Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Jag har faktiskt ingen aning om vad de "bör kunna" när så jag vet inte om hon är tidig/sen/normal :)
hon är ju nu dryga 11veckor men skulle varit dryga 5 så jag har dålig koll på vad som är normalt i dessa åldrar...

Klart att det är roligare att sitta med! :laugh: Vid bordet brukar E sitta i mitt knä men han har en Antilopstol från Ikea (deras billiga). Trots stöddyna är den dock fortfarande lite stor för honom, han sitter hjälpligt men orkar inte så länge, så den använder han sig av när han hjälper mig att laga mat :)

Palsternacka ska tydligen vara en höjdare enligt E:s matglada kompis, så ni får ha nedräkning här de sista dagarna! Vi ser fram emot rapporterna sedan! E gillar ätandets idé (han tittar väldigt intresserat när jag äter och tycker att han minnsann borde få lite han med), men är hittills mindre övertygad om dess praktig (läskig konsistens! Men han kämpar tappert trots en del ulk och kväljningar). Det vänder nu med majsen, har jag tänkt mig ;)

Hur gammal är T nu? Jag frågade min mamma om det här med tänder och jag hade fått min första när jag var 5 månader redan, så visst kan det vara tänder på G.

Någon har minsann snott min unge också :( och lämnat kvar en gnällspik av stora mått och den där gnällspiken får raseriutbrott minst en gång om dagen. För vad vet jag inte... Hur märker man om man har för lite mat?

Ia... Jag hoppas verkligen att ni får besked imorgon så ni vet inför helgen... Jag hade nog fått panik annars ;)

Nu har banken varit och tittat och eftersom det är semester så kan det ta 2 veckor innan vi får veta. Så om 2 veckor har jag magsår!!!

Nu har banken varit och tittat och eftersom det är semester så kan det ta 2 veckor innan vi får veta. Så om 2 veckor har jag magsår!!!

Men gud, ska man behöva vänta så länge??? Jag hade dött, förstår om du får magsår - vem hade inte fått det?!

Haha, har ni samma mattider som oss? Kul att det fungerar för er också. :) visst är det skönt med rutiner? Vi hade min syssling på besök och jag blev jättestressad över bristen på rutiner och hitten och dattandet. Han sov tydligen inte alls på nätterna i stort sett så de såg alla tre ut som tre vandrande lik.

Japp, det är underbart att veta ganska precis vilka tider han ska och vill äta Tusen tack för rådet, trodde som sagt inte det skulle fungera ;) Vi hade visserligen ganska fast mattider tidigare och var lycklig bara över det, men nu är det bara ännu bättre :banana: Dock just i dag kommer dom nog vara helt snurriga är jag rädd, Theo sov lääänge och åt inte första målet först runt 8.20 i morse, sen somnade han om igen runt 10...och sover fortfarande...vet inte om jag kanske ska väcka honom å ge ett sent 11 mål...?! Han va vaken rätt mkt i går (typ hela dagen) så han kanske tar igen sig i dag :D

*kl*
Vad ska ni övriga mammor göra i helgen då?! Vi ska i väg med husvagnen på sista SM-deltävlingen i Rallycross. Sambons brorson tävlar så vi hoppas att vädret är bättre den här helgen än förra som bara bestod i regn HELA tävlingen :mad: Dock är det inte så där överväldingande jätteroligt att vara på biltävling med en 2 månadesbebis, trots att han har ordentliga hörselkåpor, Acta Graco/Peltor, så blir jag orolig att dom inte ska skydda tillräckligt :crazy: men det är väl bara vanlig mammahysteri :p

Här har vi haft ett konstigt dygn.

Ture var trött och gnällig igår och skrek ovanligt mycket så sambon föreslog att vi skulle sova lite tidigare. Gick och la oss vid nio och skulle amma men han blev vansinnig och skrek som om nån höll på att döda honom. Aldrig hört honom så och inte ens jag som annars alltid kan trösta kunde det. Sambon fick ta honom och gick en halvtimme sen däckade Ture och sov till 04.30. Han missade alltså både kvällsmål och nattmål. Sen somnade han om. Sen dess har han bara ätit lite och sovit, så när jag gick med honom vid lunch så kände jag att han var varm och då hade han 38,1 ligger annars på 37,2 och aldrig haft högre än 37.4.

Ringde till brorsan som är läkare och sen sjukvårdsupplysningen och så små (2 mån) ska inte ha feber så vi fick uppsöka läkare nu vid tre. Han tyckte nog vi var töntiga för väl där så låg Ture på britsen med ett smile och försökte prata. Men allt var ok och de tog blodprover. Jag skrev en annan tråd om det men vad vi misstänkte var att antingen så har han blivit påverkad av min mjölsktockning from hell eller så har mamma varit för nära honom och hon hade munsår i veckan. Men proverna såg ju bra ut så nu avvaktar vi bara.

Lilla snutten vad han sover, och vad orolig man blir. Jag har lite ångest att jag inte upptäckte febern direkt, jag skyllde gnälligheten på "nästa utvecklingsfas"...

Hon fyller 5 månader på söndag.

Idag har dock livet tydligen varit lite bättre. För hon har varit på ganska gott humör. Så jag hoppas att gaddarna stannar ett tag till.

*kl*
blää, här har vi en riktig skitdag! :( Stella bara gnäller, kommer inte riktigt till ro och vill varken äta eller sova som hon brukar. Jag är lättretlig och blir sur för ingenting, börjar misstänka att det är PMS. Skulle inte bli förvånad om mensen dyker upp snart :cool:
Är det nån som fått tillbaka mensen än, trots helamning?

Allt är väl relativt. Efterrsom att ingen mäklare är inkopplad så ville barken värdera det. Skulle tippa på att han vill ha mellan 1,6 och 2 mille.

Tänkte kika in och lämna en liten hälsning till er!! :p

Tiden bara springer iväg, och ju snabbare det går, desto mindre kan jag ägna mig åt datorn, visserligen självvalt, men en förklaring till att jag inte varit inne på år och evigheter. Läste igenom de 2-3 senaste sidorna och vill bara skicka en stor kram till er alla kämpande mammor.

Som jag sade... Tiden bara springer iväg.. Lillen växer och är inte så liten längre, snarare tvärt om. En riktig knubbis.

Snart 5 månader gammal, första tanden håller på att spricka fram.
Han är 65 cm lång och väger hela 8240 gram. (det finns att ta av :love: )

Slutade amma när han var ca 10v. Idag har vi kommit en bit med smakisarna också, vi har introducerat potatis, majs, morot, palsternacka, havre, banan, ärtor, ris, aprikos och päron. Min lilla skrutt äääälskar att äta :rofl:

Våra dagar ser ut så här ungefär:
~ 04/05 nattmål ersättning
~ 07:30 vaknar, kliver upp, myser lite, gosar med brorsan
~ 09:00 äter frukost (gröt) sitter i hoppgungan, ligger i babygymmet, står i gåstolen, eller bara myser i famnen
~ 10:00 sover förmiddag, ca 1,5 timme
~ 11:30 vaknar, hänger med ute i selen, myser i famnen, snackar lite med figurerna i gymmet igen
~ 13:00 äter lite ersättning, hänger med ute i selen, myser i famnen, snackar lite med figurerna i gymmet igen, ev sover en kortis.
~ 17:00 äter hemlagad pure (ett helt mål) kan vara lite kinkig och trött, men roas rätt lätt än så länge.
~ 18:30 görs i ordning för kvällen, ev bad.
~ 19:00 lägger sig för natten. Vaknar inte förens vid nattmålet vid 04, vilket ger mig tid att ägna mig åt hästarna och pappan kan sitta vid datorn. :grin:

Jag vet att många skulle vilja ha mer "ledig" tid på dagarna, men vi värdesätter fria kvällar, så detta funkar super för oss. I övrigt är det en väldigt glad och trevlig kille, vilket uppskattas när brorsan är 3-åringen from hell många gånger varje dag.

Jag hoppas att sommaren kommer tillbaka snart, för allt detta regnande gör ju att det blir lite tråkigare, inte så kul att vara inne hela tiden. :crazy:

OHHH! Kul att höra av dig! Kul att höra från någon som har en som e lite mer ”jämnårig” med T. Om ni har tänder på G så kanske det är det som ställer till det hon oss också. För direkt efter att jag skrev det förra inlägget så började hon gnälla och har gjort det hela kvällen.

Kl

Nu är jag påväg hem från en underbar kväll i Fredriksdalsparken, teater med Eva Rydberg med flera, jag älskar det!! Jag, min syster och våra föräldrar. Men nu längtar jag hem till min son (ja till sambon och vovvan med :D) Det hade iaf gått bra ikväll, lite gnäll tidigare, men nu sov Milton gott :)

Doris: Vad härligt att höra ifrån dig och skönt att höra att allt är bra med er :)

Jag tycker det är intressant att läsa om era för tidiga! Jag har fått för mig att om man är så lite för tidig som 6-7 veckor så kommer man "ikapp" de med samma faktiska födelsedatum snabbare än om man är mer prematur. Hur upplever ni era jämfört med de som har (ungefär) samma faktiska födelsedatum? Känner ni att ni är "på väg" ikapp?

Jag tror att detär som du säger. För på neo var min en "stor" bebis som bara var på tillväxt. Jag upplever det som om hon är 7-8 veckor nu, som hon skulle varit. Men att hon blivit starkare fysiskt. De första veckorna sov hon i princip konstant, hon växte så mycket och för att komma ikapp det hon missade i magen sov hon i princip hela dygnet. Självklart var hon vaken lite nu och då, men eftersom hon sondmatades i tre veckor var tredje timme behövde hon inte ens vakna av hunger. De växer av att sova, därför sover de så mycket.

Kl

Wiiihoooo!! Milton somnade runt 22 igår kväll och sov till 08,30 i morse!!! Känner mig något utvilad :D
Dock sover han nu igen så han har kanske en sovedag?

Var sover era små på dagarna? Milton sover nästan alltid i baby-sittern.. Känns inte helt ultimat såklart, men jag kan nästan inte få honom att komma till ro nån annan stan. Nu sover han dock i vaggan, så han måste ha varit trött som kunde somna där. På natten är det lugnt för då somnar han lätt och ledigt i vaggan :)

En annan fråga. Var kan man köpa sånna tassar till spjälsängen så man kan "vagga" den lite? Milton är egentligen nästan för stor för vaggan, tyvärr :(

Vi köpte våra på babyproffsen men jag tror de finns i alla babyaffärer

Skööönt=)

*kl*

Tack återigen för era fina ord. Jag känner mig lite mano när jag skriver, ena stunden är allt ok sen nästa skit..men dte är verkligen så det är!

Idag hade jag svårt att komma upp ur sängen tyvärr..känns inte kul alls.
Men Nelly har varit snackig och go idag iaf! Nu ligger hon dock i babygymmet och skriker lite, vill inte ligga där mer;)

Hur är det med er andra? Jag har svårt att få ihop min dag, jag minns inte när jag ammade sist, när jag bytte blöja och ibland har jag noll koll på vad klockan är..ingen uppfattning.och vilket bröst jag tog sis glömmer jag alltid!!.Är det pga mitt tillstånd eller kan det vara så att man är disträ pga amningen kanske?

Äh jag brukar också glömma vilket bröst jag ammade från senast ;)

Det är ju så att ha bebis, det kan variera från dag till dag hur dom är! En dålig dag känner jag mig knappt som människa och en bra dag är man världens lyckligaste.
Du är inte ensam!

Här hemma har jag börjat ana små tisar därunder nånstans! Det ser ju så sjukt gulligt ut, man ser dom ligga därunder. =) Det har ätits galet på händer, filtar, handdukar, andras händer, ja vad som än är närmast har stoppats in i munnen och gnagits på. Hon har också massa saliv som rinner och lite gnällig ibland. Jag köpte en bitring som uppskattas!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 242
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
3 015
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 623
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 512
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka