Varma hovar????

ghost

Trådstartare
Hej alla hovkunniga :p :p

Jag har en dam som är varm i hovarna???? Det är inte samma hovar varje gång, i bland fram, i bland bak, i bland bara en? Jag blir inte klok på detta.

Hästen i fråga är travare i full tävlingskondition och flyttade till vårt stall för ca. 3 månader sedan. Just nu står hon helt utan kraftfoder sedan en vecka och är ändå varm i framhovarna på morgonen....

Jag blir inte klok på detta? Någon som kan hjälpa mig???

¨Mvh Ghost
 
Värme i hovarna är BRA och visar att blod strömmar i hovarna, vilket är nödvändigt för dess tillväxt och hälsa.
Det man ska se upp med är varma hovar + SYMPTOM på hälta eller smärta. Då är värmen oftast ett tecken på inflammation eller något annat som är fel.
 
De flesta hästarna är varma i hovarna efter stått inne en hel natt, det är fullt normalt. Att hon är varmare i fram än i bak, är för att hästars kroppsvikt är lagt så att de har 60% på fram och 40% bak = större belastning fram. Det är inget alls att oroa sig över, det är fullt normalt. Är hon däremot varm, o visar hälta eller beter sig konstigt på ngt annat vis (äter inte, extra hudkänslig osv) så är det dags att oroa sig. Men annars är det fullt normalt - du har inget att oroa dig över!!! :)
 
Hej hur ser karlederna ut på hästen har den fått för mycket protin i maten.
MVh. peter
 
Jag svarar allihop på en då...

Hon har varit öm i fötterna, därav har vi tagit bort kraftfodret. Hon är normal i karlederna, alltså likadan som när hon kom. Foderbytet kan ju vara boven i dramat.

Man jämför ju med de andra som är kallare på morgonen, så då funderar man en del.

Men det där med att hon blir varm i EN fot när hon jobbar då? Och inte samma hela tiden? Det känns inte normalt på¨något sätt och vis.

Då det inte är min häst vill man ju kunna svara ägaren och inte bara säga "det känns inte bra".

Mvh Ghost
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp