Varma efter arbete?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare wild n crazy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 756
W

wild n crazy

Är det normalt att hästens ben är varma efter arbete? Bör man kyla ner dom eller linementa osv? Är det något negativt, eller ska de vara varma?

Tacksam för svar :)

Sv: Varma efter arbete?

det är fullkomligt normalt och ett tecken på att hästen har fungerande cirkulation.

är benen kalla efter ett ridpass blir jag däremot orolig.
i vila däremot ska benen kännas svala.

Jag hör många människor som kyler ner efter träning, hårdare pass men har aldrig förtått varför. Är det inte bra med värme och god cirkulation när pållen har tränat, varvar ner. Varför ska det kylas så snabbt?

Det beror ju helt på hur pass hårt hästen har gått och om man vet att det finns anledning att kyla eller inte. Små blödningar hjälps av kylan men kan bli värre om man inte kyler, t.ex. Senskador eller senkänningar bör kylas i det akuta skedet för att inte förvärras.

Kort sagt, har hästen gått mycket hård träning (snabbjobb, typ) eller om något har hänt som skulle kunna orsaka en blödning så är det inte fel att kyla. Personligen förstår jag inte varför man ska kyla benen efter vartenda ridpass, oavsett om hästen bara har lunkat i skogen. Det måste vara riktigt trasiga hästar som kräver kyla då... :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: Stergo
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 185
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025