Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Samtidigt blir jag lite ledsen över attityden. Är det en sådan attityd hos folk som gör att man tex ifrågasätter om unga flickor som varit ute berusade och blivit våldtagna verkligen har blivit det? Även om läkaren säger att de har sådana skador som tyder på våldtäkt...?

Poängen med tråden var ju att uppmana hästägare att ha litet extra koll kring stall och hagar. Om det nu är en galning i farten och inte någon personligt agg som på något sätt kan ha uppstått mot hästägaren.

Den liknelsen var väldigt dålig du kommer med.
hur det nu är med skadan så har flaschlight sina poänger, liknande skador kan uppkomma på annat sätt har själv sett ungefär samma brännskada på en hästs bog som blev uppträngd av en annan häst mot ett brett o starkt o bra spänt elband.såg ut ungefär som detta här och faktum är att den hästen som attackerade hästen även den blev skadad, fick en sparkskada på knäet.( eran andra häst var väl skadad i huvudet?)
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Nej det är inte mina stallkompisar det var en hel del år sen.

Jag jämför fenomenet när folk börjar läsa in saker i sånt som kanske har helt naturliga förklaringar och bygga vidare och spekulera och lägga till, man suggererar sej själv och omgivningen utan att tänka efter. Människan har en tendens tyvärr att fungera så.

Det där med bokstäver tycker jag nog man kan ta med en nypa salt, nån har fyllt i vad man tycker sej se, jag kan inte påstå att jag av bilden kunde se dessa bokstäver när inga linjer var ifyllda. Det är det enda jag säger.

Delvis KL

Folk reagerar oilka och har olika försvarsmekanismer. Precis som du tar upp fenomenet att en del "överreagerar" och hittar belägg för sina tankar där andra inte alls kanske kan se det, så reagerar en del genom att helt enkelt inte vilja se. En del vill kanske inte föreställa sig att det finns något så otäckt "där ute" som någon/några som med avsikt skadar hästar och som här brännmärker dem. Det är då kanske lättare att hitta andra förklaringar just för att skydda sig själv. Jag talar nu inte om dig personligen utan om människor överlag. Vi skyddar oss och vår tro på vår världsbild på vårt sätt. Att inte vilja se är ett försvar och man kan dra kopplingar till t ex samma typ av försvar vid barnmisshandel, övergrepp osv där den andra föräldern inte vill se eller helt enkelt inte klarar det.

Själv hoppas jag bara att hästarna mår bra och att man kan hitta de personer som varit inblandade. Det måste vara synd om den andra hästen också som kanske kämpat för att komma undan eller hur den nu ådragit sig sina skador. Jag känner inte att jag kan mer om det här så att jag kan ifrågasätta veterinärs och polis utlåtande. Ibland får man försöka lita till de som har mer kunskaper i ämnet.

Det är otäckt med människor som medvetet skadar djur. De som knivskadat hästar har väl också kommit åt att göra det utan att hästarna protesterat så att det varit omöjligt. Jag kan bara inte förstå hur människor kan utnyttja djur som så ofta tar emot oss utan misstänksamhet.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Fast jag syftade ju på bilden där hon inte fyllt i...
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

ja det är ju som att folk ser bilder av jungfru maria och jesus i bröd, kaffesump osv. för att inte tala om spökansikten på fotografier, vet man att det ska finnas något ja då ser man det garanterat! eller djävulen i röken från 9/11. när man först börjar innbilla sig något så ser man vad som helst. det är så hjärnan fungerar... jag såg heller inga bokstäver innan dom ritades dit.

jag antar att ägaren berättade upprörd för veterinären att hennes häst hade blivit misshandlad och brännmärkt? hade hon sagt att min häst har fastnat i eltråden ed så hade säkert inte vet. kommit på att det rörde sig om ett brännjärn...

det låter fortfarande osannolikt, främst pga bristande motiv. läser ni inga deckare?? som sagt, om motivet är att skada hästar så finns det betydligt enklare sätt.

jämför med historien i danmark om hästen som blivit avrättad (skjuten) på bete. hästen hittades död och det fanns ett hål i pannan. visade sig sen att hästen dött av naturliga orsaker och hålet hade gjorts av fåglar som hackat på den.

min häst har fyra märken på bogen som ser exakt ut som klösmärken från en varg eller annat rovdjur, ev att någon skurit honom med kniv. så är givetvis inte fallet, trots att det kan se så ut.

som tur är, så är fortfarande dom flesta skador orsakade av hästen själv eller av dens kompisar. hur mystiska dom än ser ut.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Nu lämnar jag denna tråden, ger upp när folk uppenbarligen inte vill tro på det som faktiskt hänt. Dycker det är väldigt ledsamt att folk ens har mage att ta upp om det är riktigt eller ej, när det är uppenbara bevis på både plats och häst på att det är ngn som gjort intrång och brännmärkt hästen. Men vad vet vi ju inte säkert.

Men att skriva att det är ett självförvållat sår är att bedra sig själv och andra. Det är att underminera en varning för hästfolk att hålla ett extra öga på om okända människor cirkulerar i/runt stall, hålla lite extra koll på hästarna, vilket i sig är bra att göra utan att ngn sådan här händelse ska behöva inträffa.
Så kan folk snälla sluta skriva att det är självförvållat! Är ni så tångsynta och blinda så kan ni hålla det för er själva. Jag tänker inte besöka denna tråd mer då er reaktion gör mig väldigt ledsen, upprörd och rädd för hur folk är funtade, ni är inte bättre än dem som bränner, då ni förnekar och liksom åskådaren, som endast tittar på den mobbade utan att agera, gör lika mkt skada som förövaren!
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Jo då så att......

Lite sund skepsis är aldrig fel kan jag tycka.....
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Men du jag tror nog inte att folk slutar vara vaksamma för det, bara lite sunt realistiska så att det inte blir så många rop på vargen att ingen sen bryr sej när det faktiskt är allvarligt och dårar i farten.....:cool:

Tror både centaur och jag alla andra avskyr folk som misshandlar djur lika mycket som du gör, men vi kanske ändå har erfarenheter att referera till som gör att vi inte omedelbart ropar på vargen bara för att vi ser nåt som möjligen med lite fantasi kan likna avtrycket av en trampdyna:cool:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

kl

Väcker tråden för att få veta hur det gått med hästen.
Vart är TS?
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

asin är en indiskt skådespelare, det om åsen specifikt som jag kan hitta är en orienteringsklubb, så tror inte direkt det var något speciellt budskap om det nu var någon som brände unghästen.
Håller till viss del användarenmiss, lite skepticism skadar aldrig.

Även om jag tycker, att det efter mycket begrundande verkar vara gjort av en tredje individ med redskap man bara kan spekulera om.

Herre gud varför skulle det vara ett brännjärn, kan ju vara vad som helst, tex, en plåtskylt med markerade bokstäver osv som upphettats eller vad vet jag.

Om det är självförvållat måste ju hästen formligen snubbla in i något med markerade bokstäver och antingen rivit sig på det eller bränt sig utifall plåten var varm av solen.
Jag tycker det låter som ett ganska osannolikt scenario men man vet ju aldrig.

Speciellt med tanke på att det redan finns märke efter bil osv.

Sedan om det skulle vara så konstigt att folk gör sånt på ljusa dan kan jag ju ta ner er villfarelser om detta. Det har funnits människor som blivit våldtagna bakom en buske mitt på ljusa dan.
och det finns människor som blivit misshandlade mitt i stan(på ljusa dan). Vissa människor är inte jätterädda för att bli påkomna, dels för att de vet att 75 % av människorna som ser nått vänder bort huvudet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

*lånar knappen*
De flesta brännmärkta hästar jag har sett (tyskland tex) har haft hår på brännmärkningen.När hästen har vinterpäls syns dom knappt,buktar ut lite på sommaren när pälsen är kort.Man får raka hästarna för att det ska synas riktigt ordentligt.Men jag är inte heller helt övertygad om att just denna hästen blivit brännmärkt faktiskt..Men något har ju hänt.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

hej Try,

Eftersom jag har ett ordinarie nick här på Buke så är verksam med det. Detta skapade jag endast för att lägga ut en varning att hästägare skall vara extra vaksamma om det är en galning lös.

Det känns som att det inte finns så mkt att tillägga. En del användare gör sitt bästa för att underminera varningen men det får stå för dem.


Hästen har inga såskorpor kvar men inget hår har börjat växa ut än. Huden är alldeles rosa där brännmärket är.
Hästen med svullnaden i ansiktet mår bra.


Igår upptäckte man att ett sto inte var i normalt skick på stallet där händelsen inträffade. Stoet hade rispor, blåmärken och litet blod i slidan. I skrivande stund vet jag inte om det kan ha varit någon vallack som försökt betäcka eller om hon satt sig på en pinne (vilket är mest sannolikt om man får tro en del användare).
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Jag hoppas verkligen att det inte är någon galning lös..det vore jättetråkigt,men jag har varit med ganska länge nu och jag vet inte hur många gånger folk har basunerat ut över hela nejden att det är en hästplågare lös,(vilket resulterar i att alla låser in sina hästar och vägrar släppa ut dom samt vakar hela nätterna) och sen visar det sig att händelsen hade helt naturliga orsaker istället.De "äkta" hästplågarna brukar inte komma tillbaka till samma ställe flera gånger.OM det är en/flera verkliga hästplågare lösa så hoppas jag att det får ett slut. Om nu veterinär och polis har tagit det här som djurplågeri,varför har jag inte läst om det i tidningen då?
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Nån nämnde polisens klotterregister (eller vad det heter) förut och jag måste säga att det var det första jag tänkte på när jag läste historien. Puckon som in tycker det är tillräckligt att kladda på hus, tåg etc utan ville sätta sitt "verk" någonstans där det kommer sitta för alltid.

Håller också med den som tidigare skrev att det ser ut att stå NTSY. Kan lätt tänka mig att brännjärn med såna käcka förkortningar finns att beställa på nätet. Med tanke på detta så tror jag ännu starkare på att det var yngre klottrare som gjorde det här.

Att hästen kom fram och stod stilla medan dom värmde järnet och gick från bilen till hästen är väl inte så konstigt? De flesta hästar är ju snälla och tillgivna även mot främlingar. Jag tror faktiskt inte att detta var hästmänniskor, även om det lika gärna kunde varit det (ändrar uppfattning om detta var tredje sekund ungefär :D), för vilken vettig människa hade ställt sig framför hästen för att bränna den? De tänkte väl att den sparkas i bak så där är farligare att stå.

Trots att allt tyder på att detta gjordes av människor, så hoppas jag verkligen att så inte är fallet. Jag vill inte tro att det finns människor som är SÅ otroligt korkade att de kommer på tanken att göra något sådant!
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Igår upptäckte man att ett sto inte var i normalt skick på stallet där händelsen inträffade. Stoet hade rispor, blåmärken och litet blod i slidan. I skrivande stund vet jag inte om det kan ha varit någon vallack som försökt betäcka eller om hon satt sig på en pinne (vilket är mest sannolikt om man får tro en del användare).

Ja just det, kliat rumpan kanske:angel: Behöver avmaskas eller soleksem;)

Varför har inget stått i tidningen om denna "brännmärkning", inte ens i lokaltidningen:angel: som annars alltid skriver om minsta grej och definitivt skulle slagit upp detta. Har ni glömt att ringa dom:angel:

Jag som håller till inte alltför långt bort har inte heller hört ett ljud om det, annars brukar man höra om allt uppseendeväckande som händer på hästfronten i trakten, sadelkammarinbrott, misstänkta händelser i stall, osv. Märkligt....
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Ja just det, kliat rumpan kanske:angel: Behöver avmaskas eller soleksem;)

Varför har inget stått i tidningen om denna "brännmärkning", inte ens i lokaltidningen:angel: som annars alltid skriver om minsta grej och definitivt skulle slagit upp detta. Har ni glömt att ringa dom:angel:

Jag som håller till inte alltför långt bort har inte heller hört ett ljud om det, annars brukar man höra om allt uppseendeväckande som händer på hästfronten i trakten, sadelkammarinbrott, misstänkta händelser i stall, osv. Märkligt....

Du är verkligen ingen trevlig person. Jag förstår inte vad du vinner på att vara småspydig över nätet?

Varför inget stått i tidningen är för att hästägaren inte vill dra mera uppmärksamhet till handlingen. Är det en knäppis lös så är det onödigt att mata knäppisen.
Vidare är inte hästägaren av den hysteriska typen så h*n har behov av att gapa om det till alla och envar.

Alla är inte lika.

Den som skriker högst har inte alltid rätt.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Men ärligt talat, det är ju ingen idé att varna över nätet, om man inte vill dra uppmärksamhet till sig :confused:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Och du matar inte knäppisen här? Om det inte går ut i media så brukar det inte vara helt klart att det verkligen är djurplågeri bara.. Ägaren kan inte bestämma om detta ska få gå ut i media eller ej, däremot kan h*n bestämma om namn och uppgifter på h*n och tex stallet får finnas med.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Trevlig? Vad har det med saken att göra?

Jag undrar bara varför ingen i trakten hört om detta, vad är det för mening att du under anonymt nick basunerar ut det ena och andra om man INTE vill väcka uppmärksamhet? Varför inte det? OM det står i tidningen kan ju fler skydda sina hästar?:confused: Vad är annars ditt syfte? Varför anonymt nick?

Men tidningen tar inte in vad som helst, dom skulle nog velat ha det bekräftat från vet eller polis gissar jag. Ska faktiskt ta och kolla med polisen jag känner ett par hästtjejer som är poliser och vet ALLT sånt, det lovar jag dej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp