vattna hö

P

Prisse97

Hej...för en vecka sedan var jag hos tandläkaren med min häst. Han hade fått in ett litet höstrå mellan två kindtänder som antagligen hade svällt p.g.a salivet och skapat en liten inflammation. Detta sa hon kunde bero på lite för grovt hö men vi har ett ganska "vanligt" hö, dock ej för grovt. Hur som helst så fick jag rådet att blöta höet och strö över fodersalt det fick höet att mjukna. Nu lite kring mina funderingar, hur länge innan är bäst att blöta höet, är det för länge att blöta höet på kvällen och ge det på morgonen eller ska man blöta det direkt på morgonen, hinner ej bli så blött då? Tips och hur man gör detta så smidigt som möjligt är välkommet. Hur gör ni???????
 
Sv: vattna hö

Hejsan!

Vattna höet gör du alldelens innan du skall ge det, många låter höet ligga i vatten flera timmar tom över natten :eek: ibland, vilket är fel. :(
Därför att så fort du blöter höer så skapar du en miljö som dåliga mikroorganismer trivs i och förökar sig som bara attans i :devil: . detta är extra viktigt att tänkta på då det gäller hosthästar även då de skall ha så hygieniskt bra hö som möjligt.

Låt inte höet ligga i blöt mer än 10 min och salta det gärna då du försvårar för dåliga organismerna att förökas.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick rådet att blötlägga höet till vår ponny som är fångbenägen. Ni som redan är igång med detta, hur ser era rutiner ut? Hur länge...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 714
Senast: Egonson_
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 927
Hästvård Hej allihopa! Behöver lite hjälp.. Kan ju börja med att jag tagit träckprov för alla sorters mask och det var inget.. Kollat tänder...
Svar
1
· Visningar
712
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp