Varselkläder

Butros

Trådstartare
För några dagar sedan, när korna på norra Djurgården flyttades till Torphagen, hörde jag, att den som hade hand om dem bad några personer i varseljackor (gula), att de skulle flytta på sig, därför att korna kunde bli rädda för färgen. Kan det stämma?

Är det någon som har erfarenhet av att hästar skulle reagera på varselkläder?

Sv: Varselkläder

Våra gör inte det iallafall.

Jag har en varsel-jacka för att slippa reflex-väst, ingen av hästarna reagerar på det. Då borde de iså fall även reagera på reflex täcken? Det har jag heller aldrig varit med om.

Det är ju onekligen skrikiga färger men jag tvivlar på att det är färgen de är rädda för iså fall

Haha, aldrig hört nåt så dumt :D

Korna är minst lika rädda (eller inte rädda vissa av dom) för mig i orange varseljacka som för andra människor i vanliga jackor.

Hästar reagerar knappast på det. När jag första gången kom i varseljacka blev min häst lite avvaktande, men det berodde nog på att han inte var helt tam än och jag bara haft på min en jacka varje gång jag varit hos honom. De andra hästarna var ännu mer plåster än vad de brukade vara. Efter 15 minuter var allt tillbaka till det vanliga.

De korna du refererar till borde vid det här laget vara vana vid det mesta (det rör sig ju en hel del människor i området) inte borde de väl bli rädda för en gul jacka!?.

Tokigt :D

Jag är inte så säker på att varesig kor eller hästar uppfattar färgen gult. De har ett visst färgseende, men inte hela skalan.

beror ju på,
red på ridbannan för ett halvår seddan, å det stod en person med en ölång orange rengrock på sig, å min ponny var på god väg att trava över henne (iaf om jag inte hade flyttat på sig) meddans en annan häst i samma stall blev så jäkla räd för regnjackan att han höll på å slänga av sin ryttare. så det beror ju snarar på kossorna å om dom har lust att fjanta sig föratt slippa gå in eller något liknande. är ju som vid hantering av sin häst, man kan ha ridit förbi någonting en miljon gånger men när man seddan ska leda förbi hästen för samma sak så kan den bli livrädd.

Jag tror inte att det var färgen i sig osm var problemet, utan snarare att det stod folk där dom inte brukar stå. Och både kor och hästar reagerar ju som bekant på nya saker på platser där de inte brukar vara. Likadant med ponny och personen i regnkappa.

Min fundering är att den kontrastverkan som uppstår mellan personer klädda i varselkläder och en dunkel omgivning ger ett annat synintryck än människor normalt gör. De stora reflexerna kan ytterligare förstärka detta.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
942
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 240
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 683
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 278
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur