Värmekamera?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 919
T

Trampe

Någon som vet om de använder sig av värmekameror på ATG-klinikerna för att hitta inflammationer, blödningar etc. (Nu är det Kalmar vi ska till) Eller är det bara fysioterapeuter som använder sig av sånt?

Sv: Värmekamera?

Det kan vara svårt att tolka resultaten av värmekameror. Har jag en längre tid haft ont i hö knä kommer jag att överbelasta mitt vä ben = ökad cirkulation = ökadvärme. Akut är det lättare men det är ju inte i de fall värmekameror brukar användas. Fungerar kanske bra som ett komplement till trad vet medicin men jag har inte sätt det på klinik. De ar ju effektivare diagnostiska metoder.

Hej!

Eftersom värmekamerorna inte bara reagerar på värme i hästen, utan även på varmefluktuationer från miljön är det nog svårt att få till "evidensbaserad" behandling på den diagnostypen- så jag tror det är svårt att hitta klinik som gör det.

Dessutom kan det ju vara värme efter att hästen just stått och balanserat i transporten- eller sprungit några varv i boxen eller vad som..

/ lavinia

Jag tog en värmekamera på mig själv en gång :D för skojs skull, och den visade jättevarmt på vissa ställen utan att jag hade ont där, så en sådan där skulle jag inte lita på för att hitta diagnos :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 159
Senast: Mint
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
152
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
504
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka