Vårt Öländska hus!

Mimsan

Trådstartare
Vi skall ta över makens familjs sommarhus på Öland vilket vi gläder oss kolossalt mycket åt. Det är en fantastiskt trevligt hus med en tomt som ligger kant i kant med Alvaret.
Det har varit i familjens ägo sedan mitten av 80-talet och det finns ett och annat som behövs fixas till. Bland annat är huset en orgie i furu! Väggar, tak, golv... som att kliva in i en brun säck... :crazy:
En fråga: kan man lasera furupaneler som oljades för 30 år sedan? Huset byggdes då och oss veterligen är det bara vardagsrumsgolvet som oljats sedan dess. Det är otroligt vackert och skall få vara kvar, resten skall få en vit/grå nyans.

Andra planer är att lägga nytt golv i hall och kök, fixa badrum (furupanel på väggarna där med!!! :eek:) samt måla om väggar och möjligen plocka ner skiljeväggen som syns till höger på bilden. Innanför den finns vardagsrummet som i dag är utomordentligt svårmöblerat tack vare denna.


 
Sv: Vårt Öländska hus!

Men gud vad spännande, vilket underbart projekt!
Förstår att ni vill få väck mycket av furun, det blir bara mörkt och dystert, som du med säger.

Har dock inga specifika råd eller tips, men lycka till, ska följa ert projekt!
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Säjer som Armani, vilket oerhört roligt projekt :laugh: (avis = bara liiite ;)).

Lycka till :laugh:
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Säjer som Armani, vilket oerhört roligt projekt :laugh: (avis = bara liiite ;)).

Lycka till :laugh:

Tack - snällt med glada hejarop! Jo, det är ett kul projekt. Huset har i sig en spännande historia - det är nämligen ett gammalt folkets hus som renoverades av en duktig snickare åt sig själv i början på 80-talet. Enligt egen utsago lade han ner en evighet, en förmögenhet och sitt äktenskap i projektet. Mycket välbyggt, men som sagt så mycket furu att det är snudd på kriminellt.



Med ljus lasyr på väggar och tak, nytt golv i hallen och en allmän uppdatering av textilier kan det bli hur fint som helst. Höst- och vinterhelgerna är räddade... ;)
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Kanske ta bort lite furu in nåt rum med? OCh tapetsera eller måla. Annars kanske det blir lite samma orgie fast i vitlasyr...;) Och så typ Marimekko-textilier och annat trendigt!! Det blir kanon!!

Var ligger det förresten? *nyfiken sommarölänning*
 
Sv: Vårt Öländska hus!

:eek: Vilket bastuträsk!
Men med lasyr och andra färger kommer det bli totalt förvandlat, från bastu till gammaldags charm med alla fina träpaneler! :love:
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Är du säker på att furun är oljad? Vid den tiden lackades allt.

Om det är som du säger att den är oljad ska det väl inte vara något problem tycker jag att tvätta allt ordentligt rent med målartvätt och sedan måla med en vitpigmenterad olja.

Är den däremot lackad så blir det ett tufft jobb, det måste i så fall slipas ned. Men det beror nog på vilken typ av färg du ska använda. Jag tillhör dem som vid målning kör linoljefärg för att det blir så himla vacker och när de med tiden slits så blir det bara snyggt inte flagit och så. Då måste lacket bort. Men ska du använda någon annan typ av färg så kanske det finns något som funkar på lackat trä.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Är du säker på att furun är oljad? Vid den tiden lackades allt.

Det beror väl helt på hur man tänkte och hur man ville ha det!! Pappa "panelade" mycket vid den tiden och oljade allt. Lackar man åldras ju inte träet på rätt sätt. Men visst, jag har sett lackad panel med, men att säga att alla lackade vid den tiden är ju en viss generalisering!!;) Lackning är big no no för mig!!:D
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Furun är oljad - i alla fall golven, panelerna är vi inte hundra på. Lackade är de i alla fall inte!

För att svara andra här ovan: paneler på väggarna finns i kök, hall och badrum, resten av rummen är tapetserade med väv.
Badrummet skall rivas ut och göras om helt. Där kaklar vi rubbet, sätter in ny dusch, ny toa, nytt handfat etc. Ny dörr skall tas upp från köket mot inbyggd gård där det skall bli trädäck och frukosthörna med morgonsol. :)

Väggarna får en neutral färg. Panelerna bryter vi i lite grått, vävtapeterna får bli vita - sen brallar vi på med textilier i färg. Köket behåller vi antagligen skåpstommarna, men skaffar nya luckor. Så fort finansieringen är klar skall vi kontakta lämpligt byggföretag med de stora jobben. Målar gör vi själva.

Huset ligger för övrigt i Vickleby!
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Coolt!! Då har vi bara en by mellan oss då!! Min stuga ligger i Eriksöre!!:D

*Lånar tråden av mig själv*

Eriksöre är också ett fint ställe! Öland är verkligen en otroligt härlig ö. Hade bara varit där en enda gång innan jag träffade Favoritmännniskan för 20 år sedan. I början var vi där ganska ofta eftersom maken på den tiden gjorde sin AT i Nybro/Kalmar, därefter har det glesat ut - mycket beroende på att vi själva köpte hus som byggts om.
Nu är vi helsålda på nästa husprojekt och ser fram emot att åka dit i alla fall en helg i månaden. Troligen ännu oftare för min del eftersom jag bara jobbar varannan vecka - en riktig högvinst med tanke på alla målande som väntar!
Jag älskar verkligen Vickleby, bygatan med alla de gamla gårdarna är så fin.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Det finns bot för furupanel! Sigma Renova Träprimer har jag nyligen målat möbler med, och den är grymt lättarbetad:
http://www.farg1an.nu/sortiment/Teknos/sortiment/SigmaRTraprimer.html

Vissa möbler målade jag sen med vattenbaserad lackfärg för att få en lite härdigare yta, men det går att bryta renovan rakt av.

Intressant projekt - visst blir det en dagbok över framstegen?!
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Tack för tipset!!!

Dagbok??? Tja, någon slags återrapportering får det väl bli! :)
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Alltså, det går att lasera också. Det har jag gjort på lister och annat, men så här en 8-10 år senare ser man genomslag av kvistar och annat. Det vitlaserade är helt enkelt mycket gulare där - så nu väntar åtgärder på vissa håll ...

Renovan måste du grunda två gånger med, men det är så mycket roligare än shellack.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

. Det är otroligt vackert och skall få vara kvar, resten skall få en vit/grå nyans.





Oj då blir det som en stuga vi bodde i på semestern. Det var ett underbart gammalr trähus, ganska stort.Som drabbats av någon som tyckte precis allting skulle vara målat i sk "shabby chik" stil.

Dvs slarvigt och illa målat. Alla väggar, tak och dörrar var vitskabbiga, 95% av alla möbler var vitskabbiga.... al inredning i övrigt var vit eller gråskabbigt.

Det var rätt fult.

Och inte särskilt orginellt.

/KT- som tycker shabby chikt är fult
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Oj då blir det som en stuga vi bodde i på semestern. Det var ett underbart gammalr trähus, ganska stort.Som drabbats av någon som tyckte precis allting skulle vara målat i sk "shabby chik" stil.

Dvs slarvigt och illa målat. Alla väggar, tak och dörrar var vitskabbiga, 95% av alla möbler var vitskabbiga.... al inredning i övrigt var vit eller gråskabbigt.

Det var rätt fult.

Och inte särskilt orginellt.

/KT- som tycker shabby chikt är fult


Nu hänger jag inte med riktigt. Vem påstår att vi skall måla huset shabby chict? Panelerna skall laseras i gråvitt, väggarna blir vita medan de vackra oljade golven får vara kvar.

Vitt och gråskabbigt tror jag ingen är intresserad av.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Kolla om du behöver shellack innan laseringen, och om den då ska målas över hela eller bara kvistarna. Efter några år får du annars genomsläpp och gulare kvistar ...
(Så ser det ut på några ställen här!)
... Å andra sidan kanske det finns en färglösning för det numera också! :idea:
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Nu hänger jag inte med riktigt. Vem påstår att vi skall måla huset shabby chict? Panelerna skall laseras i gråvitt, väggarna blir vita medan de vackra oljade golven får vara kvar.

Vitt och gråskabbigt tror jag ingen är intresserad av.

Nej men det var den visionen som jag fick när jag läste din tråd EFTER att ha bott i sagda shabby chickade hus i en vecka!

Blev gravt allergisk mot vitt överallt då :).

Det var som att bo inne i snödrottningens hus i Narnia!!!!

/KT
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp