Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Tycker också att allt detta verkar lite märkligt, men så länge det inte blir motbevisat så väljer jag att tro på det som TS skriver. Som jag tidigare skrev så hoppas jag dock att såren har en naturlig förklaring...

Detta var väl inte direkt riktat mot dig, flashlight, det är mest jag som tänker högt..i skrift :)
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

En av anledningarna till att jag har anonymt nick är att hingstarna flyttades till mig och jag vill verkligen inte ha besök här om det skulle vara så att det inte är en dåre utan någon som är ute efter att jävlas med hästägaren.

Be du dina kollegor vid polisen att söka. En polisanmälan finns naturligtvis. Och en erkänt duktig vet har sett skadorna. Varför Vet eller Polis inte kontaktat media får du fundera på. Det hör väl knappast till deras arbetsuppgifter.
Hästägaren har inte kontaktat media vilket jag respekterar.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Men tidningen tar inte in vad som helst, dom skulle nog velat ha det bekräftat från vet eller polis gissar jag. Ska faktiskt ta och kolla med polisen jag känner ett par hästtjejer som är poliser och vet ALLT sånt, det lovar jag dej.

Flashlight.. tycker du inte det där uttalandet är liiite väl magstarkt?

Ska du "minsann kolla med mina polare poliserna asså om det verkligen finns en anmälan asså!"?

Kan ju upplysa dig om att det är mkt som inte kommer i tidningarna. Ska jag dra hela systemet för HUR en nyhet kommer i tidningen? Vilka passager en nyhet skall passera för att lyckas få en plats ens i en lokaltidning? Kan ju tillägga att de fall av galningar som funnits i min närhet nere i blekinge aldrig blivit omskrivna i tidningen pga bara en polisanmälan. Utan isåfall har hästägaren själv sökt upp tidningen, och i det enda fallet jag minns, handlade det om att någon knivhuggit en tjejs lilla ponny. Så att alla sådana här skaer som polisanmäls kommer i tidningen är Ren hästskit att påstå.

Jag brukar gilla det du skriver, för du har många bra tankar.. men nu tycker jag du korsat gränsen lite.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

KL,
Jag tycker det är skrattretande härligt att läsa "hästar kan får skrapsår även på gräs" och dylika uttalanden i den här tråden. Jo, jag kan ju faktiskt tänka mig att den här unghästen snubblat, ramlat på bringan och skrapat upp den mot gräs. Vem vet det kanske var i fallet som hästen dängde till en annan i huvudet, därav svullnaden. Ja, det känns rimligt. Eller?
o, eller de tre stona som skars i underliven i Dingtuna - dom kanske stod och kliade sig mot vassa träd..? Och var det inte en ponny för något år sedan som knivskars i stallet så illa att den avlivades? Den kanske ramlade och fick halmstrån i häcken? Vem vet.

Jag tycker rent ut sagt att det är löjligt med människor som inte kan ta åt sig av varning, speciellt när det var en häst i Haninge som strax efter blev brännmärkt, eller ja, halkade mot gräs. Eller den kanske också hade skrapat sig mot en skylt som det stod Haninge på, för det är ju vanligt att man har dom liggandes i hagar! :)

Jag tycker det är jättebra att TS går ut med det här, speciellt om det inte har gått ut i media. Och so what om man hetsat upp sig i onödan om det endast ökar uppmärksamheten gentemot hästar som går ute på bete, bättre det än att vifta bort det och inte tänka på det mer.
Och ni som viftar bort varningen med bortförklaringar som inte ens bor i närheten av Stockholm, vad har ni här att göra ens? Kan ni inte bara tänka; "Men gud vad skönt att det inte hände här" och fortsätta med era liv?
 
Senast ändrad:
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

tillägg på mitt eget; och för att förtydliga VARFÖR det är så fånigt att "minsann prata med poliserna".... det är så att OM de bekräftar eller nekar att det finns en polisanmälan så bryter de mot sin tystnadsplikt. De får nämligen inte berätta om ev. anmälningar eller ev. utredningar.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Jag ska kolla därför att jag inte tycker om att man skapar upprördhet och påstår saker som kanske inte ens har någon grund i verkligheten. :confused:

Det har påståtts här att det är polisanmält och att veterinär säger att det är brännmärke. Nåväl, journlisterna på lokaltidningarna här läser polisanmälmningar och hade hakat på direkt om det hade synts något sånt. Det står en hel del om hästar när något händer, pga hästtätt område.

Jag träffar en av poliserna (som själv har häst i trakten och nog är intresserad) på måndag. Då ska jag kolla vad h*n vet.

Jag är själv i trakten och man hör när saker händer, detta har det inte hörts ett ljud om.

Ja jag är mycket skeptisk. Jag vet att det finns dårar och självklart ska folk vara vaksamma på sina hästar, men ingen tjänar på att man drar igång saker bara för att.... Det är inte bra.
Att jag ens läser i tråden beror på att jag som sagt finns i trakten och självklart är intresserad i så fall, men märkligt nog har det inte hörts ett ljud, DET gör mej skeptisk. Förutom att skadan ser ut som en helt vanlig hagskada kan göra, vilket jag skrivit förrut.

Jag tänker inte forska vidare, men jag tänker höra efter om det ens finns en polisanmälan. JAg förstår inte heller anonymt nick. Får jag veta sånt kommer jag att skriva under mitt vanliga nick, det finns väl ingen anledning att bli mystisk och dramatisk.

Det händer hemska saker med hästar, som dårar gör, men jag tror inte att det här är fråga om det. Men om jag får veta annat, talar jag om det, i övrigt känner jag mej klar med tråden...

Och jodå poliserna ifråga kommer att tala om,de bryter inte tystnadsplikt för att de talar om att det finns en ev anmälan ang hästmisshandel i området. Några detaljer kommer jag inte att be att få.......SÅ vanligt är det inte att det finns flera fall, finns något alls antar jag att det är detta, helt enkelt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Måhända har era poliser annan tystnadsplikt, men min far och de andra poliser jag känner får INTE bekräfta eventuella anmälningar. Anledningen till detta är enkel; Du, som civilist, har inte rätt att veta, därtill kan du på något vis vara inblandad och därför får du Absolut inte informeras. Det kan underminera en pågående polisutredning.

Och du gör mer än skeptisism här, det tror jag du är fullkomligt medveten om.

Apråpå det här med det anonyma nicket, misstänker du att det är ett troll som är framme? I sådana fall föreslår jag att du anmäler till moderator isf några lekar så som det blivit nu.

Skeptisism är Utmärkt. Det är BRA. Men missriktad skeptisism kan dras till dumhet och att formulera sig som du gjorde i ditt förra inlägg (det jag refererade till tidigare) var bara dagisfasoner med en "jag ska minsann underminera dig!" attityd som är milt uttryckt otroligt otrevlig.

Låt oss Hoppas att det här bara är en engångssak, att det Inte är ytterligare en galning - men låt oss däremot agera som Om det är en galning.

Åter igen, det nät av sållning som en nyhet/polisanmälan går igenom innan den når tryckeriet är lång och hård. En sådan enkel sak som att flera nyheter med högre nyhetsvärde infunnit sig under samma period kan göra att det sållas bort även om det är "tidningarnas vana" att trycka dylikt.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Du jag lovar att vår lokaltidning inte fungera som en nyhetsdrake;) (Jag har fö jobbat några år som journalist så jag vet hur det fungerar) Här är alla hästnyheter intressanta och plats har dom alltid. Snarast måste dom fylla spalterna:o Senaste numret innehåller en hel del hästrelaterat men inte ett ljud om detta, som GARANTERAT fått stor plats om det nått tidningen.

Orkar inte kriga ang detta, jag har sagt varför jag har svårt att tro på att det är mer än en uppriven hästägare som aldrig sett en rivskada av den typen förrut. Det får räcka så.

Och poliserna har nog inte annan tystnadsplikt men om man känner varandra så....är nog samma med dem du känner, bekräfta en sån här sak är nog inget problem:laugh:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Journalister känner till varenda polisanmälan som kan vara intressant, utan att nån hästägare behöver ringa, så fungerar det. Alltid nån väg som dom får reda på.

Är hästägaren en person som har dragit på sej nån skit, eftersom man skulle vara ute efter hennes hästar? Då borde hon väl veta vem det är och kunna sätta dit dem:confused: (Hmm. mer och mer skumt, jag lägger ner:(.)
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

*kl*

Jag tror på att det där är en brännmärkning när jag hör det direkt från veterinär som sett hästen. Inte förr.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

nej. Min far skulle inte bekräfta något, han håller för hårt på sin yrkesheder för det....

Som jag sa, skeptisism är bra. Men för mig räcker fullgott det som sagts av TS för att man skall hålla ögon och öron öppna. Fast jag inte bor i sthlms området.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

En av anledningarna till att jag har anonymt nick är att hingstarna flyttades till mig

Var hästarna i den hagen hingstar?
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

tillägg på mitt eget; och för att förtydliga VARFÖR det är så fånigt att "minsann prata med poliserna".... det är så att OM de bekräftar eller nekar att det finns en polisanmälan så bryter de mot sin tystnadsplikt. De får nämligen inte berätta om ev. anmälningar eller ev. utredningar.

Nej, de får inte berätta om detaljer i anmälningar och utredningar.
Men jag är ganska säker på att det finns ett öppet diarium, och att det är i detta som exempelvis journalister kan söka efter information om händelser.
Diariet innehåller inga detaljer, som namn eller platser.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

När ska du ge dig??:confused:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

usch vad otäckt, att det finns så sjuka människor! :(
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

nej. Min far skulle inte bekräfta något, han håller för hårt på sin yrkesheder för det....

Som jag sa, skeptisism är bra. Men för mig räcker fullgott det som sagts av TS för att man skall hålla ögon och öron öppna. Fast jag inte bor i sthlms området.

:bow:
Håller med dig i både det första och andra stycket.
Har själv en far som är kriminalinspektör och aldrig att han skulle avslöja något - speciellt inte om det var någon som frågade.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

:bow:
Håller med dig i både det första och andra stycket.
Har själv en far som är kriminalinspektör och aldrig att han skulle avslöja något - speciellt inte om det var någon som frågade.

Mer än man kan tro är offentliga handlingar. Om jag inte minns åt helsike så har kan polisen svara på om det har skett en polisanmälan eller inte, men innehållet kan vara skyddat av sekretess.
Det är så tidningarna får en del av sin info.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

men en polisanmälan är ju som flaschlight oxå säger offentlig och kommer därför till tidningarnas kännedom vare sig man vill eller inte.det är ju inte samma sak som om namn adress o så blir offentligt, inte heller plats men att en häst blivit brännmärkt och en annan misshandlad och slagen i huvet, om det är polisanmält som hästmisshandel så är det offentligt sen om jag inte fattat fel kan rubriceringen ändras om det finns risk för trakasserier för den som anmält. I det här fallet så skulle man då kanske inte skrivit brännmärkt i anmälan utan bara ex misshandel.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

såg inte ditt inlägg men vi menar nog ung samma :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp