Våta täcken över natt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 8 648
F

FiaH

En kompis till mig har tre hästar och hon brukar låta sina hästar ha på sig sina regntäcken över natt när täckena är våta, så är de torra på morgonen efter. Jag tror inte att täckena är så våta att hästarna har blivit det också. Istället för att hänga upp täckena på tork och det tar några dagar ibland innan de torkar. Hur brukar ni göra? Lägger du på din häst ett fodrat stalltäcke över natten eller låter du regntäcket ligga på? Kan det vara bra för pållen eller gör det kanske inte något? :confused:

Sv: Våta täcken över natt?

Beror på hur vått det är, vi har inga täckesbyten i vårat stall så om täckena är genomsura byter jag till ett annat regntäcke som är torrt.

De är ju dock inte blöta på insidan, men är utsidan för blöt så tror jag att det tynger ner och kyler ner hästen ändå, därför är det säkert bra att ha en uppsättning till så att täcken hinner torka ordentligt mellan varven, om man nu inte har täckesbyte...hade jag haft det så hade mina nog fått vara utan täcke på natten.

Min tes är att pållen klarar sig nog ganska bra ändå. ;)

Min häst skulle aldrig få stå med ett blött täcke över natten. Hon har termotäcke över natten och regntäcke ovanpå på dagarna. Hon har lite problem med ryggen och ska därför inte bli kall.

I 'mitt' stall så får täckena sitta kvar vid insläppet om dom är blöta på utsidan men torra på insidan, sen tas dom av vid kvällsfodringen. Är dom blöta igenom så byts det naturligtvis direkt

Där Besten stod in ackorderad för ett par år sedan menade stallägaren att det bästa sättet att torka täcken var att låta dem hänga kvar på hästen :crazy:
Besten drabbades dock aldrig av detta, eftersom vi var några stycken som hjälpte varandra med täckesbyten.

Numera har jag ett alldeles utmärkt torkrum som gränsar till pannrummet i källaren, så täckena torkar där över natten.

Immer

Mina hästars täcken hängs i sadelkammaren eller torkrum för täcken där de torkar över natten oavsett hur blöta de är. Med värme och avfuktare.

Skulle aldrig låta ett blött täcke ligga kvar på hästen. De byter till sina stalltäcken vid insläpp.

det sägs ju att täcket torkar mycket fortare på hästen, men jagvill nog hellst att de ska bytas ifall de skulle ha blivit blött å insidan. just nu gäller det att ha många regntäcken!

Visst torkar det snabbare på hästen, men det går åt lite mer energi av hästen. Dessutom tycker jag inte om den fukt som blir i stallet när vätan avdunstar, det är defintivt inget man vill ha i sin stallmiljö.

Vi byter på hästarna när de kommer in. Har man riktigt bra ventilation och hästar som pallar kan man ha på dem de våta täckena, men jag vill nog helst ha andra rutiner om det går...

Jag tar av täckena nattetid, och hänger dem i sadelkammaren där det finns en liten fläkt som jag startar om de är blöta. Så är de torra och fina på morgonen igen! Mina hästar går utan täcke på nätterna, om det inte är vrålkallt. (Har kallstall)

i vårat stall har de flesta hästar samma täcke dygnet runt. om man har ett bra täcke som andas och inte släpper igenom någon nederbörd fungerar det alldeles utmärkt.

vi byter täcke på våra hästar..
ute täcke o pyjamas..:smirk:

Aldrig!
Min häst går ju ute dygnet runt så enda gången jag har möjlighet att kolla är när jag är där på dan/kvällen och rider. Då får han alltid ett torrt täcke och hänger upp den som är fuktigt på tork.
Om det har blivit blött medans jag inte är där är det nästan alltid någon snäll stallkompis som tagit av det:)

Skulle aldrig låta mina hästar sova med ett blött täcke! Eller ute täcke över huvudtaget. Nu har vi torkrum som de torkar i under natten, men förut tog jag hem blöta täcken och torkade dem i källaren så att man fick ha två att byta med hela tiden.

halva vårt stall kör med blöta täcken på, halva inte...

jag personligen skulle aldrig ha min häst som täckestorkare...
då köper jag hellre flera uppsättningar!
min häst har gosepyamas på natten... :p

självklart byter man om hästen är blöt rakt igenom. men om täcket bara är blött utanpå, vad är det för skillnad mot när de går ute hela dagen? inne är det dessutom, torrt, vindstilla och de får kvällshö.
har man ett bra täcke torkar det otroligt fort.

Är hästarna torra och varma och täcket torrt på insidan och blött på utsidan av någon regnskur så får våra hästar ha på sig täcket över natten. Det torkar på bara någon timme. Ser inte några problem med det.

Om hästarna är dyngsura och driper av vatten, men täcket är torrt på insidan, så brukar vi byta till stalltäcket ändå. Hästen får stå utan täcket en stund, få en borst, och bli kliad och torkad, sen lägger vi på ett torrt stalltäcke. Såklart mycket behagligare för hästen då.

Hos oss tas utetäcket av och hängs upp. Dock sker inga
täckesbyten, så man får alltid ha innetäcket under utetäcket.

vill du ha en blöt ytterjacka på dig inne bara dör att det inte regnar inne?

jag låter täcket vara kvar på hästen (såvida det inte blött igenom) torkar mycket fortare då

Mina har "pyamasen" på sig dygnet och ofodrat regntäcke över ute.
Är de blöta efter dagens utevistelse så får de ha det blöta täcket kvar på sig över natten...
Står i kallstall utan några som helst torkmöjligheter och tar inte ut/in hästarna själv varje dag så det är bästa möjligheten för dem att ha torra täcken..
De andra tar av sina hästar täcken och lägger på dem ett innetäcke, med följden att utetäcket är blött på morgonen medans mina har torra täcken...

Vad som är rätt är väl omöjligt att säga, men jag tycker det är bättre att de får ha det fuktiga täcket på sig några timmar extra än att få på sig ett blött/fuktigt täcke på morgonen...

Är det blött igenom så skall det givetvis av och bytas, då får jag åka några extravändor med torra täcken och ta hem de blöta på tork...

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 297
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Eurovision 2025
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur