Bukefalos 28 år!

Vecka 16:are?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

(Eller i närheten.)
Skulle vilja bolla lite, är själv i 15+4 och mår jättebra nu.
Hur mår ni?
Hur mycket har ni gått upp?
Hur är det med humöret? Aptiten? Illamåendet? Tankar och funderingar?
Jag har inte koll på vågen, men magen (och tuttarna!!!) växer helt klart. Ser gravid ut på kvällarna, på mornarna kan jag gå för nån som bara tycker väldigt mycket om marsipantårta... :D
Lite halvtråkigt läge nu, man vill ju att magen ska bli stor och synas! (Och gärna BARA magen...)


Nå, hur är det med er andra? Thindra?



Kram på er!



/Jossan
 
Sv: Vecka 16:are?

Är i vecka 16 imorgon lördag :banana: Barn nr 2 och hade lite övervikt sedan innan så på kvällarna ser jag ut som 6:e mån med förra barnet och på morgonen som du säger bara lite lite rund som efter en brakmiddag :rofl: Mår bra och har bara mått lite illa precis som förra graviditeten men denna gång spydde jag en gång i vecka13 men jag måste ha ätit och druckit saker som inte gick ihop. Ska på ultraljus idag fredag :D och ett till I kroatien i mån 5 på min semester :love: Har en son och hoppas på en flicka. I kroatien ska vi kolla könet och mitt blodtryck efter 30 timmar i en buss då jag fick högt mot slutet förra gången och fick läggas in. Är dock otroligt sugen på mat -all mat! och det är ju inte så kul, har redan gått upp 4 kg och vill äta upp mig till mer övervikt så försöker äta tuggummi, sallad, morot och äpplen och sånt när jag blir sugen :crazy:
 
Sv: Vecka 16:are?

Gick in i V16 idag. Har gått upp ca 10kg, detta då jag ÅT de första tre månaderna för att bli av med mitt illamående. Så jag har gått upp över hela kroppen. Mag mässigt ser jag väldigt gravid ut, men inser att det inte är fostret, utan maten :crazy: . Väger ca 72kg nu till mina 171cm :crazy: .

Mår mycket bättre nu än vad jag har gjort innan! Känner mycket fladder (sparkar) i magen, fladder utan magljud eftråt. Men ujuj vad konditionen är dålig, för mycket plasma för lite rödablodkroppar. Ska sega mig iväg på en promenad upp till sjön nu med hundarna. Passar på att röra på mig mycket innan ev. foglossningar sätter stopp för mina promenader....
 
Sv: Vecka 16:are?

Jag är bara i vecka 13.

Har mått relativt bra, haft en del kväljningar men ej spytt alls.

Har nog gått upp lite i vikt, är smal men tycker väl själv att jag fått lite mage men nog inte så att någon skulle misstänka nåt. På inskrivning hos bm vägde jag 62,4 vilket jag ej brukar göra men när jag kollade på vår våg häromdagen vägde jag 60 vilket är mer jag (brukar pendla typ 58-60).

Tyvärr har jag dålig aptit. Vill sällan äta och inget duger. Var mycket hungrigare för någon vecka sen, då åt jag jämt kändes det som (dock ej morgnar). Nu får jag anstränga mig för att hitta något ätbart vilket ofta blir frukt, skorpor och liknande. Speciellt min sambo blir lite stressad över detta och försöker förmå mig att äta mer och bättre men jag försöker att ej stressa upp mig då jag bara blir ledsen och lite panik i så fall. Hoppas bara aptiten återkommer snart...

Någon annan som har/haft aptitproblem? Tips?
 
Sv: Vecka 16:are?

Jag hade också problem med aptiten de första kanske 14-15 veckorna. Gick dock upp mycket i vikt ändå, då det jag kunde äta inte var så nyttigt, typ marmelad mackor... :smirk: . Nu tycker jag dock att det ändrat sig, är inte överdrivet hungrig, men kan äta mer varierat. Är i V16+1.

Annars mår jag faktiskt bra nu *peppar peppar ta i trä*. Humöret och psyket har blivit lättare, jag var så NERE mellan V4 och V13-14! Det var riktigt läskigt, får väll antagligen skylla på hormonerna! Enligt BM är det ganska vanligt.

Läser ni mycket om vad som komma skall, underförstått förlossningen? Har hört att det är bra att förbereda sig ordentligt och vara påläst, men jag blir så skräckslagen att jag inte fixar att läsa på, inte ännu iallafall! Hur gör ni?
 
Sv: Vecka 16:are?

Gick upp 4.5kg med båda mina barn. Hade hela tiden "vanliga" byxor då min mage inte syntes så mycket.Mådde aldrig illa. Det måste ha varit något av en lux graviditet har jag förstått.
 
Sv: Vecka 16:are?

:mad:
*ångest*
Undra om det är ofrånkomligt att man jämför sig med andra i graviditeten?
HUR i hela friden lyckas man gå upp bara 4,5 kg?
Var det medvetet?
Har förstått att bara fostervätska, barn och blod och sånt väger typ 7-8 kg?
Alltså måste du gått NER ganska kraftigt i vikt?


(Tjatar mest för att jag är lite avundsjuk....)



/Jossan
 
Sv: Vecka 16:are?

Va olika det är!
Jag kunde bara äta nyttiga och fräscha saker i början (v.7-13), absolut inget sliskigt och sött! Åt i princip bara havregrynsgröt, mörkt fiberbröd och fruktsallad med mycket apelsiner i.
Mådde illa hela tiden, men kräktes bara nån gång. Mest en sugande känsla i magen och svårt att andas, som bara botades om nåt kom in i munnen.
Oerhört trött också, men det har blivit bättre nu.
Nu kan jag äta allt (tyvärr). Aptiten har tredubblats och folk på jobbet garvar åt mina frukostar... Hoppas att jag behöver det, var inte så stor i maten innan.

Annars är jag som vanligt, förutom att jag inte kan låta bli att kommentera de 48 000 gravidmagarna jag ser när jag står i kassan på jobbet (bara berömmer, tar inte på dem! :angel: ). Är det bara jag, eller är det en babyboom på gång?

Verkar ha lite lågt blodtryck också, har nästan svimmat ett par gånger. Men och andra sidan är det ju varmt och jag står långa stunder. Alla mina värden har varit jättebra hela tiden, trots att jag är vegetarian och inte äter tillskott.

Hur har ni andra gjort med AFP-prov? Extra ultraljud?

I min stad får man bara ett ultraljud, vet inte om det gäller över hela riket?
Jag fick mitt i v.13, men skulle så himla gärna vilja ha ett till.
Först trodde jag att det bara var att betala privat, men nu låter det på folk (MVC) som att det är jätteovanligt att man vill kolla igen.
Anledningen i mitt fall är dels för att stilla lite oro och få se barnet mer välutvecklat (och förhoppningsvis ok), dels för att få veta könet. Jag är riktigt usel på att hantera stora förändringar, får ofta värsta ångestattackerna som varar flera veckor innan jag vant mig vid det nya. Därför vill jag gärna ha så få överraskningsmoment som möjligt, och vara så förberedd på det som komma skall, som möjligt.
Tror verkligen att det skulle vara bra för mig att få veta om jag får en pojke eller en flicka.
Har velat ha en flicka hela livet, och vill inte bli förlossningsknäpp och deprimerad och besviken när lilla bäbis ploppar ut med snopp.
Givetsvis blir jag lika glad vad jag än får, MEN jag tror ändå jag skulle må bra av att veta redan nu. Kunna förbereda mig mentalt.

Känner nån annan så?

AFP-prov tog jag för en vecka sedan, kändes ganska självklart för oss av samma anledning som ovan. Får svar den här veckan, men magkänslan säger att det inte är nån fara *hoppas*.

Hur tänker ni med jobb och havandeskapspenning? Ska ni ansöka?



Tack för alla svar, det är så skönt att bolla!



Kram/



Jossan
 
Sv: Vecka 16:are?

Vad är AFP-prov? Här gör man också bara ett UL, jag får mitt i V19, tyvärr gör de inte könsbestämning heller :( , vill också veta. Inte för att det spelar någon roll, jag vill bara veta.

Jag talade med en tjej vars barn dog i plötslig spädbarnsdöd vid en månads ålder, samt att jag "råkade" läsa dödsannonserna i GP igår, där det stod att en dött vid en veckas ålder. Så det är det jag oroar mig för just nu. Dessutom har jag börjat tänka mycket på barn med downsyndrom, det ger mig ångest multum!
 
Sv: Vecka 16:are?

AFP-prov vet jag inte ens vad det är.

Jag får ultraljud i vecka 18 ungefär, det är tydligen vanligt här. Antar att det räcker med ett, man ska väl inte göra i onödan enligt vad jag hört men vill du väldigt gärna göra ett till kanske du ska kolla upp det.

Vill INTE veta kön, är lite orolig att det kommer att synas på u-ljudet men kanske inte så tidigt. En kompis syster fick göra ett senare u-ljud också och då såg de snoppen och visste att det skulle bli en kille vilket det blev.

Har inte än börjat oroa mig för sjukdomar/skador/etc men har däremot just börjat försöka slappna av missfallsrisken efter att ha haft ett tidigt missfall i höstas. Är nu i vecka 13 men vågar nog inte andas ut än...

Fundera på namn, köpa barnvagn etc känns LÅNGT borta... Likaså fundera på föräldraledighet etc. Vet att jag kommer att vara det först.
 
Sv: Vecka 16:are?

Vet inte vad förkortningen AFP står för, men det är ett prov man erbjuds att göra i vecka 15.
Det är ett blodprov (på mig) som i 80 % av fallen visar skador på ryggmärgen, vilket också kan innebära hjärnskador. Barnet läcker tydligen ut ett ämne då, som finns i mitt blod.
Men det är alltså inte 100 %-igt, så man skulle enligt BM inte känna sig helt trygg bara för att provet är negativt.
Det tar 10 dagar att få svar, och i mitt fall hör de bara av sig om det skulle vara något, och då tar de fler prover för att försöka utröna hur allvarligt det är (ultraljud bl.a).

Fick inte ni möjlighet till det här?
 
Sv: Vecka 16:are?

Jossan skrev:
Vet inte vad förkortningen AFP står för, men det är ett prov man erbjuds att göra i vecka 15.
Det är ett blodprov (på mig) som i 80 % av fallen visar skador på ryggmärgen, vilket också kan innebära hjärnskador. Barnet läcker tydligen ut ett ämne då, som finns i mitt blod.
Men det är alltså inte 100 %-igt, så man skulle enligt BM inte känna sig helt trygg bara för att provet är negativt.
Det tar 10 dagar att få svar, och i mitt fall hör de bara av sig om det skulle vara något, och då tar de fler prover för att försöka utröna hur allvarligt det är (ultraljud bl.a).

Fick inte ni möjlighet till det här?
Nej, det är inte ens någon som nämnt AFP för mig! I vilken stad bor du, stockholm? Där verkar de bli erbjudna till det ena och det andra :crazy: . Här är man tom. sparsam med UL, då man faktiskt inte riktigt vet hur passa bra det är för fostret, så vi bara ett sådant! Men vi får lyssna på hjärtljud :love: !
 
Sv: Vecka 16:are?

Jag tror de pratade om just det provet (men kallade det något annat) och sa att de ej gör det i min stad pga att det ej var 100% tillförlitligt men att de gör det på andra ställen.

Verkar väldigt olika allt detta!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu...
2
Svar
20
· Visningar
3 125
Senast: oz_joj
·
B
Övr. Barn Hej! Skrivit tidigare om min dotter som mår dåligt. Då frågade jag hur ni tyckte jag skulle göra med idrotten, pga att hon skär sig. Det...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: Litenvit
·
  • Låst
Övr. Barn Vad hände i kroppen på er när ni blev gravida? Fick ni "knäpp" på nåt speciellt ?(t.ex mat) Hur mycket förändrades humöret? Det är ju...
2
Svar
30
· Visningar
2 463
Senast: Flyttfogel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp