver fråga din läkare om muskelavslappnande medicin då det ger samma/liknande effekt på musklerna utan att vara lika skadligt och beroendeframkallande som alkohol. Var ärlig mot din läkare och säg att du självmedicinerar med alkohol så att du får den hjälp du behöver.

Liknande trådar

Kropp & Själ En väninna till mig, tyvärr avliden, tog någon vanlig värktablett när hon var utomlands och blev jättedålig, hamnade i koma. Det visade... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 999
Senast: Marvin
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 268
Senast: NilHe
·
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 196
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 323
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025