Pernilla_

Trådstartare
okej,nu ska jag ställa en enkel,kanske lite dum fråga:

När man visiterar hästen,då känner man ju bl.a igenom benen efter bl.a värme. Men om det visar sig att hästen är var någonstans på benen, VAD gör man då???:confused:

har ingen aning...:crazy:

Sv: varma ben

Man kollar om hästen verkar ha ont, tittar efter sår, små sår kan ge lymfangit vilket behöver behandlas, om hästen har feber så behöver den antbiotika om den inte har feber lägger man jodopax omslag.
Om man inte hittar någon orsak som sår så kan man ta ut hästen och titta om den är halt.
Hittar man inget fel och det inte är en jättesvullnad (är den det är hästen oftast mycket halt) så kollar man hästen igen på morgonen (om man hittar svullnaden på kvällen eller vice versa)

Om man är osäker eller hästen är mycket halt så är det bättre att ringa veterinär och rådfråga, skaffa dej en bra bok som tar upp hästens sjukdomar så kan du läsa dej till mer, det är svårt att förklara kortfattat.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 229
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 155
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 132
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?
  • Hönstråden II