Varm lite svullen i framben

Vintersol

Trådstartare
min häst har sedan 1 mån tillbaka varit varm och svullen till och från i sitt vänstra framben.
Han hade blivit ensam i hagen varpå han varit orolig och sprungit/bockat en stund.
Värmen och svullnaden kom dagen efter.
Hästen är ohalt och ömmar ej när man klämmer och känner.
Har haft kontakt med vet och bokade tidigare i veckan av min tid då hästen varit helt torr i benet och ej någon värmeökning heller.
I tisdags när hästen enl råd av vet skrittades blev den sprallig och sparkade bakut ett par gånger.
Dagen efter tillbaka på ruta ett. Dvs något ifylld från skenbenet ner till kotan, värmeökning tillbaka skenben.kota,hov.
Jag ska ringa vet direkt på måndag morgon för ett besök.
Men vill höra era tankar om vad det kan vara?
Senskada? Men kan då svullnad/värme komma och gå?
Vrickning? Borde inte hästen vara halt då?
Något annat? Blödning i/omkring ligament?
Var så glad att han varit stabil i över en vecka å nu såhär..
Tacksam för tips och erfarenheter.
 
Min spontana tanke är blödning på någon sena, men som alltid så är det omöjligt att ge en diagnos via internet.
Min står med skadat gaffelband, hon är i stadiet att hon kan bara snustorr i benen ena dagen, men lite halvfulls andra.

Ring och boka en tid för UL på en bra klinik så får du veta vad det är!
 
Min spontana tanke är blödning på någon sena, men som alltid så är det omöjligt att ge en diagnos via internet.
Min står med skadat gaffelband, hon är i stadiet att hon kan bara snustorr i benen ena dagen, men lite halvfulls andra.

Ring och boka en tid för UL på en bra klinik så får du veta vad det är!
Ja det ska jag göra! Hade ju tid men då det varit så bra avbokade jag den isamråd med vet.
Tack för svar!
 
@Vintersol låter som du varit kunnig och aktsam som direkt kollat upp din häst på klinik utan att det fått gå en massa tid . Det är positivt !

Utöver det går det inte att råda/spekulera på sociala media ... Senskador är allmänt alltid en större skada på häst och ffa så allvarliga just för att senor är så känsliga och alltid vid senskada innebär det att senan inte blir lika hållbar som innan den blev skadad.
Det bidrar extra att din häst tydligen redan har ngt på senan sen tidigare även om det inte dokumenterats tidigare och den fungerat , men nu har det upptäckts i om ny skada .

Tycker du ska ha snack med veterinär enligt precis det du undrar här i tråden vad du kan förvänta dig/våga satsa på osv utifrån vad du vill använda hästen till osv.
Tror veterinärer kommer vara diffusa de med i fråga om svar i dagsläget eftersom senkador är så komplexa i fråga om hur de sen läker eller inte läker beroende på dels skadans art och mkt beroende på hur konvalescens fungerar och vidare hur hästen belastas .
 
Senast ändrad:
Köpte ice vibe igår. Provade nu imorse vilket gick bra.
Morgontemp i benen var lika.
Får se ikväll.
Har haft min häst sedan han var föl och nu är han sju år.
Håller alla tummar att det inte är någon omfattande senskada!
 
Hoppas din häst blir bättre :)
Jag funderar på att köpa dem till mitt islandssto som har gaffelbandsskada fram. Vart köpte du dem och vad kostade de?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
957
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 177
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Idag när jag tog in min tjej för ridning upptäcke jag att hon var lite svullen på höger framben i på kotan. Hon ömmar inte, är...
Svar
5
· Visningar
872
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 832
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp