Vattenledningen matar vatten trots avstängda maskiner

purity_666

Trådstartare
Okej, lång historia men här:

Min tvättmaskin började plötsligt krångla, den ville inte avsluta ett program. Typ samtidigt började det rinna i toalettstolen, läcker inget på utsidan någonstans. Jag såg inget samband,

Jag fixade toaletten med att skruva av vattnet mellan gångerna. Hyresvärden var här och kollade toaletten, trodde han lagat den och sa att vi skulle fixa ny toalettstol annars. Hans lagning höll inte. Jag har fortsatt skruva av vattnet mellan gångerna, funkar ok.

Nu har min tvättmaskin börjat vägra. Den startar, drar nåt varv och sen dör den. Den tömmer först lite. Man hör att det brummar som om något inte riktigt orkar dra igång. Väljer jag programmet "soak" eller "rinse" dör den. Väljer jag töm eller centrifug så funkar den. Inga felmeddelanden eller lampor någonstans.

Såå, idag skruvade jag av vattenslangen på maskinen för att se om det var tätt i någon sil. Jag märkte då att det rann vatten ur slangen, vred av vattnet på ledningen och det slutade rinna några sekunder men sen började det igen. Så kollade lite och såg att det rinner vatten i tvättmaskinen hela tiden.

Nu testade jag skruva igång vattnet till toaletten så den rinner, då rinner det mycket, mycket mindre i tvättmaskinen (den är avstängd) Så jag funderar på om problemet är tvättmaskinen kanske är att den är överfull med vatten, tömmer inte allt i starten och vattennivåmätaren då säger att den inte behöver mer vatten.

Men alltså, frågan är varför det rinner vatten i både toalettstol och tvättmaskin bara sådär? Läcker inget på golvet. Nu har jag lämnat luckan till filtret nere på tvättmaskinen öppen så vattnet kan rinna ur där så slipper tvättmaskinen drunkna iaf.
Jag ska ringa hyresvärden i morgon så får vi se. Men tills dess... några tankar?

Just ja, idag har jag haft brungult vatten också(bara kallvattnet). Hurra. Egenborrad brunn så har nog hänt nåt skumt där.Men fram till idag har vattnet varit bra så hör nog inte ihop.. tror jag.
 
Okej, lång historia men här:

Min tvättmaskin började plötsligt krångla, den ville inte avsluta ett program. Typ samtidigt började det rinna i toalettstolen, läcker inget på utsidan någonstans. Jag såg inget samband,

Jag fixade toaletten med att skruva av vattnet mellan gångerna. Hyresvärden var här och kollade toaletten, trodde han lagat den och sa att vi skulle fixa ny toalettstol annars. Hans lagning höll inte. Jag har fortsatt skruva av vattnet mellan gångerna, funkar ok.

Nu har min tvättmaskin börjat vägra. Den startar, drar nåt varv och sen dör den. Den tömmer först lite. Man hör att det brummar som om något inte riktigt orkar dra igång. Väljer jag programmet "soak" eller "rinse" dör den. Väljer jag töm eller centrifug så funkar den. Inga felmeddelanden eller lampor någonstans.

Såå, idag skruvade jag av vattenslangen på maskinen för att se om det var tätt i någon sil. Jag märkte då att det rann vatten ur slangen, vred av vattnet på ledningen och det slutade rinna några sekunder men sen började det igen. Så kollade lite och såg att det rinner vatten i tvättmaskinen hela tiden.

Nu testade jag skruva igång vattnet till toaletten så den rinner, då rinner det mycket, mycket mindre i tvättmaskinen (den är avstängd) Så jag funderar på om problemet är tvättmaskinen kanske är att den är överfull med vatten, tömmer inte allt i starten och vattennivåmätaren då säger att den inte behöver mer vatten.

Men alltså, frågan är varför det rinner vatten i både toalettstol och tvättmaskin bara sådär? Läcker inget på golvet. Nu har jag lämnat luckan till filtret nere på tvättmaskinen öppen så vattnet kan rinna ur där så slipper tvättmaskinen drunkna iaf.
Jag ska ringa hyresvärden i morgon så får vi se. Men tills dess... några tankar?

Just ja, idag har jag haft brungult vatten också(bara kallvattnet). Hurra. Egenborrad brunn så har nog hänt nåt skumt där.Men fram till idag har vattnet varit bra så hör nog inte ihop.. tror jag.


För högt tryck på vattnet?
Mvh
Pudlan
 
Två oberoende av varandra saker som råkat hända samtidigt.

I toalettstolen är antigen ventilen sliten, flotören som stänger/öppnar ventilen trasig eller gummitätningen till utloppet vikt eller trasig.

Att Tvättmaskinen inte pumpar ut vattnet beror på antigen trasig pump eller trasigt automatverk, Mest troligt det senare då inga program fungerar för dig.
 
Två oberoende av varandra saker som råkat hända samtidigt.

I toalettstolen är antigen ventilen sliten, flotören som stänger/öppnar ventilen trasig eller gummitätningen till utloppet vikt eller trasig.

Att Tvättmaskinen inte pumpar ut vattnet beror på antigen trasig pump eller trasigt automatverk, Mest troligt det senare då inga program fungerar för dig.
Problemet med att det droppar vatten i den hela tiden tänker jag hör ihop med problemet att toaletten rinner, eftersom de delar vattenledning. Det kom ju t.o.m vatten när jag skruvat av vattenslangen från tvättmaskinen, även om jag stängt ventilen på vattenledningen så det borde inte gå fram vatten till maskinen.
 
Jag tror också att det är en variant av "en olycka kommer sällan ensam" :)

Det hänger inte ihop alls. Det enda som är gemensamt är hålet i plånboken när du fixat det :D
Fast nog borde rinnandet i toaletten höra ihop med att det rinner vatten i tvättmaskinen konstant, när de delar samma ledning?
Kom alltså vatten ur vattenslangen när den skruvats bort från maskinen, trots att jag stängt ventilen på vattenröret så inget vatten skulle gå till maskinen
 
Fast nog borde rinnandet i toaletten höra ihop med att det rinner vatten i tvättmaskinen konstant, när de delar samma ledning?
Kom alltså vatten ur vattenslangen när den skruvats bort från maskinen, trots att jag stängt ventilen på vattenröret så inget vatten skulle gå till maskinen
Vet inte om jag begriper?

En toalett ska ju ha konstant vattentryck mot sig och stänger av när flottören lyfts till stoppläge. Om en toalettstol står och rinner är det stolen det är fel på.

Tvättmaskinen är det samma med. Den ska stoppa tillflödet när den inte används. Man ska ju varken till toalettstol eller tvättmaskin stänga flödet när de inte används!
 
Tvättmaskinen är det samma med. Den ska stoppa tillflödet när den inte används. Man ska ju varken till toalettstol eller tvättmaskin stänga flödet när de inte används!

Precis. Det som kan ha hänt är väl möjligen att bägge delarna gått sönder av någon anledning som har med vattentillförseln att göra.

Första problemet är att vattenavstäningen (ventilen) uppenbarligen inte håller tätt. Det är ju relativt lätt att fixa. Sedan är det flottören till toaletten och tydligen något problem med att tvättmaskinen tar in vatten trots att den inte är tillslagen och igång med program.
 
Precis. Det som kan ha hänt är väl möjligen att bägge delarna gått sönder av någon anledning som har med vattentillförseln att göra.

Första problemet är att vattenavstäningen (ventilen) uppenbarligen inte håller tätt. Det är ju relativt lätt att fixa. Sedan är det flottören till toaletten och tydligen något problem med att tvättmaskinen tar in vatten trots att den inte är tillslagen och igång med program.

Ja ingen av dom håller tätt när de är avstängda. Toaletten har hyresvärden kollat på. Flottören var det inte. Han hittade lite skräp som han tog bort, typ grus, men det hjälpte inte.

Så nu testade jag skruva av vattenslangen vid vattenledningen istället för uppe vid tvättmaskinen. Filtret i slangen var helt igensatt av grus. Det läckte lite vatten ur vattenledningen trots att jag stängt av ventilen till den. Skulle bara testa och skruva på liiite vatten och det exploderade en brun sörja. Kan tänka mig att ventilen inte sluter helt tätt pga grus. Så ja, jag tror grus i systemet är problemet. Har ju egen brunn och som jag sa så har vattnet varit grusigt igår och idag.

Kanske skulle stänga av vattnet så man kunde skruva loss alla rören vid toalett/tvättmaskin och göra rent dom ordentligt. Ja, när dom fixat vattnet då. Min tvättmaskin får man nog ge upp hoppet på, den orkar inte pumpa in vatten, säkert grus i maskineriet. Ny är beställd men vill ju inte koppla in den förrän grundproblemet är fixat.

Ska väl tillägga att jag i vanliga fall inte stänger av vatten till varken toalett eller tvättmaskin, har bara gjort det som nödlösning nu när det runnit vatten
 
OK, då behöver ju systemet spolas ur låter det som. Skruva ur anslutningen vid ventilen, spola igenom avstäningsvwntilen vid delningen. Sedan spola vardera ledning till tvättmaskin resp toalett för att spola ur ev. partiklar som hindrar tillstängning?
 
OK, då behöver ju systemet spolas ur låter det som. Skruva ur anslutningen vid ventilen, spola igenom avstäningsvwntilen vid delningen. Sedan spola vardera ledning till tvättmaskin resp toalett för att spola ur ev. partiklar som hindrar tillstängning?

Ja nu när ledningen till tvättmaskinen fick hosta ur sig sin bruna sörja så rinner det inte in vatten till maskinen när jag stängt av ventilen. Den kunde säkert inte stängas pga grus.
Är nog samma i toalettstolen. Den slutade ju rinna en liten stund efter att hyresvärden gjort ren på grus så räcker kanske att göra om samma sak.
Ja när gruseriet i vattnet är åtgärdat ska jag höra om vi kan stänga av vattnet och göra rent rören där. Har väldigt lågt tryck i duschen så kan nog behöva göra rent där också. Är ju inte stor idé innan själva felet är avhjälpt. Jag får mitt vatten genom grannhuset.
Synd att tvättmaskinen hann gå sönder, är toalettstolen utom räddning köper hyresvärden en ny.
 
Vattengåtan är löst. Hydroforen i grannstugan är typ helt sönderrostad. När de tömde den på vatten fick de ösa ur grus ur botten.
Så när den är bytt ska jag kolla igenom alla silar och sånt.
 
Låter som en bra idé, att börja så nära brunnen som möjligt. Sedan spola systemet så det som ev ligger kvar kommer ut, men jag hade gjort detta utan något tillkopplat, d v s ut i spann eller liknande (inte avloppet som då kanske slammar igen)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 306
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en vattenkran/vattenutkastare på södersidan av huset. Det har alltid varit lite fördröjning på tillströmningen av vatten när man...
Svar
19
· Visningar
12 489
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp