Vatten i hagen

keons

Trådstartare
Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa.

Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en stor, en "liten stor" och en pytteliten). Hen påstod att jag inte ger dem nog med vatten för att hen hade behövt fylla på en dag. Nu har jag ångest.

Mina hästar går i en hage som har en hel del gräs och buskar, men väldigt kort och magert. De har ungefär 90 liter vatten, i fyra olika tunnor, på morgonen när de kommer ut, jag byter varje kväll och fyller på. Jag brukar åka ut någon gång runt lunchtid varje dag och fylla på, sedan kommer jag ut på eftermiddagen runt 17-18 och gör iordning stallet (samt fyller på om det behövs) för att slutligen ta in dem vid 21-22. Det brukar aldrig vara helt slut i hinkarna någon gång under dagen.

Är detta verkligen dåligt med vatten? Ibland kan jag vara där i flera timmar på dagen och något behövs fixas (t.ex höbärgning, fix av hage), och då ser jag att alla tre går och dricker så det är inte bara en av dem som dricker allt.

En dag hade det alltså tagit slut redan på morgonen/tidig förmiddag, jag vet inte om de var extra törstiga, om min shettis haft ut en av hinkarna (som han gör om han är uttråkad) eller om rådduren vågar sig fram under natten (ren gissning, kan ingenting om rådjur ärligt talat :D). Detta har aldrig hänt, varken innan eller efter. Och nu är hen sååå orolig över att jag låter mina hästar vara utan vatten. Som jag sa tidigare hade jag alltså kommit ut 12-14 och fyllt på vatten. De äter dessutom lite gräs och får i sig vätska den vägen.

Jag jobbar, jag kan liksom inte åka ut varje timme och kolla vattnet. Hur gör man? Är baljorna för stora går shettisen i så det måste vara hinkar. På natten har de vattenkoppar och dricker bra.
 
Förstår inte problemet. Är väl bara att ställa ut fler tunnor om du är tveksam till att det räcker? Nu när det varit så varmt har mina två hästar druckit nästan två st baljor med 90 l vardera per dag (ute ca 6 - 21) d v s totalt 180 l, så 90 l till tre hästar låter lite.
 
Förstår inte problemet. Är väl bara att ställa ut fler tunnor om du är tveksam till att det räcker? Nu när det varit så varmt har mina två hästar druckit nästan två st baljor med 90 l vardera per dag (ute ca 6 - 21) d v s totalt 180 l, så 90 l till tre hästar låter lite.
Antar att det var en rätt dum tråd. Skrev väl i affekt pga kände mig så urusel efter hennes utskällning ... klart jag får ställa ut mer. :) Sedan nu när det är extra varmt har jag tagit in dem ett par timmar per dag då min stora aldrig druckit mycket vatten ute (jobbar på det). Då har de druckit extra mycket. Den gången det var slut var en småregnig dag.

Kanske ska förtydliga, för de som inte orkar läsa ordentligt, att de inte bara har 90 l tillgodo per dag. Utan att jag åker ut minst två gånger och fyller på om det behövs.
 
Enligt djurskyddslagen ska hästar erbjudas vatten (och då kunna dricka sig otörstiga) två gånger om dagen som minimum. Bäst är såklart fri tillgång. Skulle det någon dag ta slut och vara slut i någon timme så känns ju inte det som någon större katastrof? Men som någon sa tidigare - det går ju bra att ställa ut fler hinkar så är problemet löst!
 
Din stallkompis överdriver, helt onödigt att skälla ut dig. Som sagt kan hästarna både välta ut hinkarna eller dricka ovanligt mycket någon dag. Ett par timmar utan vatten ta hästarna ingen skada av.
Fritillgång är såklart det bästa, så om hästarna dricker med än vanligt kan det vara en bra ide att ställa ut fler hinkar.
Men det är inget du ska ha ångest över.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 363
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 579
Senast: Angel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp