Bukefalos 28 år!

Förslag på foder?

T

Tequilasun

Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre.
hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på våren(januari/februari) gick hon ner ganska mycket och tunnade ut så man ser revbenen på henne.

hon brukar tunna ur då hon byter päls så då får hon extra b-vitaminer. det brukar hjälpa men gjorde det inte år.

har tyvär inte hunnit tagit nå bilder på hur hon ser ut.
går ca 3 - 4 dar i veckan. mest dressyrpass( ca 1 timme) med medryttaren och jag rider ut i skogen(ca 2,5 timmar) någon dag i veckan.

Nu går dom på bete och får kraftfoder 1 gång/dag.

Foderstaten för tillfället ser ut så här:

1 kg krafft grov 125 (blötläggs)
1 kg kornkross (blötläggs)
3 dl betfor (blötläggs)
10 ml multivitamin
1 matsked gurkmeja
1 dl krafft oil
8 kg hö(uppdelat på morgon, lunch och kväll.)

under vintern och tidigare har den sett ut så här:

morgon.

3 dl lusern pellets (blötläggs)
6 dl konrkross (blötläggs)
3 kg hö

middag.

3 kg hö

kväll.
3 dl lusernpellets (blötläggs)
6 dl konrkross (blötläggs)
3 dl betfor (blötläggs)
10 ml multivitamin
1 msk gurkmeja
6 kg hö

Fick tips av dom på granngården att ge henne oil och grov 125 istället för lusernen.

havre kan hon inte äta så mycket då hon blir knäpp av den.
Är det någon som har andra förslag på vad man kan ge henne eller om jag ska öka/minska något eller ta bort/ lägga till.

taksam för alla förslag. :bump:
 
Sv: Förslag på foder?

Har du kollat mask och tänder? Annars börja med det.
 
Sv: Förslag på foder?

tänderna kollad vi för någon månad sen, tyvär får man inte vara i munnen och pilla för mycket.

vi ska avmaska dom nu under veckan då vi ska byta hage.
Annars är hon regelbundet avmaskad.
 
Sv: Förslag på foder?

Ge några kg lusern och några deciliter olja och ett kraftfoder vid behov, tex groov eller hippo alfa el likn. Vanlig rapsolja från mataffären är betydligt bättre pris på än kraffts egna... :angel: Lusern ger man inte decilitervis tycker jag, det är sånt man ger kilovis av annars har det inte mkt effekt.
Går de på bete eller hö? Får de kraft en gång per dag eller tre? Du har skrivit olika i inlägget...

Tänderna kollar man inte själv, det ska en veterinär kolla, en gång per år helst.
Det är bättre att göra träckprov än att avmaska utan att veta om de har mask eller ej, de kan bli resistenta mot medlet.
 
Sv: Förslag på foder?

Visste inte att man kunde använda valig rapsolja. Kraffts ärj u ganska dyr att köpa.
vi har alltid gett lusern i dl även på ridskolan.
de går ute på bete, men det har inte kommit tillräkligt med gräs så vi ger dom hö 3 gånger/dag än så länge.

Det var en utbildad som försökte kolla tänderna men förmodligen är det någon som gjort henne illa tidigare när dom skulle kolla för hon tvärvägrade att gå med på att vi fick kolla. hon fick nästan panik.
 
Sv: Förslag på foder?

Fast har du tagit träckprov ? Att bara maska säger inte mycket. Att hästar tunnar ut efter nyår brukar oftast ha med proteinbrist att göra. Då har det hållit på länge med andra ord och syns inte förräns då. Jag anser att du ger ganska så lite mat. Varför inte ösa på med lusern och ge så mycket hon vill/orkar äta ?
 
Sv: Förslag på foder?

Håller med Mynta - var inte rädd för att ösa på med mat. Och förmodligen har hon gått med brist ett längre tag, det syns mer tydligt bara efter vintern.

Detta har väl inte med saken att göra men fick hon inte lugnande när vet/tandläkarn var ute? Då blir även de jobbigaste hästarna lugna... ;)
 
Sv: Förslag på foder?

Fast har du tagit träckprov ? Att bara maska säger inte mycket. Att hästar tunnar ut efter nyår brukar oftast ha med proteinbrist att göra. Då har det hållit på länge med andra ord och syns inte förräns då. Jag anser att du ger ganska så lite mat. Varför inte ösa på med lusern och ge så mycket hon vill/orkar äta ?


Vi ska ta träck prov på alla hästar under veckan och se hur det ligger till.
Hon har ätit ungefär samma mängd mat sen jag köpte henne. fått lite mer under vintern och pälsfällning + b-vitaminer då.

Hon brukar inte vilja äta så mycket mer än det hon får nu.
 
Sv: Förslag på foder?

Håller med Mynta - var inte rädd för att ösa på med mat. Och förmodligen har hon gått med brist ett längre tag, det syns mer tydligt bara efter vintern.

Detta har väl inte med saken att göra men fick hon inte lugnande när vet/tandläkarn var ute? Då blir även de jobbigaste hästarna lugna... ;)


För försöka få henne lite mer då.
Nej det fick hon inte. Hon som var ut ville inte bråka med henne sa hon.
utan det var tränning som gällde där.

Ska inte kontakta den vetrinären igen iallfall. tyckte imte om henne. :mad:
 
Sv: Förslag på foder?

Ge hästen mer mat! Lucern och olja som de andra redan tipsat om.

Sen tycker jag du ska kolla tänderna så fort som möjligt.
Om det var länge sedan hon kollades (Ordentligt!!) så kan det vara mycket fel där inne.
Ta henne till någon som kan och vet hur man gör. Gärna klinik där de har tillgång till all nödvändig utrustning.
Det är många hästar som inte gillar att man håller på i munnen på dom, det brukar sällan ha att göra med att de har blivit dåligt behandlade - utan snarare att de helt enkelt inte är vana vid det.
Det är inte "normalt" att öppna upp munnen och 'blotta' sig på det viset för en häst.
De hästtandläkare vi har haft ute har inte heller gått igenom de knäppa hästarna eftersom det kan bli ganska farligt för alla inblandade (även hästen).
 
Sv: Förslag på foder?

Tänkte göra det. Problemet är bara det att jag kan inte åka någonstans med henne.
Hon får panik av atr stå i transporten. SÅ vetrienär och sånt måste komma ut till stallet.
men får försöka lösa det på något vis,
 
Sv: Förslag på foder?

Tänkte göra det. Problemet är bara det att jag kan inte åka någonstans med henne.
Hon får panik av atr stå i transporten. SÅ vetrienär och sånt måste komma ut till stallet.
men får försöka lösa det på något vis,

Jag har själv en häst som inte vill öppna munnen och jag tar ut vetrinär för raspning och nu senast plocka ut varg tänder..Vetrinär är dom ända som får sedera och då kan man använda munstege så att man kommer åt ordentligt..Häst tandläkare får ej sedera......Så ta ut en duktig vetrinär så är problemet löst:)
 
Sv: Förslag på foder?

ok, då ska jag prata med nåon vetrinär och kolla när dom kan komma ut.

Tack för det. :)
 
Sv: Förslag på foder?

Men hade du koll på näringsvärdet i grovfodret? Analyserat?

För om det är uselt med protein i det räcker inte några dl lusern eller ens 1kg Groov 125 som kompensation för det och hästen kan ha blivit sån här just i år pga proteinbrist i årets grovfoder. Det är en ganska vanlig orsak till att hästen på vårkanten tunnar ut... börjar se bukig ut, tappar överlinjen (muskler)....
 
Sv: Förslag på foder?

Finns ju bra hästtandläkare som kmr ut till stallet :) Men prova att ge mer olja (kan ge vanlig matolja) och ge mer lusern om hon vill ha :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 357
Senast: Blyger
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 190
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 287
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp