bettysmatte
Trådstartare
Hittade det nu på datorn. Stod samma uppgifter som på brunnsprotokollet.På min dator var det inga problem. Har inte testat på platta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hittade det nu på datorn. Stod samma uppgifter som på brunnsprotokollet.På min dator var det inga problem. Har inte testat på platta.
Fast du kan kolla på omgivningen, se hur de brunnarna är och var. Prata med grannar som borrat och höra hur deras vatten är, jämföra borrdjup, om vattnet är bra? Ja, typ....Hittade det nu på datorn. Stod samma uppgifter som på brunnsprotokollet.
Det fanns faktiskt inga andra brunnar i närmsta omgivningen, enligt kartan, vilket jag antar betyder att de flesta andra har äldre brunnar.Fast du kan kolla på omgivningen, se hur de brunnarna är och var. Prata med grannar som borrat och höra hur deras vatten är, jämföra borrdjup, om vattnet är bra? Ja, typ....
Det verkar inte bero på åldern på brunnen.Det fanns faktiskt inga andra brunnar i närmsta omgivningen
Saxat från sidan.Det verkar inte bero på åldern på brunnen.
Min brunn var inte med medan grannarnas betydligt äldre brunnar fanns där.
Den finns dessutom kvar och är verksam sedan 1979 och fortfarande framgångsrik.Firman som gjorde det var stor, känd och ordentligt auktoriserad.
Antar att det är jättemycket järn i vattnet om det dödar mossa??? Där slangen har fått ligga och rinna blir mossan alldeles svart.... Det verkar inte riktigt normalt.Spännande.
Jag för min del tror att det är helt ofarlig järnoxid (rost).
Mossa är oerhört känslig för kalk så dra inga slutsatser från det.Antar att det är jättemycket järn i vattnet om det dödar mossa??? Där slangen har fått ligga och rinna blir mossan alldeles svart.... Det verkar inte riktigt normalt.
Om inte annat så kan jag väl tappa mitt vatten på dunkar och sälja det som mossdödare..... Man får behålla humorn....Mossa är oerhört känslig för kalk så dra inga slutsatser från det.
Antar att det är jättemycket järn i vattnet om det dödar mossa??? Där slangen har fått ligga och rinna blir mossan alldeles svart.... Det verkar inte riktigt normalt.
Jag har inte ens hunnit skicka. Fick paketet i onsdags och skulle skicka i torsdags. Men enligt anvisningarna så skulle man använda "normal" mängd vatten dagen före, och det hade jag ju inte gjort pga trasig hydropress. Fredag - söndag kan man inte skicka, så nu får jag vänta till måndag. Sedan tar det ca 10 dagar, står det. Det är lite krångligt att få till det, speciellt som jag inte bor i huset.Har du inte fått provsvaret ännu?
Jösses!Vattenprovet skickat idag. Testar för "allt" som erbjöds hos eurofins: bakterier, radon, kemisk analys och metaller. Igår körde vi högtryckstvätt i flera timmar, så vattnet fick en rejäl "genomkörare" i alla fall.
MEN nu läcker det på ett annat ställe...Vattnet är avstängt och vi får förhoppningsvis ut rörmokare i veckan igen. Hydropressen är lagad, men nu läcker det ca 1,5 ifrån den. Ur rören som går ut genom väggen till kranen på utsidan. Suck...
Och när vi tätar där, var kommer det att läcka nästa gång?!
Min brunn som borrades i höstas är inte medLite OT men...
Jag hittade en väldigt intressant skrift på SGU
http://resource.sgu.se/produkter/broschyrer/normbrunn-07.pdf
Samt en karta där du kan leta reda på din brunn, klicka på den och få fram alla data.
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html
Jösses!
anläggningen borde väl vara skapligt ny? För brunnen var väl inte så gammal? Då brukar man ju göra om det mesta.
Vattenprovet skickat idag. Testar för "allt" som erbjöds hos eurofins: bakterier, radon, kemisk analys och metaller. Igår körde vi högtryckstvätt i flera timmar, så vattnet fick en rejäl "genomkörare" i alla fall.
Tyvärr så är det ofta så att flytta till en gård.Det är LITE lätt att tappa sugen när det känns som om det hela tiden är ett steg framåt och två tillbaks med vattenproblemet.
Tror väl inte att det har så mycket att göra med om det är en "gård" (67 kvm torp med 2 hektar markTyvärr så är det ofta så att flytta till en gård.
Att det blir en massa som man inte räknat med som rasar.
När jag och min ex-man flyttade till den gård som jag nu äger så hade vi torrlag brunn, vattenläcka från färskvatten och vattenläcka från avloppsvatten under den första månaden.
Men man får jobba sig igenom det där.