Vart mäter man bomvinkeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 300
E

Egonson

När man mäter bomvidden på en sadel mellan ortspetsarna, exakt vart mäter man då?
Vid framvalvet fattar jag, men liksom längs kanten på utsidan, längs med insidan eller vad?
Nån kan kanske rita på en bild på en sadel framifrån, vart man ska mäta?

Sv: Vart mäter man bomvinkeln

Hitta ortspetsarna, sedan mäter du bomvinkeln som du gör vid en mankmall. Du ska inte mäta mellan stoppningen utan lägg vinkelmätaren/ståltråden eller vad du nu använder på sidan av panelerna som är mot dig när du mäter.

Förstår du eller ska jag rita upp en ful bild i paint?

Rita en paint-bild!

Och förklara för mig hur jag lyckades få två mkt olika hästar att mäta nästan exakt samma grader, den ena ca 90 och den andra dryga 90, fast det skiljer två bomstorlekar...

Jag förstår, men jag litar inte riktigt på mig själv att jag fattat rätt, så rita gärna en ful paint-bild :D

Du kanske mätte för långt bak eller fram på den ena?

Förmodligen för den ena är så tjock att det är svårt att hitta något som liknar skelett över knäna, varken bogspetsar eller revben är simpel match... Hade dessutom ingen gradskiva, men betydligt bredare än 90 grader var han i alla fall :D

Någon annan som har tid att rita kanske om DK inte hinner?
Jag har inte lyckats klura ut.. :p

Här kommer en bild ;)

bomvinkel.jpg

Man får se hur ortspetsarna ligger, man ska alltså inte enbart gå efter kanten.

Polly: Du ahr förmodligen inte mätt rätt, eller så har den ena en ickepassande sadel. Kan också tänka mig att du har använt en ståltråd som har varit för kort. 40-50 cm ska den vara.

Jag ahr mätt så på en del sadlar, och hittills har det stämt med vad andra har mätt. Dock brukar jag inte mäta bomvinkeln på sadlar, brukar mest bara prova dom på hästen och dra en slutsats från det. Det är bara om jag inte kan prova dom som jag mäter bomvinkeln ;)

Ja, om man ska åka till en butik och låna hem begagnade sadlar på prov så kan man ju mäta dem man tar hem så man får på ett ungefär rätt bomvidd.

Liknande trådar

Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag... 2
Svar
28
· Visningar
913
Senast: Trott
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 811
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 996
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 789
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka