Värmlandsvagen?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare 1327
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 423
1

1327

Ska till att köpa hästtransport, har dock inte pengarna att köpa drömvagnen just nu :(. Så de får bli en billigare så länge, tänkte höra era kloka åsikter om hur en enaxlad värmlandsvagn fungerar. Åker inte så jättemycket och långt.

Sv: Värmlandsvagen?!

Jag trodde världen var kvitt enaxlade släp, men tydligen inte. Mitt råd, köp den inte!

Har hört rätt så dåligt and Värmlandsvagnen.. Det finns ju så mycket transporter på marknaden nu, både billiga och dyra så jag skulle inte köpt den utan leta vidare .. :)

Köp hellre en äldre boggie än enaxlat. Ska du till varje pris ha enaxlat är Trane mycket ljusare och ligger bättre på vägen än VV.

Angående Värmlandsvagnen som märke, så är det VÄLDIGT delade meningar. Många här på buke anser att de är skit, jag anser de är helt OK (har ett själv, dock nyare vet inget om de gamla).

Angående enaxlat så, nej, det hade jag aldrig köpt faktiskt.
Finns äldre boggie med som är billigare om du inte har råd.

Nu vet jag ju inte vad hur för budget men..

Jag har en boggie Värmlandsvagnen. 2001:a som inte kostade massor med tusingar (26 stycken..)

Har kört mycket med en trane boggie(ungefär samma årsmodell) innan och tycker INTE att värmlandsvagenen skramlar mer eller ligger sämre på vägen. Den är lättkörd och går bra efter bilen!

Har kört mycket med en trane boggie(ungefär samma årsmodell) innan och tycker INTE att värmlandsvagenen skramlar mer eller ligger sämre på vägen. Den är lättkörd och går bra efter bilen!

Håller med dig där. Inte i jämförelsen eftersom jag aldrig kört Trane boggie, men mitt VV boggie är en -02 (eller sen -01 som togs ut -02) och den är lite studsig utan last, men med last ligger den som en smäck på vägen!

Om en boggie inte ligger stadigt på vägen med last hade jag blivit ganska rädd faktiskt för då måste det vara ett jävligt uselt släp. Mitt Trane enkelaxlade är det bästa enkelaxlade släp jag någonsin kört, det fick beröm av fyra yrkesförare som kör lastbil och/eller buss till vardags som var imponerade av att ett enkelaxlat låg så bra efter bilen.
Har nu henra boggie och är jättenöjd men har flera ggr fått höra av ovan nämnda karlar att mitt enkelaxlade låg lika bra på vägen...

Har själv en vv boggi - 07 är jättenöjd med denna. Ligger jättebra på vägen. Är stabil även tom. Kör både shettis och nsv i den.

Om en boggie inte ligger stadigt på vägen med last hade jag blivit ganska rädd faktiskt för då måste det vara ett jävligt uselt släp. Mitt Trane enkelaxlade är det bästa enkelaxlade släp jag någonsin kört, det fick beröm av fyra yrkesförare som kör lastbil och/eller buss till vardags som var imponerade av att ett enkelaxlat låg så bra efter bilen.
Har nu henra boggie och är jättenöjd men har flera ggr fått höra av ovan nämnda karlar att mitt enkelaxlade låg lika bra på vägen...

Min boggie ligger stadigt på vägen MED last, det sa jag ju!

och den är lite studsig utan last, men med last ligger den som en smäck på vägen!

Citerar mig själv.
Den är helt okej utan last men lite studsig, när man t.ex kör på ojämn grusväg. Kan bero på att den är så lätt samt har tandemboggie som inte rör sig med ojämnheterna.

Har själv en vv -95 , enkel axlad,lätt o fin att dra . vi bytte golvet i fjol men annars har vi inte haft ngt krångel på 10 år. den används ganska mkt o står ute:crazy:

skulle inte köpa en beg, värmlandsvagn. var och tittade på två olika förra året när jag skulle köpa ny transport och blev helt häpen över hur dåliga dom var.
den ena var en 03, alltså fyra år gammal när jag var och tittade på den, bromsarna tog inte ett dugg, det gick att rulla den för hand även med handbromsen i, gångjärnen till bakluckan var så rostiga att luckan hängde på trekvart.
den andra var en 04, alltså bara tre år gammal, även där var gångjärnen väldigt rostiga, och även golvet inne i transporten var i stor behov av att bytas ut.
behöver jag säga att det inte blev någon värmlandsvagn för min del...

Ska till att köpa hästtransport, har dock inte pengarna att köpa drömvagnen just nu :(. Så de får bli en billigare så länge, tänkte höra era kloka åsikter om hur en enaxlad värmlandsvagn fungerar. Åker inte så jättemycket och långt.

Vi har en enaxlad värmlands vagn som är grymt bra skött, Tycker det funkar bra och enkelt. Åker jätte mycket med våran. Det finns väll lite små saker som man kan klaga på med i det stora hela är det en vagn som funkar. Skall dock kolla på en ny boggi vagn nu när det blir ännu mera ut att åka. I år skall båda hästarna med ;)

MVH malin

Jag har haft en enkelaxlad VV och det vara bara skräp. De är skrammliga, ostadiga, har inga som helst säkerhetsdetaljer och känns bara otrygga. Nu har jag ett Kylinge som är helt annan kvalité.

Dåligt skötta släp? Stått ute, använts mycket utan skötsel, och ingen service?

Bromsarna på mitt var också kassa = bytta nu, men det var pga att släpet är mkt använt, och bromsarna förbrukade som på vilket annat släp som helst.

Mitt har dock inte minsta lilla rostfläck men golvet behöver bytas i år vilket jag nog kan tycka är lite dåligt, det har alltså hållt i 5 år och nu börjar det bli lite fuktigt på sina kanter.

Något lyxsläp är INTE VV, det är bara basics men så fruktansvärda som vissa säger tycker jag dårakt inte att de är (Edit: gäller de omkring 00 och framåt. De äldre vet jag inget om).

Jag skulle t.om kunna tänka mig ett VV till, men då en ny i typ glasfiber med vit interiör (mitt nu har jag målat).

Senast ändrad av en moderator:

Våran VV är ganska bra trots allt. Förutom att väggarna har spruckit och skulle behöva bytas ut. Har den tyvärr enaxlad men det funkar, åker trots allt bara 2 gånger i månaden.
Våran är faktiskt inte tung, men däremot kompisens som är 2 år äldre är jättetung.

Hon som äger medryttarhästen har ett Henrasläp, dom är underbara. Tvåaxlad och jättelätt att dra, och den genomskinliga mellanväggen gör att släpet ser stort och luftigt ut. Det som är nackdelen med det är att det läcker när det regnar.
Dom är inte heller så där jättedyra, så ett sånt skulle jag nog rekomendera :D

Kl.

Här kommer en till som har haft VV tidigare. Det var enkelaxlat och var helt ok. Dålig ventilation och avsaknad av säkerhetsbommar var ngt vi inte gillade, men sett till årsmodell o pris så var det bra.

Skramlade inte mer eller låg märkbart sämre efter bilen än de Star o Trane som vi också kört med.

Visst säkerhetsmässigt är boggie bättre, men om du kollar hjullager o däck då och då så minskar du risken för problem.

Jag tror att du ska gå mindre på märke och mer på pris, utförande och skick när du köper.

jag tycker vv är jättebra, har bara kört dom nya men dom ligger hur bra som helst på vägen med häst i, utan nåt i är dom lite studsiga men de är väl för dom är så lätta..

har bara kört boggie, men känner en som har enaxlat som är väldigt nöjd och dom har ett stort halvblod och 2 ponnisar som dom kör regelbundet med.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
625
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 285
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka