Varning för Vildpalsternacka

Livi

Trådstartare
Varning! Se upp för den hemska och smakliga Vildpalsternackan i hagarna! Ger hästar stora sår och fruktansvärd mugg!! Helt okänt för oss till fuxarna med vitt på huvud och ben drabbades mycket hårt för ett par år sedan
😨
Fortfarande vet få om riskerna och trots många kontakter med veterinärer och SVA- Statens veterinärmedicinska anstalt är den fortfarande inte med på deras lista??!!: https://www.sva.se/djurhalsa/giftiga-vaxter-a-o/ Dikesrenar svämmar över av dom i hela Skåne vi har nästan ingen stånds men MASSOR av den här! De går lätt att dra upp nu efter regnet, använd skyddshandskar då de ger brännskador. Ni känner den signifikanta doften när ni hanterar dom.
 
Bor också i Skåne och vissa hagar går inte att använda pga den elendiga falska palsternackan😡Vi har mängder,jag drömmer mardrömmar om det! Tar gärna emot tips på att bli av med den. Gräva upp funkar inte, om jag börjar nu är jag kanske klar lagom till nästa sommar….
Ja de kraftiga rötterna gör ju den väldigt livskraftig! Men nog måste de väl fröa av sig för att spridas...? Så om man klipper och klipper och klipper! Kontakta vägverket om tidigare/ flera klippningar av vägrenar.. Har det spridit sig in från vägrenen hos er också? Har ni haft hästar som fått sår? Annars vet jag inte om d går att spruta bort o isåfall m vad. Det är verkligen hemskt att de fått sån spridning och att okunskapen om riskerna är så låg!!
 
Ja de kraftiga rötterna gör ju den väldigt livskraftig! Men nog måste de väl fröa av sig för att spridas...? Så om man klipper och klipper och klipper! Kontakta vägverket om tidigare/ flera klippningar av vägrenar.. Har det spridit sig in från vägrenen hos er också? Har ni haft hästar som fått sår? Annars vet jag inte om d går att spruta bort o isåfall m vad. Det är verkligen hemskt att de fått sån spridning och att okunskapen om riskerna är så låg!!

Kontakta Vägverket var ett bra tips! Kommer mycket riktigt från vägrenen,arrenderar hagarna av kommunen så kanske kan få hjälp den vägen🤔Klippa, kratta,klippa,kratta är det jag gör nu,lite jobbigt när jag läste på din länk att fröna kan leva fyra år i marken….Man måste också samla ihop det klippta och flytta det lång från hagen,annars är ju risken att torkade frö blåser tillbaka. Innan jag fattade vad det var drog jag upp en och fick stora brännblåsor på händerna,så har stor respekt för eländet.
 
Ja de kraftiga rötterna gör ju den väldigt livskraftig! Men nog måste de väl fröa av sig för att spridas...? Så om man klipper och klipper och klipper! Kontakta vägverket om tidigare/ flera klippningar av vägrenar.. Har det spridit sig in från vägrenen hos er också? Har ni haft hästar som fått sår? Annars vet jag inte om d går att spruta bort o isåfall m vad. Det är verkligen hemskt att de fått sån spridning och att okunskapen om riskerna är så låg!!

Kontakta Vägverket var ett bra tips! Kommer mycket riktigt från vägrenen,arrenderar hagarna av kommunen så kanske kan få hjälp den vägen🤔Klippa, kratta,klippa,kratta är det jag gör nu,lite jobbigt när jag läste på din länk att fröna kan leva fyra år i marken….Man måste också samla ihop det klippta och flytta det lång från hagen,annars är ju risken att torkade frö blåser tillbaka. Innan jag fattade vad det var drog jag upp en och fick stora brännblåsor på händerna,så har stor respekt för eländet.
Slänger bara in att Vägverket försvann för över tio år sen, det är Trafikverket ni ska kontakta.
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp