Väst hjälp !

sky_fly

Trådstartare
Har en väst som jag inte vet om den sitter bra...

Jag vill veta hur ni upplever det att den sitter. (Knepigt jag skrev) Men säg om ni tycker att den sitter fel !

th_DSC00883.jpg

Här har jag ju armen och håller i mobilen så jag kanske "får med" västen oxså. ?
th_DSC00884.jpg

Sitter på en stol
th_DSC00889.jpg

Här finns det både stora och små

Säg vad ni tycker och alla komentaren :)

Sv: Väst hjälp !

Jag skulle vilja att den går ner lite längre på ryggen, men jag vet inte om det är så det ska vara. När jag köp mina västar har jag alltid fått hjälp i affären att passa ut den.

Jo, vi fick hjälp..
Men nu har ja vuxit lite osv.. så jag vet inte hur den sitter nu..

Det ser ut som att du håller på att växa ur den.
Den kunde varit lite längre i ryggen, men det beror på lite. Själv har jag en dressyrsadel med djup sits/högt bakvalv o jag kan inte ha riktigt så lång som jag kanske skulle haft för det funkar inte i den sadeln.
Däremot så ser den lite kort ut framtill men det är jättesvårt utan att känna på dig hur den sitter. Men om du "sticker in" fingrarna i magen under understa revbenet hur långt ner går västen då? Den ska gå en liten bit under revbenen. Några centimeter. Typ 2-3 fingerbredder kan bli lagom.
Ofta har ju kardborren en viss överlappningsgräns som minst ska överlappas. Det går inte riktigt att se hur det står till med det, men om kardborret är i bra kodition borde det räcka med 5 cm.
Kanske kan du gå dit där du köpte den o fråga om råd.

Det där med revbenen, är det menat på sidorna, allra längst ner ?

Har en allraound (stavas?) sadel med djup sits så precis där bakvalvet slutar slutar ocksp västen, så den slår i.. :crazy:

Hmmm... Ska se om jag kan förklara bättre.
Om du tar fingertopparna o sticker in dem i magen på båda sidor om naveln (eller lite ovanför navelhöjd kanske) o pressar lite uppåt så känner du nog det nedersta revbenet. Framstycket på västen ska gå en liten bit nedanför. Du får försöka slappna av i magmusklerna :)

Okey, men den sitter iaf längre ner, så det är nog bra..
Men är bakstycket för kort ?

Västen ser klart för liten ut. Västen ska skydda svanskotan,ibland får man frångå det lite om den går i sadeln men det är bra om den skyddar hela ryggen.

Det är ju svårt att säga när man bara ser på bild, men kolla runt lite och be personalen hjälpa dig så märker du ju skillnaden:)

Jag skulle nog vilja att den var lite längre ner där bak , eller inte hade en tvär kant utan en som ser ut lite som en spets. Sen kan du ju känna bäst själv hur den sitter. Den ska sitta ungefär 4 cm under nedersta revbenet och vara så pass lång på ryggen att den skyddar det mesta av ryggraden utan att hugga i sadeln när du rider. Den ska ju egentligen skydda svanskotan men enligt mig så får man problem med att västen fastnar i sadeln då, så då får man ta så lång som det går ändå..

Okej.
Det går en bit under nedersta revbenet, så där sitter den bra.
I den sadeln vi har på hästen nu har så pass högt bakvalv så att denna väst slår i.
Fast jag brukar aldrig rida med väst, men tänkte ta upp det nu igen.
Men tänkte om jag växt ur den och ville ha lite råd..

Men om man köper en som är längre, "går det inte och rida" då om denna är precis ? :p

Västens längd= 4 fingrar ner till sadeln från västens nederkant
*Haha, lyssnar noga på de som hjälpte mig med säkerhetsväst så sent som igår:D )

visst går det ;) men det är väl om du blir väldigt distraherad av stötarna man får när västen slår i eller om västen åker över kanten på sadeln och stöter i hästens rygg. Det är ju säkrare med en för liten eller för stor väst än ingen alls:p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
934
Senast: Bison
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
613
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka