vart är ferrytowns tråd?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Nyfiken fråga till Gunnar.

Om berörda 'djurskyddsinspektör' skulle be att få uppgifter som kunde tala om var TS i ferrytowntråden bor, skulle du lämna ut dem?

Exempelvis IP-adress?
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

vilken poäng? med den inställningen många uppvisar tror jag knappast de orkar engagera sig IRL heller.
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Jag har begärt ut IP adress vid ett tidigare tillfälle på ett ställe, men fick ett nekande svar. Däremot kunde IP adressen lämnas på begäran av polis eller annan myndighet såsom åklagare i de fall det fanns en pågående utredning där IP adressen var värdefull för utredningen.

Man får utgå ifrån att detta gäller på internet, och att det inte bara gäller för enstaka forum.
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Nej du förstod inte. Varken det med att försöka hitta och lämna ut adresser på nätet, eller att människor visst kan vara angagerade och handlingskraftiga utan att behöva skylta med det på nätet.
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Mm, jag var som sagt bara nyfiken ang utlämnande av IP-adress. För rent teoretiskt skulle jag ju kunna starta ett konto och bara använda från en annan plats (jobbet t ex) och utge mig för att vara exvis djurskyddsinspektör. Och be om en IP-adress/andra identifieringsmöjligheter. Visst,d et skulle krascha i samma ögon blick som Gunnar t ex ringde akutell kommun och bad att få tala med djurskyddsinspektör Alexandra W och denna inte existerade. Men om IP-adresser lämnas ut lättvindligt så skulle jag ju påå det viset få rätt på var någon bor. Och kanske ha HELT andra planer än ett djurskyddsärende.

Ang den stängda tråden så hann jag inte se vad som hände i den på slutet, men började det luskas var TS bodde så vr det nog faktiskt rätt att stänga den, även om jag FULLT ut förstår ponte mfl. Satt själv och tänkte flera ggr iom tråden att 'visste jag bara var människan bodde skulle jag anmäla'.
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

luskandet var en väldigt liten bit. Boj skrev själv att hon tyckte att det var personliga påhopp. Antar att buke som vanligt hade föredragit "åh så söt häst, du gör säkert ditt bästa". Nån kan ju faktiskt bli ledsen av kritik..
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Jag lämnar i princip aldrig ut ip-uppgifter eller några andra "hemliga" uppgifter. Det har skett ett fåtal gånger till polisen.

I just detta fallet informerade jag om hur man går till väga för att skicka ett PM till den omtalade trådskaparen.
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Notera att personen ifråga starat en tråd, med "förstäckta" hotelser mm.
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Jag tycker nog att du skall lägga ned den här diskussionen nu.

T o m djurskyddsinspektören ansåg att det var bra att tråden togs bort, det tycker jag borde räcka för dig om nu inte moderatorns eller min åsikt räcker till.
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Nej vet du vad, jag kan själv bli tuff vid diskussioner. Faktum är att i många fall är jag lite väl tolerant, jag kan faktiskt ha lite svårt för att se var påhoppen finns.
I aktuell tråd fanns inte de problemen, och speciellt inte när man börjar hänga ut namnuppgifter mm.

Det som var tråkigt, är att jag inte hann observera trådens kovändning. Men dessvärre kan man inte hinna övervaka alla trådar hela tiden, därför är just synpunkter bra. I detta fall kom också mycket riktigt synpunkter.
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Men om IP-adresser lämnas ut lättvindligt så skulle jag ju påå det viset få rätt på var någon bor. Och kanske ha HELT andra planer än ett djurskyddsärende.

Nu är du ute och seglar!

På vissa forum står IP:nr under användarens namn, jag tror t.o.m. att det skulle kunna göras här på Buke.

Du som privatperson kan aldrig få reda på mer än vilken leverantör IP-nr:t finns hos och eventuellt i vilken stad detta finns.

För att få reda på mer krävs en polisanmälan och inte ens då är det säkert att polisen får reda på vem det är.
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Tro mig, vi behöver inte riktigt gå in på hur jag vet, men det går i många fall att enbart med IP-adressen (som mycket riktigt i vissa forum syns för 'allmänheten') få reda på var postlådan bor.

I vissa fall är det omöjligt, i andra fall när det t ex används biblioteks eller skoldator, eller i vissa fall företag, får man utan problem reda på stad, och har man då namn eller del av namn och lite detektivtalang så.

T ex om jag vet att någon heter Anna Henriksson och är 23 år, sysslar med judo på fritiden och har en border collie som hon tränar och tävlar agility med, och hennes IP-adress går till biblioteket i Småstad, så är det ofta inte överdrivet svårt att hitta hennes brevlåda.

Däremot att hitta Anna Andersson när IP-adressen hör till telia och det är där man hamnar (dvs det är en teliaserver), då är det tämligen omöjligt att lokalisera.

Men de flesta lämnar ut halvpersonliga uppgifter om sig själv, och är namnet inte hur mkt dussinnamn som helst, och sitter på en dator som man får reda på lokalisationen på bara via IP-adressen, då är det inte så himla anonymt längre alla gånger.

Därav gillar jag generellt inte sajter där ip:t är allmänt visat. Inte för dte gör mig personligen något, man hamnar hos telia om man söker på IP, och jag är så oanonym ändå, använder jag min vanliga mailadress med för.efternamn@telia.com så är man en enirosökning från min postlåda. Skriver jag ut någon av mina hästars namn är man en googlesökning från min mailadress och sen bara gå in på eniro. På hela eniro finns det EN person med mitt för + efternamn. Så.. *rycker på axlarna* Men rent generellt så anser jag inte IP-adresser ska synas/lämnas ut 'hur som helst'
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

så när ingen i hans närhet anmäler är det ok att han ser ut så även två månader senare?

jag har anmält frågan men jag ville även försöka påverka härigenom. Vi får inte låta sånt här gå förbi, man måste våga agera.


Ingen i hans närhet har anmält Eftersom att de ser det som nästan Ingen här kunde se, klar förbättring både i Ferrytowns sinne och i hullet. Han har en bit kvar, men alla hästar kan Inte gödas upp på två månader. Han tappade MYCKET i vikt, det tar tid att få fart på hullet och få det att komma tillbaka. Det stadiet har jag lyckligtvis kommit in i (neka det nu om du vill, men jag och folk runt omkring vet att så är det) och för mig går allting uppåt trots allt. Min häst vandrar inte, han verkar glad, pigg, han är blank i pälsen och verkar Inte må dåligt psykiskt.

På detta forum har Jag framstått som en djurplågare och vanvårdare vilket jag Inte tänker köpa för fem öre. Klassa mig som det om du vill, men jag vet själv att så ligger det inte till. Jag gör allt för min häst mer än gärna och vill honom allt väl. Det har varit Otroligt svåra månader för mig i och med att det blev så här, och sen alla dessa trakasserier och anmälningar jag fått? Hur kul tror du att det är på en skala? Jag känner mig otroligt kränkt bara av att veta att folk tänker tanken, och att det faktiskt har skett en anmälan.

Det här problemet är inte vållat med flit, det var en sk "olyckshändelse" som jag skulle vilja kalla det. Min hingst blev utsläppt på sitt första bete, och det blev inte som förväntat utan han gick ner i vikt, hemmablind som man blir såklart när man ser hästen varje dag så upptäckte vi det för sent (erkänner jag självklart).

Responsen man får på det här forumet är oftast negativ, jag vet att man ska kunna ta kritik när man lägger upp en tråd på ett forum, men var går gränsen mellan kritik och trakasserier och påhopp?

Nu kommer det komma en djurinspektör för att inspektera min häst, roligt? Nej! Det känns förjävligt, och allt detta är tacken för att man bad om hjälp på sveriges kändaste hästforum?

Var Ferrytowns tråd? Jo, den slängdes.
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Samtidigt så var vi några stycken som försökte hjälpa. Utan hot och hårda ord.
Men det kändes lite hopplöst när våra råd inte var värda något och man skrev för döva öron.
// Linda
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

för det första tror jag inte att du skrivit detta själv med tanke på att din senaste tråd gick ut på att önska livet av bla mig.

Jag har också en häst som är svår att hålla i hull och i perioder har hon varit för tunn. Men ferrytown var betydligt mer än tunn, dessutom red du på hästen. Det kallas inte hemmablind,det är ren nonchalans.

Jag står för det jag skrivit och gjort och jag är fanimej stolt om det innebär att du börjar mata ferrytown och ger honom ett liv som han förtjänar efter sina år som duktig travhäst.
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Mata honom hade jag ändå gjort? Du har missat en del.
Och ja, jag skrev det själv.
Självklart är det jag som skrivit det meddelandet, dock inte under lika upprört tillstånd som tidigare.
 
Sv: vart är ferrytowns tråd?

Mata honom hade jag ändå gjort? Du har missat en del.
Och ja, jag skrev det själv.
Självklart är det jag som skrivit det meddelandet, dock inte under lika upprört tillstånd som tidigare.

Min ärliga mening är att du har varit alldeles för snabb att vända taggarna utåt i den andra tråden och faktiskt inte tagit åt dig av de råd du fått. Detta är inte ett personangrepp utan ren fakta. Den tidigare tråden är stängd men faktum kvarstår, Ferrytown har inte lagt på sig alls på de bilder du visat. Hade han lagt på sig som du säger hade du säkert haft möjligheten att ta bättre bilder. Jag tror att de som spekulerade i var hästen står och planerar vända sig till djurskyddet fortfarande har de tankarna även om tråden är stängd. Även om du säger att han har mer hull nu så gäller det för dig att se över näringsinnehållet i det foder du ger, och det snarast! Annars finns nog risken att du står där med en anmälan på dig och det kostar med största sannorlikhet betydligt mer än en säck lucern...

Med detta sagt vill jag påminna dig om att jag faktiskt har försvarat dig från påhopp i andra tråden (t ex det att han blir riden vilket är lösa spekulationer) och det var du tacksam för. Jag önskar bara att du varit lika tacksam och lyssnat på mina foderråd till dig. Det var ju trots allt det tråden handlade om...

Önskar dig lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min tråd är borta nu, velat fram och tillbaka länge nu, sen jag började nästan men har ändå fått ut så mycket av att skriva för all...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Vart ska man vända sig egentligen? Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 728
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
634
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp