Avmagrad 21årig ponny

maallaan680

Trådstartare
Hej allihopa!

Behöver lite hjälp.. Kan ju börja med att jag tagit träckprov för alla sorters mask och det var inget.. Kollat tänder hos tandläkare för ca en vecka sedan (raspat hakar och långa framtänder) och varit ute hos veterinär samtidigt. (Genomkoll av helhet. Vet tyckte inte att han var så farligt smal, att han rörde sig fint och lungor ögon tandkött var fint, ingen feber. Tog blodprov för att kolla alla möjliga värden, får svar om ca en vecka) Till saken, min ponny har på 2-3 månader magrat.. Revbenen stack ut och han fick sår på höftknotorna. (Lagt på sig lite nu det senaste, känner revbenen och kan skymta dom. Inga nya sår på höfterna) Har alltid varit åt lite tjockare hållet så jag oroar mig. Även fast väldigt mycket är kollat så har jag känslan av att något inte står rätt till. Han äter dåligare, får 10 kg Hö och 1 kg lusern om dagen.. Lämnar kanske 4 kilo av höet i hagen under dagen. Han har alltid varit matglad. Hade en kolik för första gången för ca 2 månader sedan i min ägo under 4 år. Det jag ser är att när jag kommer till stallet är att han har torkat saliv över buken på båda sidor.. Som om han "kliar" över hela buken. Han är inte personlighetsförändrad. Lika pigg och glad. Jag tycker det här Kilandet på magen verkar knepigt då det torkade salivet är runt hela sidorna och att han inte käkar upp all sin mat. Han går ensam i hage men har kompisar precis bredvid. Han är svår och har skadat en häst på gamla stället och jagat ut en annan ur hagen. Jag vill gärna att han har en vän men ingen som har velat "flytta" in. Han står i princip och hänger emot deras hage hela dagen. Inte så bra på att skriva.. Men har funderingar att han kanske inte äter för att han är ensam. Det förklarar ju inte kliandet. Eller om det kan vara något skumt med hans mage.. Isåfall vad?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 455
Senast: Ajda
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp