Vårt Öländska hus!

Sv: Vårt Öländska hus!

Nej men det var den visionen som jag fick när jag läste din tråd EFTER att ha bott i sagda shabby chickade hus i en vecka!

Blev gravt allergisk mot vitt överallt då :).

Det var som att bo inne i snödrottningens hus i Narnia!!!!

/KT

Å hu då! Vitt överallt kan jag också tycka blir lite väl svalt, fast mot vackert oljade trägolv tror jag det blir fint - särskilt om man kör med lite Designers Guild-plädar och kuddar upptill!

 
Sv: Vårt Öländska hus!

Å hu då! Vitt överallt kan jag också tycka blir lite väl svalt, fast mot vackert oljade trägolv tror jag det blir fint - särskilt om man kör med lite Designers Guild-plädar och kuddar upptill!


Vitt är helt okej om man har litet färg också... som jag nu förstår att du planerar....:D

/KT
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Oj då blir det som en stuga vi bodde i på semestern. Det var ett underbart gammalr trähus, ganska stort.Som drabbats av någon som tyckte precis allting skulle vara målat i sk "shabby chik" stil.

Dvs slarvigt och illa målat. Alla väggar, tak och dörrar var vitskabbiga, 95% av alla möbler var vitskabbiga.... al inredning i övrigt var vit eller gråskabbigt.

Det var rätt fult.

Och inte särskilt orginellt.

/KT- som tycker shabby chikt är fult


Det beror väl på vad man har för smak, om man tycker det är "skabbigt" eller charmigt.



TS:

Jag tror att ljusa färger blir absolut snyggast i stugan.
Vit träpanel är riktigt fint!
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Måla på olika vis så blir det där alldeles underbart.

Du kan späda ut färg och måla mycket tunt om du vill ha ett laserat intryck.
Det fungerar bra.
Jag har så i mitt halltak som var brungräsligt innan.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Inte så långt från mig heller men ett par byar blir det och jag är permanentboende.
Är du där själv och tröttnar på att måla och känner dig ensam så så bjuder jag på fika :D

Lycka till med renoveringen.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Inte så långt från mig heller men ett par byar blir det och jag är permanentboende.
Är du där själv och tröttnar på att måla och känner dig ensam så så bjuder jag på fika :D

Lycka till med renoveringen.

Det där nappar jag på direkt!!! Lovar höra av mig! :)
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Ser mysigt ut! :). Men jag måste bara få säga att somarölänningarna vet inte vad de snackar om ;). Öland är verkligen inget paradis under vintern, och kan man hitta ett sätt att vara hr så lite som möjligt, så tar man det tillfället.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Mitt hus har innertak av trä, ditsatt på 60-talet. På Flügger sa de att jag inte kunde lasera om jag ville ha det ordentligt vitlaserat. Det skulle bli gulaktigt pga. att furun har mörknat till nästan orange genom åren. Därför valde jag att måla helvitt istället och det ångrar jag inte en sekund. Det blir ändå lätt en överväldigande träkänsla om man laserar. Ett helvitt tak ger mer avslappning för mig åtminstone.
Jag var tvungen att kvistlacka 2 ggr och grunda 1 ggr, sen fick jag måla 2-3 ggr. Så det tar tid och kraft, men hellre det än ett gult genomslag inom bara nåt år.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Grattis!

Öland är ett vackert ställe, har själv hus en liten bit från allvaret. Släktgård från mammas sida (äger än så länge bara en del av det, mamma har fortfarande en del i sin ägo). Har väl planer på att flytta dit för gott i framtiden, nu använder vi det bara som sommarställe. Dock är huvudbyggnaden stort och på tre våningar så plats finns det oändligt av.

Har dock sluppit dessa hemska träpaneler i huset, då det har några år på nacken, tyvärr är det senast ordentligt renoverat på 60-70-talet, så allt går i brunt, orange, grönt o dylika färger med heltäckningsmattor och andra trevliga ting :crazy:

Inget o tillföra tråden egentligen, ville bara gratulera till ett hus på en av världens vackraste platser.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Jag kan verifiera det Fodong berättar. Vi vitlaserade vårt furutak i förra huset (jag ville vitmåla, sambon ville lasera och någon gång måste ju han också få bestämma). Det blev alldeles för gult.

Sen sålde vi. :D
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Mitt hus har innertak av trä, ditsatt på 60-talet. På Flügger sa de att jag inte kunde lasera om jag ville ha det ordentligt vitlaserat. Det skulle bli gulaktigt pga. att furun har mörknat till nästan orange genom åren. Därför valde jag att måla helvitt istället och det ångrar jag inte en sekund. Det blir ändå lätt en överväldigande träkänsla om man laserar. Ett helvitt tak ger mer avslappning för mig åtminstone.
Jag var tvungen att kvistlacka 2 ggr och grunda 1 ggr, sen fick jag måla 2-3 ggr. Så det tar tid och kraft, men hellre det än ett gult genomslag inom bara nåt år.

Det där tål att tänka på! Fast milda makter så mycket jobb!!! :eek: Och jag som kaxigt lovat att jag kan göra det.... I detta fall är det hur mycket trätak som helst!
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Ser mysigt ut! :). Men jag måste bara få säga att somarölänningarna vet inte vad de snackar om ;). Öland är verkligen inget paradis under vintern, och kan man hitta ett sätt att vara hr så lite som möjligt, så tar man det tillfället.

Du, södra Halland är inte så lattjo heller... Ser ändå fram emot några gosiga helger med god mat, långa promenader på Alvaret och kvällsmys med Irish Coffee framför öppna spisen... :)
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Det där tål att tänka på! Fast milda makter så mycket jobb!!! :eek: Och jag som kaxigt lovat att jag kan göra det.... I detta fall är det hur mycket trätak som helst!

Det jobbiga är om man har möbler som måste flyttas och täckas över och så är det rätt jobbigt med mellanrummen mellan trät, du vet där det går ned lite... Där måste man gå med pensel och resten med roller.
Men det tog väl sisådär 1 vecka.
Helt avskräckt är jag inte, jag ska faktiskt ta tag i taket i hallen, badrummet och sovrummet också nu i vinter:D
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Det ser ju ut så att man förväntar sig det som finns inuti.
Jag tror att man skall vara försiktig så att man inte ändrar husets karaktär för mycket.

Det går mode i vad som man tycker om och det kommer i cykler.
Om det var mitt hus så skulle jag vara försiktig så att jag inte gör något som jag senare ångrar.
Jag skulle försöka hålla mig till sådant som varit "fint" många gånger och ofta.
T.ex. målat på träpanel.
Det har varit fint och populärt massor av gånger sedan 1800-talet.
På 1940-så skivade man över pärlspont och spegeldörrar - något som man senare tyckte var alldeles gräsliga åtgärder.
Nu så ser jag åter tendenser till att man vill skiva över och då så undrar jag ju hur mycket man kommer att ångra det i framtiden.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Jag förstår din tanke - och håller med - fast om renoveringen i detta fall resulterar i att jag slipper bastulooken för att istället få något som är ljust och fräscht så är det ändå OK. Huset är bara 30 år gammalt så det är inget helgerån på så sätt!
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Det jobbiga är om man har möbler som måste flyttas och täckas över och så är det rätt jobbigt med mellanrummen mellan trät, du vet där det går ned lite... Där måste man gå med pensel och resten med roller.
Men det tog väl sisådär 1 vecka.
Helt avskräckt är jag inte, jag ska faktiskt ta tag i taket i hallen, badrummet och sovrummet också nu i vinter:D


Prata inte om det...:eek::rofl: jag har också målat alla mina tak vita med ont i axeln som följd :cool: bara för att man får stå och pula med pensel.

Däremot har jag inte behövt måla något på kvistlack utan det har räckt med att måla två gånger med takfärg från ByggMax.

Jag rådfrågade en kompis som är målare och eftersom mitt tak är 30 år så skulle det inte behövas.

Några av taken är målade för 4-6 år sedan och det syns ingenting.
 
Sv: Vårt Öländska hus!

Jag förstår din tanke - och håller med - fast om renoveringen i detta fall resulterar i att jag slipper bastulooken för att istället få något som är ljust och fräscht så är det ändå OK. Huset är bara 30 år gammalt så det är inget helgerån på så sätt!

Som jag sagt innan till dig... Det är ett underbart hus :love: och med ditt tänk (vet ju hur ni har det hemma) ;) så kommer det att bli underbart vackert och passa utmärkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp