Värt att köpa Mac i USA? (amerikanst tangentbord..)

VLMF

Trådstartare
Har någon här köpt Mac i USA? Hur fungerar det med å, ä och ö, finns något snabbkommando eller kan man lägga in dem nånstans?

Och programvaran, jag har svenskt Microsoft Office-paket som jag gärna vill ha in i den, det blir inga konstigheter där?

Är student så jag får kanske 500 kr rabatt om jag köper den i Sverige, men det är ju ganska rejäl prisskillnad mot i USA.

Sv: Värt att köpa Mac i USA? (amerikanst tangentbord..)

Klarar du dig utan att betala moms och tull så är det värt det.

Jag har haft min USA-köpta Macbook i två år nu och tycker det fungerar bra. Det enda som skiljer är ju att själva trycket på tangenterna inte är samma som på en svenskköpt, kan hända att utformingen av vissa tangenter är olika också (eller så skiljer det bara på modeller).
Själva OS:et väljer du själv språk på och det ska inte vara några problem med Office.

Hur klarar man sig utan tull och moms? Det är tänkt att min syster ska köpa den och sen ta med den till Sverige.

Hmm, menar du att man måste trycka mer eller mindre?

Troligtvis kommer det blir den nya uppgraderade versionen av Pro.

Jaha, var det så du menade :D

Troligtvis kommer jag ha en extern skärm och tangentbord (svenskt) till när jag är hemma, men de gånger jag tar med datorn blir det ju att skriva på det befintliga tangentbordet.

Tullen, betalar man den på flygplatsen när man landar i Sverige?

Tullen var tydligen 0% på datorer, så det är bara momsen på 25%. Jag kollade på billigaste Pro-modellen (1199 USD) och då tillkommer ca 2000:- i moms.

Man kan iaf betala det i efterhand, om man kan betala direkt på flygplatsen vet jag inte...

Aha, ok.

Jo det stämmer 1199 dollar, men min syster får 100 dollar i studentrabatt också, sjukt värt. Aha, efetrhand också alltså? De är ju smidigt.
Tack för all hjälp!

Kan ju tillägga också att jag inte säger att du måste betala, tänkte bara upplysa lite hur det "ska" funka!

Jupps, det förstod jag ;)

det är olika tangentbord, och för egen del tycker jag det är värt de kronorna extra.. dels för egen del och vid försäljning, av princip brukar jag inte ha datorn kvar allt för länge.. alla specialtecken är inte heller desamma på amerikanskt som svenskt tangentbord så det är inte bara åäö som blir "fel" utan de flesta shift-kombinationer på siffror osv.. vart bokstäverna o siffrorna finns har ändå de flesta koll på idag, däremot är det just "specialtecken" som man inte har i huvudet och det ställer till det när de inte heller finns på tangentbordet :p

att smita från tull och moms är olagligt, och förövrigt så blir du tvungen att betala amerikansk moms på ca 11% (utöver priserna du ser på skylter då man slår på momsen på priset, iaf i de delstater jag varit i)... så det blir inte en så lysande affär i slutändan.

annars så innehåller osx operativsystemet alla tillgängliga språk, oavsett var du köper det, däremot låter jag det vara osagt om OEM-versionerna (som kommer med datorn) innehåller komplett språkstöd, aldrig undersökt saken närmare.

sedan så gäller inte garantin i sverige heller, värt att tänka på.

Garantin fungerar utmärkt även i Sverige, även Apple Care.

Jag köpte min i LA och där tillkom ingen amerikansk moms, men det är ju olika i olika delstater.

Det är 10 % studentrabatt hos Apple för svenska studenter, vilket även på den billigaste modellen är över både "500 kr" och USD 100 + 25 % moms. Inte enorm prisskillnad längre med andra ord.

Garantin ska ju gälla world wide enligt deras hemsida. Och en Apple-store finns i stan och där ska man kunna lämna in oavsett var grejerna är köpta. Har varit in med min USA-köpa iPod där utan problem.

Vilka delstater har du varit i där momsen lagts på sådär? Sälv har jag bott 2 år i staterna och besökt hälften av dem och aldrig varit med om det, bl a när jag köpte iPoden.

Stalker: Enligt mina beräkningar skulle en Pro minsta modellen gå på ca 12 000 kr här i Sverige (med studentrabatt) och ca 8 000 kr i USA (med studentrabatten där).

Skillnad, klart. Men bara om man planerar strunta i momsen. Den enklaste pro kostar SEK 11995 i grundpris, utan någon rabatt alls. SEK 10795 för studenter. (Med något av de två studentkort jag har i alla fall. Och jag borde veta med tanke på att jag köpt en.) Samma modell i USA ligger på USD 1199, minus USD 100 för den studentrabatten blir drygt SEK 8600 (beroende på växlingskurs). Moms på det så hamnar slutsumman på drygt SEK 10700.

Fast på Apples svenska hemsida blir det svenska priset 11 275 kr emd utbildningsrabatten :confused:

Men är 500:- värt ett amerikanskt tangentbord?
(och mer bagage hem för din syster)

Nej 500 kr är det givetvis inte värt, men nästan 4000 kr hade det varit värt.

Vad gäller baggage så skulle (i sådana fall) syrrans pojkvän som besöker henne en vecka ta med den hem så hon slipper mycket baggage, tack för omtanken :)

Senast ändrad:

Det är deras "öppna" utbildningsbutik. Handlar du via Mecenat/Studentkortet (finns det fler på svenska universitet?) är det bättre priser.

Hmm, då är ju det helt klart ett alternativ. Gäller det endast i de fysiska affärerna? Jag har CSNs studentkort.

kl
jag kopte min macbook pro har i Australien...har ocksa funderat pa liknande saker. Pa min gar det att andra till Svenska Pro och antar att det betyder att tangentbordet 'stalls om' till det Svenska? Om ni forstar vad jag menar... funderade da pa om jag har ett vanligt svenskt tangentbord och pluggade in det....skulle det da funka? Har ett vanligt svenskt tangentbord till min stationara...har bara varit for lat att orka fixa och trixa..he,he...kanske borde testa...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka