Vävbandstömmar med invävd gummi

hag391

Trådstartare
Såg på en hemsida att de sålde sådana och blev nyfiken. Har sådana tyglar som jag använder mina sämre dagar men har aldrig sett liknande tömmar.

Någon här som har dom? Hur är dom att använda? Mer stadga än vävband? Lätta?

Har små händer och de och resten av kroppen trasslar så har fått lov att lägga undan mina älskade lädertömmar. Tömkör jag så blir de för tunga efter en stund och när jag provat att köra så fick jag inte tillräcklig kraft i händerna om jag körde en pigg häst förutom de riktigt bra dagarna. Nu har jag ny häst som ska köras in och har bara börjat tömköra än och har då hemska vävbandtömmar som typ lättar när de blåser och trasslar gärna ihop sig. Dock är de lätta och bekväma för händerna.

Sv: Vävbandstömmar med invävd gummi

Har sådana i kombination med läder längst fram hos hästen, och de är rätt bra, men jag får aldrig in känslan riktigt tycker jag. Jag kör helst med mina tunna tärnsjötömmar.

Förstår att det inte blir samma känsla men låter som de är ok i alla fall. Bättre än vävband i alla fall?

Mina gamla lädertömmar ska vara från Tärnsjö och mkt sköna men lite för breda och framför allt tunga. De är minst 30-40år gamla och håller säkert minst lika många år till

Ja de är bättre än vävband för man får bättre fäste vilket kan hjälpa dig. Vet du om att Tärnsjö tillverkar "damtöm" som är extra smal som skall passa i en kvinnohand? Vet inte om det hjälper dig men kan ju iallafall tipsa ;)

Har dom?

Titta in på hemsidan nu men såg bara 18mm som smalast och de tror jag mina är och kanske 5mm tjocka.

Jag har tömmar med invävt gummi, med läder längst fram mot bettet. De är underbara! :love: Men tyvärr börjar de bli lite slitna och jag skulle behöva köpa nya. Var hittade du såna tömmar?

Hittade dom på selar.se och såg nu ett PM att börjes oxå har

Fick tips på PM om en som gör efter beställning och sen har man Tärnsjö. Så går inkörningen bra och hästen trivs så får de bli att köpa ett par lädertömmar så man har de bra dagarna. Men köper de från ideal så länge och provar. Tack för hjälpen!

Tack för svaren! :bow: Jag trivs verkligen mycket bättre med mina gummitömmar än med lädertömmar.

Kör alltid med mina lädertömmar i tärnsjöläder, vet inte riktigt tjockleken men dom är väldigt nätta.

Har även en sån vävbandstöm med invävt gummi, som jag fick med idealselen. Dom har ganska lång bit med läder och är helt okej!

Jag tycker dom är kanon, dom ligger stadigt i handen utan att glida och dom funkar bra även om det är ruskväder så att tömmen och handskarna är blöta.

Tänk bara på att dom måste vara bruna... :p

kl

Tips för bättre grepp; handbollsklister! Finns i närmsta sportaffär på burk, i tub eller som spray. Är vääääldigt drygt. :D

Funkar super till pigga och starka hästar samt vid regn.

Liknande trådar

Körning Kollar längtansfullt på mängder av vagns annonser varje dag och drömmer om en 4hjulig vagn:love:. Men ekonomin finns inte till det och...
Svar
4
· Visningar
1 264
Senast: Buck
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 780
Senast: Hedinn
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 947
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka