Varmblod dumpades

Matilda85

Trådstartare
Igår "hittade" vi en häst springandes i en kohage här där vi bor. Ingen visste vems häst det var, så jag ringde polisen för att höra om det var någon som anmält en saknad häst, för det är väl bland det första man gör om man märker att ens häst är borta (?) Blev väldigt förvånad när jag fick höra att ingen saknade hästen! Lämnade uppgifter om hur den såg ut, osv. Sen började ett febrilt jagande, ringande och jag drog iväg för att hämta mängder med hö, vatten, vintertäcke, morötter och grimma.. Den stackars hästen har under en längre tid inte haft det så bra, för han såg för jäklig ut... Lång ihop tovad man, smal så ryggraden, bogbladen och revbenen stack ut, långa ovårdade hovar.. Tillbringade hela min söndag med att ta hand om honom, då mitt hjärta verkligen blödde för de stackaren! När väl rulliansen drog igång så ringde kvällsposten, aftonbladet, kristianstadsbladet och intervjuvad och fotograf kom ut och tog kort på hästen. Tidningen ridsport har även dom skrivit en artikel om honom nu. En granne till mig som bor längs med vägen hade sett en bil komma körandes med en hästtransport på lördags kvällen, för att sedan komma tillbaka i en väldigt hög hastighet efter några minuter, hästen blev alltså dumpad! :cry: Jag ställde in mig på att ta ut veterinär idag på morgonen för att se om han hade någon smitta, tänkte flytta honom till vårat stall för att ta hand om honom tills vidare, men tack och lov så tog polisen beslutet att djurambulansen skulle komma och hämta honom. Så i går natt vid 1 tiden lastade jag på honom på djurambulansen, han är under utredning nu och de ska göra ett detektivarbete för att hitta den som är ansvarig för stackarens lidande.. Jag trodde aldrig att jag skulle hitta en övergiven häst! Men tydligen finns det så totalt känslolösa människor i detta land, helt sjukt! Är glad över att jag fick träffa hästen, en jätte snäll och trevlig individ som är värd ett så mycket bättre liv!! Hade jag haft en massa pengar så hade jag själv tagit hand om honom, men har en egen häst.. Kommer aldrig någonsin att glömma honom eller denna dagen!

http://www.expressen.se/kvp/magra-hasten-raddad-av-djurambulansen/

http://www.expressen.se/kvp/vanvardad-travhast-dumpades-i-morkret/
 
Sv: Varmblod dumpades

travare är ju frystmärkta kolla upp nr så får ni tag på ägaren åt minstånde någon av dom som kan berätta vem de sålt till.
 
Sv: Varmblod dumpades

Usch va hemskt :(. Hoppas dom hittar idioten som äger hästen.. Tur att du va där så den slapp frysa och fick mat :)
 
Sv: Varmblod dumpades

Usch, det värsta är väl att jag egentligen inte ens blir särskilt förvånad över att man gör så med ett varmblod :( Stackars häst!

Förövrigt är det väl ren idioti att dumpa en frysmärkt häst :confused: det hoppas man ju verkligen att det leder till att polisen får fast den som gjorde det.
 
Sv: Varmblod dumpades

Å andra sidan ska det nog till en riktig idiot att öht dumpa en häst, frysmärkt eller ej.
 
Sv: Varmblod dumpades

Självklart, men är ju lättare att spåra ägaren till en frysmärkt häst.

Går det att raka där frysmärket är så numret syns bättre?
 
Sv: Varmblod dumpades

åååå..lille vännen :( Bra jobbat av dig som agerade snabbt och rådigt. Det blir nog bra med den lille ska du se :)
 
Sv: Varmblod dumpades

Fast det är ju inte helt sant. Man måste ju registrera att man köper en frysmärkt häst och då kostar det några kronor för regisreringen och det är ju inte säkert att man gör. Så då kan uppfödaren i stort sett stå som ägare fast hästen bytt ägare flera gånger....
 
Sv: Varmblod dumpades

Jo men den registrerade ägaren lär ju veta vem de sålt till och så kan man spåra framåt ägare för ägare tills man kommer till slutet och den som nu äger hästen. Det blir en ände att börja nysta i iallafall. :)
 
Sv: Varmblod dumpades

Letade efter en gammal tråd och hittade denna.

Är det någon som vet hur det gick för den stackars kraken?
 
Sv: Varmblod dumpades

Jag tycker dumpningen var idealisk.
Tänk att ägaren mår psykiskt dåligt, har ont om pengar, men kan inte med att slakta sin häst.
Har kanske i månader försökt hitta ett hem åt hästen, annonserat massor, utan svar.
Så när ägaren själv tycker det gått för långt, bestämmer han sig för att dumpa hästen, i en hage, (där den inte kan skada sig/bli påkörd.)

Och vips, så står genast folk i kö för att ta hand om hästen.

Slutet gott, allting gått.
Jag tror, med allt skriverier i massmedia, att detta kommer att ge fler personer tips om hur man kan göra med osäljbara hästar.
 
Sv: Varmblod dumpades

Och som du säger, är det ju absolut bättre än att låta dem stå kvar på gården och tyna bort.
 
Sv: Varmblod dumpades

Precis.
I de fall man hittar grovt vanvårdade djur handlar det inte om att ägaren hatar sitt djur, utan om psykisk ohälsa, orsakat av skiljsmässa, arbetslöshet, eller annan livskris.
 
Sv: Varmblod dumpades

Precis.
I de fall man hittar grovt vanvårdade djur handlar det inte om att ägaren hatar sitt djur, utan om psykisk ohälsa, orsakat av skiljsmässa, arbetslöshet, eller annan livskris.
:bow::bow::bow: Precis så är det i de allra, allra flesta fallen. Under de år jag jobbade med sånt var det inte ett enda tillfälle som djurägaren sket i att ge mat för att han/hon inte tyckte om sitt djur. Det var alltid andra orsaker som låg till grund för vanvården.
 
Sv: Varmblod dumpades

Men gud vilken tragisk berättelse. Dock ett lyckligt slut(menat att han troligtvis kommer få ett bra hem snart) Det var ju en häst som dumpades död neråt Skåne för lite sen. Har dock inte läst det själv, utan hörde av en bekant så vet inte exakt hur det var med det händelseförloppet.
 
Sv: Varmblod dumpades

Hästen har fått vård och står (vad jag vet) fortfarande hos djurambulansen. De letar efter en ny ägare och tack vare media så är det folk som står i kö för att få ta hand om honom.. Det var inte ägaren som har dumpat hästen utan en person som har haft hästen på sommarbete hos sig, hästen hade gått på betet tills markägaren tröttnade på att ägaren inte hämtade hem sin häst och helt enkelt dumpade hästen..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 878
Senast: exotic
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 104
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 626
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 189
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp