Värmlandsvagen?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare 1327
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 423
Sv: Värmlandsvagen?!

Fy och usch! Enaxlad värmlandsvagn= inget bekvämt åk för hästen. Går ostabilt och skakar snart sönder:crazy:

jag är helt imot enkel axlade släp pga hästens säkerhet. skulle aödrig fölåta mej själv om det hände nått med hästen pga att det var en enkelaxlad å olyckan ej skulle hänt med en boggi. visst de kna hända olyckor med boggi med..

nog om de. jag köpte i alla fall en billig vv för ett tag sen bara för att den var billigt. å den låg faktisk oväntat bra på vägen och såg fin ut innutill. dock så skulle vi lasta våran lill tjej i den för att se hur den var och jag kan säga såhär. den skrammlade å gungade mm. så visst han man en ponny så kanske jag skulle använda den inte annars. Nu är den dock såld till en kompis som behövde ett släp som var billigt aoch välvårdat. jag har själv en Ifor som jag e super nöjd med.

Vad är det som gör en enkelaxlad så "osäker"?
(nyfiken då vi har kört enkelaxlad VV flera gånger och aldrig känt något konstigt)

En enkel grej som att om du får punka på ett hjul så antingen står du där eller så har det hunnit hända mindre roliga grejer innan du får stopp på ekipaget...
Med en boggie så har du ett hjul till på samma sida.

Om du skall flytta vagnen förhand,och det är löst eller lerigt underlag så är det mycke bättre med en enkelaxlad.Har själv en dubbelaxlad VV kommer man inte rätt på draget och och man måste flytta den,även en liten bit så är det otroligt tungt och besvärligt.
När det gäller boggy så är det inte samma som fyra hjul,boggy axlarna är individuellt upphängda och följer vägen oberoende av varandra.
Den enda vagn som jag absolut inte vill rekomendera är den gammla Dalavagnen med presseningstak.Annars så är det inte så stor skillnad på vagnarna,om man inte tar dom över 100.000 Kr klassen förståss.

Hejsan
Frågar samma sak, kör en enkelaxlad kylinge, går jättebra efter bilen, kör oxå en boggie (VV )och ärligt så känner jag inge större skillnad på dom. Inte så att jag känner att det är "farligt el osäkert" med kylingen, så finns det ngn som är ordentligt insatt i detta med enkel och boggie får ni gärna förklara för en novis när det gäller detta :bow:
Mvh Nisse

Två axlar ger en jämnare och behagligare färd för hästen. En enkelaxlad ger gung fram och tillbaka, vilket många hästar tycker är obehagligt. Mindre risk för stök från hästen ökar säkerheten för resan.

Det blir också behagligare att köra, mindre gung i bilen när hästen trampar om etc.

Punktering på en enkelaxlad är inte särskilt roligt, lasta av på E6:an är inte det säkraste man kan ta sig för med en häst.

Jag har haft enkelaxlat tidigare men har alltså bytt för säkerheten och komforten. Och vill aldrig mer byta tillbaka.

Ok :)
Hur är det med säkerheten ang last ? vet du ? har en boggi säkrare underrede än en enkelaxlad, jag förutsätter att det lastas bara den vikt som den är godkänd för, om man håller sig till rätt lastvikt på båda är det då ngn skillnad utifrån det ?
:banana: Nisse

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 280
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 013
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka