Bukefalos 28 år!

Vart ska ridintresserad bo?

ShineShine

Trådstartare
Har tröttnat på storstadspulsen och har lyckats övertala maken att flytta :)

Just nu letar jag information om vart geografiskt i Sverige det är bra att ha ridhäst?
Förutom Skåne, där vägrar min man att bosätta sig.
 
Det finns några hyfsat färska trådar om just det, den senaste för bara någon månad eller några sedan, sök och du skall finna många och spretande argument. :)

Jag säger Halland. Öppet landskap nära havet, skog och mer kuperat inåt landet. Bra kommunikationer i västra delarna, man tar sig fort och lätt norr- och söderut. Jag är i Göteborg på en timme med bil och i Malmö/Köpenhamn på två. Förhållandevis billiga fastigheter i inlandet.

Annars hade jag kanske tittat på Värmland en bit upp längs Klarälven, eller Dalarna lagom långt från Falun/Borlänge.
 
Säger norra Halland eller södra Västra Götaland .
Bra tränare, framförallt hopptränare kanske, nära till bra vet, bra hovslagare, bra alternativa behandlare mm.
 
Jag skulle vilja säga att det beror väldigt mycket på vad hästintresset innebär. Vissa grenar har bättre förhållanden på vissa ställen, viss typ av häst är vanligare på vissa ställen o s v. Så man får nog utgå en del ifrån vad det är man gör med sin häst. Som exempel kan ett ställe vara perfekt för den dom gillar att rida ut i skog och mark men helt värdelöst för den som vill hålla på med avel. Långt mellan hingstar/seminstationer och andra individer av samma ras m m.
 
Runt örebro finns mkt ridhus och stall samt tränare i dressyr hoppning och fälttävlan! Finns även en del terrängbanor. Även ett gäng seminstationer runt om i trakterna. Samt travbana om man pysslar med trav :)
 
Säger norra Halland eller södra Västra Götaland .
Bra tränare, framförallt hopptränare kanske, nära till bra vet, bra hovslagare, bra alternativa behandlare mm.
Håller med dig förutom det faktum att de är så jäkla lerigt här i nordligaste Halland. Å andra sidan tror jag inte man behöver åka långt söder ut för att få bättre hagar..
 
Håller med dig förutom det faktum att de är så jäkla lerigt här i nordligaste Halland. Å andra sidan tror jag inte man behöver åka långt söder ut för att få bättre hagar..
Ja mycket mark är fd havsbotten men beror på lite då jag vet några stall strax öster om Fjäråsbräcka där dom bara tagit bort matjorden och sedan fått underbara sandhagar.
 
Norra Skåne! Fint mosaiklandskap med bra hagmark/skog och mycket mark för pengarna (= stora hagar). Få dagar med frusna ridbanor och fina skogar att rida i, rätt gott om tränare, kliniker, etc och alla grannarna har häst:D
 
Ja mycket mark är fd havsbotten men beror på lite då jag vet några stall strax öster om Fjäråsbräcka där dom bara tagit bort matjorden och sedan fått underbara sandhagar.

Jamen verkligen, tycker att så fort en kommer upp lite från havet mot bräckan/inåt landet så är det väldigt bra hagar :)

@ShineShine
Generellt är just Kungsbacka en bra hästkommun på många sätt (bpde utbudsmässigt i närområdet och relativt korta avstånd till resten av Västsverige) och Halland är/var ett av de hästtätaste länen :) Dock rätt dyrt om en inte letar mer inåt landet. :)
 
Har tröttnat på storstadspulsen och har lyckats övertala maken att flytta :)

Just nu letar jag information om vart geografiskt i Sverige det är bra att ha ridhäst?
Förutom Skåne, där vägrar min man att bosätta sig.

Det beror väl lite på vad du vill göra med din häst? Om du håller på med någon "smal" gren kan det ju vara bra att välja en ort där det finns likasinnade, till exempel. Och så vilken typ av hästhållning du har tänkt dig - ska du ha gård eller inackordera hästen? Vad får det kosta? Och glöm inte din man, vad är han intresserad av?

Om man inte har tänkt sig en nationell tävlingskarriär så kan det vara trevligt att bo på Gotland. Det finns många ridklubbar med trevlig och familjär stämning, många grenar att prova på, bra betesmarker och det är inte så dyrt att köpa gård eller inackordera.
 
Det beror väl lite på vad du vill göra med din häst? Om du håller på med någon "smal" gren kan det ju vara bra att välja en ort där det finns likasinnade, till exempel.
[... ...]
Om man inte har tänkt sig en nationell tävlingskarriär så kan det vara trevligt att bo på Gotland.
En oproportionerligt stor andel av de nationellt mest framgångsrika ropingryttarna bor på, eller kommer från, Gotland. :)
 
Västra Götaland tycker jag! Nära endel städer, mkt tävlingarna både i närområdet och mkt större inom några timmar, både allt i Skåne och allt runt Strömsholm, Sundbyholm o så. Bra priser på hästgårdar! Mkt jobb och bra kommunikationer. Finns massa ridhus inom kort avstånd hemifrån. Sandmark! :D
 
En oproportionerligt stor andel av de nationellt mest framgångsrika ropingryttarna bor på, eller kommer från, Gotland. :)

Yep, och duktiga kuskar med mera. Jag säger inte att man inte KAN tävla nationellt och bo på Gotland. Men efter att ha kört till färjan med stresspåslag mer än en gång efter att fastlandstävlingar tagit mer tid än tänkt, skulle inte Gotland vara mitt förstahandsval att flytta TILL om jag ville tävla nationellt.
 
Västra Götaland tycker jag! Nära endel städer, mkt tävlingarna både i närområdet och mkt större inom några timmar, både allt i Skåne och allt runt Strömsholm, Sundbyholm o så. Bra priser på hästgårdar! Mkt jobb och bra kommunikationer. Finns massa ridhus inom kort avstånd hemifrån. Sandmark! :D
Bor i VG och ingen sandmark här inte.
 
Jag bor i Östergötland och här duggar det tätt mellan stallen och tävlingsanläggningarna är många för de tre största ridsportgrenarna. Vill man ha bra ridvägar får man dock hålla sig borta från slätten.

Jag säger som några andra att det vore intressant att höra vad du är intresserad av inom ridsporten. Jättebra ridnatur, mycket tävlingar? Vilken/vilka grenar?
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 232
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 263
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 838
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 271
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp