Vart kan man läsra sig isländska?

N

Nattfardis

Hallå där ute!

Jag är väldigt språkintresserad.. och undrar om nån vet någonstans (kanske på internet) där man kan lära sig lite isländska... :)

Tack så mycket
 
Sv: Vart kan man läsra sig isländska?

Internet vet jag inte, men på gymnasiet läste vi som ville lite isländska. VÄLDIGT lite alltså! (Fast skoj var det!) Mest lite vanliga fraser och uttal. Grammatiken är ju så vansinnigt krånglig... Vi fick en bok som heter "Lärobok i nutida isländska" av Ingegerd Fries. Den var rätt bra faktiskt. Det är den man använder när man läser nybörjar-isländska på universitetet! Borde väl inte vara alltför dyr? Sen finns det kassetter till också.
En annan bra bok är "Isländska hästnamn" av Marit Jonsson. Det är visserligan bara hästnamn, men där finns också de viktigaste uttalsreglerna beskrivna och så förstås betydelsen av alla namn! Våran lärare i isländska blev så förvånad att jag uttalade så bra (för att vara nybörjare!), men det var tack vare den "namn-boken"!
 
Sv: Vart kan man läsra sig isländska?

Jag är oxå väldigt intresserad av att lära mig!!
Var på Island nu i sommar o det gav verkligen mersmak!! Vill kunna mer...:P
Men vad jag har sett finns inga kasetter, men man kan typ läsa hemma, men det e jätte dyrt o då får man typ "examen" i det o så e det med massa prov o sånt.
Varför finns det inte i kasettform så man kan lära sig i egen takt??
Fick en gång italienska kasett för o lära mig, jätte bra! men isländska finns inte så, SYND!!
 
Sv: Vart kan man läsra sig isländska?

jag hitta inget om isländska på folkuniversitetet, bara en massa andra språk... :crazy:
 
Sv: Vart kan man läsra sig isländska?

GU (Göteborgs Universitet) har kurser i isländska.. Jag blev antagen till två men gick aldrig..
 
Sv: Vart kan man läsra sig isländska?

Nattfardis skrev:
Hallå där ute!

Jag är väldigt språkintresserad.. och undrar om nån vet någonstans (kanske på internet) där man kan lära sig lite isländska... :)

Tack så mycket
Jag vill också lära mig isländska å jag ringde runt till alla om lär ut språk(folkuniversitetet osv.) här och jag var den första som frågat efter isländska.
Men jag vet att det finns en kurs i isländska i Sthlm på 12 veckor.
Sen finns det lär-dig-självböcker.
Lärobok i nutida isländska är den jag hittat på Svenska, men den är från 70talet sen finns det några som är på engelska också.
Sen kan du ju kolla http://www.wordgumbo.com/ie/ger/ice/index.htm, http://www.islenska.net osv.
Får du veta något mer så berätta gärna för mig, har försökt med detta i ett år nu
 
Sv: Vart kan man läsra sig isländska?

Just det, det finns en bok som heter Grannspråk: isländska.
Med kassetter och allt.
Vill man läsa på gymnasiet måste man få ihop en grupp på minst 15 personer vad jag vet.
Det får jag försöka med jag då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart kan man läsra sig isländska?

Tack allihopa!

Boken "Isländska hästnamn" Är verkligen bra om man vill lära sig uttalsreglerna (Jag har nästan läst sönder min) , men det är ju inte så kul om man vill prata isländska med någon och det enda man kan säga är "Glód" eller liknande.. :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 320
Senast: Viva
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: co-SMAD4
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 264
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 910
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp